Expoziţie de pălării inspirate din picturi celebre, la Institutul Cervantes din Bucureşti

În perioada 16 septembrie – 10 octombrie 2021, Institutul Cervantes din Bucureşti invită publicul la un tip inedit de interacţiune cu picturi semnate de artişti spanioli şi hispano-americani: prin intermediul unei expoziţii de pălării realizate de designerul Cosmina Nicolescu, inspirate din creaţiile unora dintre cei mai faimoşi pictori spanioli şi latino-americani.

Expoziţia, reunită sub motto-ul „Pălăria spaniolă” şi găzduită în sala de expoziţii a Institutului Cervantes, va avea avea vernisajul pe 16 septembrie, de la ora 19.00, la sediul instituţiei din Bulevardul Regina Elisabeta 38, în prezenţa autoarei.

Cele 16 pălării imaginate de Cosmina Nicolescu invită publicul iubitor de frumos la o călătorie atipică şi provocatoare în istoria picturii spaniole şi a ţărilor de limbă spaniolă, în care publicul îi va redescoperi pe Joaquin Sorolla, Ricardo Balaca, Alonso Sanchez Coello, Claudio Coello, Francisco Goya, Adelardo Covarsi, Pablo Picasso, Francisco Zurbaran, Raimundo de Madrazo, Antonio Berni, Miquel Barcelo, Carmelo Fernandez, Frida Kahlo, Remedios Varo şi Diego Velasquez.

„Îmi plac pălăriile şi muzeele. De fapt, de multe ori, mă uită Dumnezeu în muzeu. E o expresie interesantă care cred că înseamnă că s-a blocat contoarul, că momentele de hipnoză în spaţiul acela utopic şi vidat înseamnă, pentru unii, o prezenţă atât de completă, încât suma lor se scade pe loc. Privirea mea de acolo este influenţată de ceea ce fac în timpul obişnuit, timpul cel curgător în care lucrez pălării, cos pene, observ felul în care pălăria se aşază pe cap, caut pălăria în rima cea mai bună cu cel ce o va purta. Această familiaritate influenţează relaţia mea cu un tablou. Mă uit instinctiv la pălărie. Dacă există acolo, este evident că a fost esenţială pentru un artist: are un sens, participă cu ceva sau tace, doar semnalează, explică, face cu ochiul, e un citat.

Astfel, pălăria din tablou e pălăria mea utopică, pe care un artist a pus-o acolo când a organizat în interiorul ramei ceva ce scapă contoarului. Am ales 16 astfel de pălării, din tablouri mari, din lumea hispanică, şi am lucrat, aşa, ca un mod de a admira, 16 replici, asemănătoare sau distincte, în relaţie de amor sau dezbatere, încercând să arăt / transpun / împart starea de hipnoză euforică pe care o induc”, a mărturisit Cosmina Nicolescu.

Designerul a abordat acest element vestimentar din perspectiva sa de obiect pictorial: parte dintr-o capodoperă şi o formă de expresie artistică. Au fost alese câteva pălării ilustrate în picturi în care rolul acestora are o încărcătură mai mare decât cel superficial de obiect doar uneori folositor. Poate în mod surprinzător, pălăriile reuşesc să conţină complexitatea şi forţa culturii spaniole.

Conceptul pe care îl propune Cosmina Nicolescu porneşte de la ideea că „pălăria reprezintă mai mult decât un simplu accesoriu, fiind o notă personală care întregeşte personalitatea celui care o poartă şi prin care, la o privire mai atentă, se pot citi timiditatea, emoţia, respectul, politeţea rece, dorinţa de a seduce, nerăbdarea sau pedanteria. Felul în care este purtată pălăria, înclinarea sa, lungimea penelor sau dimensiunea ornamentelor, culoarea şi textura pot fi mărci ale identităţii, intenţiilor, calităţilor, statutului, cantităţii de alcool consumat, stilului, averii, modestiei, vârstei posesorilor ei”.

„Este un eveniment pe care îl organizăm pentru a celebra două momente aniversare: 30 de ani de la înfiinţarea Institutului Cervantes şi 140 de ani de relaţii diplomatice între Spania şi România. Ne aflăm într-un stadiu prolific în ceea ce priveşte relaţiile instituţionale dintre cele două ţări, dar şi legăturile personale şi afective, nu mai puţin importante. În Spania se găseşte una dintre cele mai numeroase comunităţi de români din diaspora, pe deplin integrată în societatea noastră.

Prin demersul său de promovare a limbii şi culturii spaniole, Institutul Cervantes îşi doreşte să evidenţieze această integrare, acest dialog şi, prin aceasta, crearea unei strânse relaţii interumane. Şi ce ocazie mai potrivită de a face cunoscute publicului român repere istorice ale picturii spaniole şi din ţările-surori din America Latină decât prin intermediul viziunii, imaginaţiei şi creativităţii unuia dintre designerii cei mai cunoscuţi din peisajul bucureştean şi român? Lăsaţi-vă liberă imaginaţia şi bucuraţi-vă de creaţiile rafinate ale Cosminei Nicolescu pornind de la capodopere ale artei noastre picturale, cărora le-a imprimat propria sa viziune”, a declarat Jorge Jimenez-Zumalacarregui, directorul Institutului Cervantes din Bucureşti.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati