Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a sancţionat cu amenzi pornind de la 10.000 de lei, dar care au ajuns până la sute de mii de lei, furnizori de energie electrică şi gaze naturale, printre care Engie România, E-ON Energie, pentru practici comerciale incorecte, ca urmare a neregulilor din contracte.
Contracte modificate la doar trei luni de la încheiere şi în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul iniţial, oferte înşelătoare sau incomplete sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii ANPC.
În cazul Engie România SA, ca urmare a reclamaţiilor clienţilor, s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce priveşte expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei. Ulterior, Engie şi-a notificat utilizatorii.
Alte deficienţe constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preţ la gazele naturale şi notificarea cu un preţ mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea iniţială, considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract şi cei care nu semnaseră şi cărora li s-a modificat preţul iniţial.
”Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, au constatat reprezentanţii ANPC, conform informaţiilor obţinute de News.ro.
În acest caz, compania a primit trei amenzi în valoare totală de 150.000 lei, fiindu-i solicitată şi încetarea practicilor comerciale incorecte.
Alte firme, precum E-ON Energie România SA Târgu Mureş, CIS GAZ SA Sântana de Mureş, SST GRUP Transilvania SRL Tg.Mureş, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureş nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA;
În cazul E-ON Energie România SA Târgu Mureş, care furnizează şi energie electrică, şi gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta “E.ON STANDARD GAS” şi E.ON HOME GAS cu un preţ valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu preţul din ofertă, deşi consumatorul nu şi-a exprimat acceptul şi nu a semnat contractul, ulterior, fiind notificat cu privire la aplicarea de noi oferte cu preţuri mai mari decat în cea iniţială, fără a se ţine cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.
Concluzia inspectorilor ANPC în acest caz a vizat utilizarea de practici comerciale incorecte, fiind oferită consumatorului, într-un mod ”neclar şi ambiguu”, o informaţie esenţială, consumatorul fiind determinat sau fiind susceptibil a fi determinat de a lua o decizie de tranzancţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
De asemenea, a fost formulate şi acuzaţii de omisiune înşelătoare, discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat şi consumatorii care au omis să îşi manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condiţiilor financiare ale contractului privind majorarea preţului fără a se ţine cont de dreptul consumatorului de a-şi exprima acordul/dezacord-ul în 30 zile, aşadar indiferent de accept sau dezacord, operatorul a aplicat majorarea preţului. Eu existat şi oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică on-line (produs EON Home Gas, preţ lei/kwh: 0,253) , cu preţuri preferenţiale faţă de cele ofertate prin poştă (EON Standard Gas, preţ lei/kwh: 0,265, aceasta fiind considerată o practică agresivă a operatorului.
În ofertele transmise consumatorilor atât prin poştă, cât şi online, preţul gazului nu cuprinde TVA, implicit fiind mai mic decât preţul final din contract.
A fost solicitată încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind date trei amenzi contravenţionale în valoare de 300 000 lei.
Conducerea ANPC a fost audiată miercuri la Comisia parlamentară de anchetă privind creşterea preţurilor la gaze şi la energia electrică.