În 2021, vehiculele electrice hibride au reprezentat 19,6% dintre mașinile înmatriculate în întreaga UE, comparativ cu 11,9% în 2020. Mașinile complet electrice au înregistrat, de asemenea, o creștere puternică a vânzărilor, reprezentând 18% din totalul înmatriculărilor, în creștere de la o pondere de 10,5% în 2020, scrie economedia.ro.
În același timp, contracția pieței auto din UE a afectat negativ vehiculele pe motorină și pe benzină, care încă domină vânzările de mașini în UE, reprezentând 59,6% din înmatriculări în 2021, potrivit ACEA.
Remarcabil, dar pe cifre încă mici, e și avansul României, care a înmatriculat 6.342 de mașini complet electrice, în creștere de la 2.845 cu un an înainte, adică +123%. Asemănător și hibridele au înregistrat înmatriculări în creștere cu trei cifre, iar benzina a înregistrat una dintre cele mai mari scăderi ale înmatriculărilor din UE, 28,5%, depășită doar de Lituania, Finlanda și Germania.
Înmatriculările de mașini diesel au avut și ele, a cincea cea mai mare scădere din UE, clasament în care România a fost depășită de Olanda, Lituania, Cipru și Danemarca.
Din octombrie până în decembrie 2021, înmatriculările de mașini pe benzină și diesel au pierdut teren serios, și au înregistrat scăderi de două cifre în Uniunea Europeană. Vânzările de mașini pe benzină au scăzut cu 33,5% la 778.450 de unități, aproape toate piețele UE înregistrând scăderi, cu excepția Bulgariei, Irlandei și Sloveniei. În consecință, cota benzinei pe piața auto a scăzut de la 40,6% în ultimul trimestru al anului 2020 până la 35,8% în aceeași perioadă din 2021.
Mașinile diesel a înregistrat o scădere și mai puternică (-50,9%), trecând de la 729.446 de unități în 2020 la 358.083 de unități în ultimul trimestru al anului 2021, după cum au înregistrat aproape toate statele membre scăderi semnificative, cu excepția Bulgariei. Ca rezultat, cota diesel din UE a scăzut de la 25,3% în trimestrul al patrulea din 2020 la 16,5% anul trecut.
În ultimul trimestru al anului 2021, vehiculele electrice cu baterie (BEV) au înregistrat cele mai puternice creșteri ale înmatriculărilor (+24,9%) a tuturor tipurilor de combustibil, totalizând 309.598 de unități în UE. Această creștere pare modestă în comparație cu 2020, dar trebuie remarcat faptul că creșterea în 2020 a BEV-urilor (+216,9%) a fost în mare măsură determinată de stimulente guvernamentale pentru emisii scăzute și zero, la care în multe țări (nu și în România), au fost eliminate sau atenuate.
Vehiculele hibrid (PHEV), pe de altă parte, s-au contractat cu 1,8% în trimestrul al patrulea. Însă, privind rezultatele pe întregul an, înmatriculările PHEV au crescut cu 70,7% de la 507.917 unități în 2020 la 867.092 anul trecut. De asemenea, vehiculele electrice hibride (HEV) au înregistrat o creștere modestă (+0,4%) în ultimele treilunile anului. Cu 439.172 de unități vândute, hibrizii reprezentau 20,2% din piata auto a UE în al patrulea trimestru.
Pe tot parcursul anului 2021, înmatriculările de mașini electrice hibride a crescut cu 60,5% impresionant, marcând pentru prima dată când vânzările de HEV (cu1.901.239 de unități) le-au depășit pe cele de motorină (1.901.191) în Uniunea Europeană.
Cererea de vehicule pe gaz natural (GNV) în UE a înregistrat o scădere semnificativă în ultima perioadă trei luni din 2021 (-45,9%), în principal rezultatul scăderii vânzărilor în Italia (-40,6%). În schimb, piața mașinilor alimentate cu GPL a înregistrat o creștere modestă de 5,7%, luând în considerare cele doar 59.959 de unități vândute în întreaga regiune în aceeași perioadă.
În fine, vehiculele cu propulsie alternativă (APV) au reprezentat aproape jumătate (47,8%) din piața UE din octombrie până în decembrie 2021, cu peste un milion de unități înregistrate în total.
Privind performanța piețelor majore de BEV în ultimul trimestru, Franțaa înregistrat cel mai mare câștig (+36,2%), urmat de Italia (+34,9%) și Germania (+24,5%).