„Faust” – impunătoarea operă a lui Charles Gounod, la început de an pe scena Operei Naţionale Bucureşti

Opera Naţională Bucureşti prezintă sâmbătă, începând cu ora 17:00 spectacolul „Faust” de Charles Gounod. Regia poartă semnătura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creată de Cătălin Ionescu Arbore, coregrafia de către Alexa Mezincescu, iar mişcarea scenic de către Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.

Legenda lui Faust, apărută în Evul Mediu, este germană prin atmosefră şi spirit. Ea tratează tema păcătosului care, pentru un scop pământean, face un pact cu diavolul. De la prima scriere devenită celebră pe acest subiect eroul este un încurcă-lume vulgar. Apoi, o dată cu reforma lui Martin Luther, legenda capătă şi unele influenţe anticatolice. Temperamentul sentimental al compozitorului Charles Gounod a luat din capodopera lui Goethe subiectul, dar i-a imprimat caracteristici noi, îndepărtându-se astfel de semnificaţia poemului german.

Persoanjele compozitorului simt mai mult decât gândesc, sunt personificări ale sentimentelor, nu ale ideilor sau aspiraţiilor. Faust este un sărman bătrân, chinuit de dorinţa de a obţine dragostea. El recurge la pactul cu diavolul pentru a se bucura din nou, prin tinereţe, de plăcere. Pe de altă parte, Faust nu este nici măcar protagonistul principal, ci doar o cauză a desfăşurării dramei, a cărei eroină este Margareta. Libretiştii, Jules Barbier şi Michel Carre au înţeles să adune toate sau aproape toate scenele poemului lui Goethe care se referă la iubirea Margaretei într-o sinteză. La aceste scene, ei au adăugat un personaj nou, cu caracter liric, Siebel.

Prin opera „Faust”, Charles Gounod reuşeşte să impună şi un nou gen de operă, practicat mai ales în Franţa, numit „Grand opera”. El introduce în operă şi un divertisment, fragment de balet introdus în operă, „Noaptea Valpurgiei”, devenit un pretext pentru sinteza tematică a unei fantastice călătorii în lumea tenebrelor, a iluziilor şi simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a făcut decât să sporească faima acestei opera, deoarece adaugă un plus de spectaculozitate şi înlesneşte, totodată, accesul publicului la o problematică ermetică în viziunea lui Goethe.

Biletele se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ şi la casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti (program luni – duminică între orele 10:00 – 13:00 şi 14:00 – 19:00).

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati