Gabriela Firea a precizat că familiile care au mașini non-Euro 1 sau 2 vor fi ajutate să-și schimbe autoturismul, în condițiile în care din 2020 accesul acestora va fi interzis în centrul Capitalei.
Potrivit primarului general, în cazul în care o familiile au două sau trei mașini, municipalitatea nu se va implica.
„Dar dacă este singura mașină care ajută familia să se deplaseze – poate au probleme sau vulnerabilități, vom vedea cum putem să sprijinim să facă un buy-back și să schimbe acea mașînă. Un sprijin concret pentru reînnoirea mașinii”, a mai spus primarul.
Vinieta Oxigen intră în vigoare de la 1 martie 2020. Astfel, proprietarii mașinilor cu norme de poluare inferioare celei Euro 4 sunt obligați să cumpere vinieta și au restricții de a intră în zona de centru a Capitalei de luni până vineri. 593.000 de proprietari de mașini sunt vizați de această măsură.
Mai mult, mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București de la 1 ianuarie 2022 și din 2024 pentru cele Euro 3.
Sunt exceptate de la plata vinietei scuterele și motocicletele, dar și autovehiculele cu normă de poluare Euro 3 care funcționează cu GNL, GNC și GPL.
Iată tarifele impuse de Taxa Oxigen:
* Non-euro – 15 lei/ zi, 300 lei/luna și 1.900 lei/an
* Euro 1 – 15/zi, 250 lei/luna și 1.700 lei/an
* Euro 2 – 15 lei/zi, 200 lei/luna, 1.500 lei/an
* Euro 3 – 5 lei/zi, 100 lei/luna sau 700 lei/an
* Euro 4 – 5 lei/zi, 80 lei/luna sau 500 lei/an
Impunerea unor măsuri pentru combaterea poluării și traficului în Bucuerști este vitală, însă atât opoziția din CGMB, cât și unii specialiști de mediu sau drept au avertizat că taxa dorită de Gabriela Firea nu rezolva problemele și chiar poate fi anulată în instanța pentru că ar încalcă dreptul la proprietate.