Bucureștiul are peste 300.000 de locuri de parcare publice, care în 2023 au generat venituri de 178 de milioane de lei, ceea ce reprezintă 40% din veniturile parcărilor publice din România, conform datelor din Inventarul Parcărilor Publice, realizat de Integratorul de soluţii Vegacomp Consulting şi Parking Data și consultate de Economedia. Cele mai multe locuri de parcare sunt în sectorul 3, peste 80.000, dar cele mai mari venituri s-au realizat în sectorul 4.
Primăriile din ţară au obţinut venituri de peste 452 milioane de lei din utilizarea locurilor de parcare şi din amenzile acordate în 2023, în creştere faţă de cele 314,5 milioane lei colectate în anul precedent, arată a cincea ediţie a analizei..
Cifrele oficiale din acest raport arată un număr de 300.359 locuri de parcări publice în Bucureşti în 2023, care au generat în 2023 venituri în valoare de 178,751 milioane de lei, care reprezintă 40% din veniturile parcărilor publice din România.
“În cei 5 ani de analiză vedem anul 2022 ca un an de cotitură pentru evoluţia parcărilor din Bucuresti. Observăm astfel o creştere a numărului locurilor de parcare de doar 23% (de la 244.342 în 2020 la 300.359 în 2023) şi o creştere a veniturilor de aproape 7 ori în 5 ani, anul acesta fiind duble faţă de anul precedent”, arată analiza.
Veniturile din utilizarea parcărilor din capitală au crescut din 2023, după decizia primarilor din Bucureşti din 2022 de a majora tarifele parcărilor de reşedinţă de la tarifele vechi de 80-120 lei pe an la 600 lei/an.
În analiza din acest an, apare un nou lider printre sectoare: sectorul 4, care a obţinut venituri de 37,9 milioane de lei, urmae de Sectorul 3 cu 32 milioane şi Sectorul 6 cu o creştere spectaculoasă la 23 milioane lei (de 10 ori mai mult decât în anul precedent). Astfel Sectorul 3 este detronat după 4 ani în care a fost lider.
“În acest an se văd rezultatele în timp ale înfiinţării Direcţiei Mobilitate Urbană Sector 4 din 2018. Rămâne de urmărit evoluţia celor 2 sectoare, S4 şi S6, în următorii ani, care se ocupă efectiv şi activ de gestionarea parcărilor”, notează analiza.
Aceasta menționează că în august 2022, Primăria Capitalei, prin vocea primarului general Nicușor Dan și a viceprimarului Stelian Bujduveanu, a anunțat că va aplica măsuri de „revoluţie în parcare”, iar până la finalul lui 2024 vor face ordine pe toate străzile din centrul Bucureștiului, în interiorul inelului central. “Dublarea numărului „parcărilor albastre” din 2023 şi extinderea acestora din administrarea CMPB – Companiei Municipale de Parcări Bucureşti (parcările publice fiind în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti) în interiorul sectoarelor a generat o invazie care nemulţumeşte mulţi cetăţeni obişnuiţi să parcheze gratis, dar a făcut ca în zone foarte aglomerate de obicei să existe locuri libere în timpul zilei”, notează analiza.
Prin dublarea veniturilor din parcări prin CMPB, primăria a creat nemulţumiri în rândul bucureştenilor dar şi aşteptări, spun consultanții, care se întreabă ce va face CMPB cu aceşti bani. Analiza menționează că au existat tentative de instalare senzori de parcare, dar nefinalizate. Au apărut doar parcometre. Sunt multe aşteptări în digitalizare şi construirea de locuri de parcare. Consultanții spun că ar fi nevoie de oactualizare a Hotărârii Consiliului General al Municipiului Bucureşti (HCGMB) nr. 124/2008 privind strategia de parcare pe teritoriul municipiului Bucureşti, care ar fi învechit.
Sectorul 3 a introdus din iunie 2023 locuri de parcare nenominale care vizează posibilitatea parcării temporare. Autorii analizei notează că Sectorul 5 a trimis extrem de târziu datele parcărilor, dat fiind că din ianuarie 2024 Serviciul parcaje Sector 5 a fost preluat de Administraţia Dezvoltare Urbană Sector 5. Inventarul garajelor din Bucureşti nu apare în raportările Primăriilor. Similar, nu apar raportate parcările Kiss&Ride.
Tentative cu parcări Kiss&Ride
În Sectorul 1 erau în 2020 un număr de 42 de astfel de parcări amenajate, fără însă a exista un Regulament de parcare pentru acestea, iar în Sectorul 2 şi 6 au apărut din 2022. În Sectorul 2, prima parcare Kiss&Ride a fost implementată la Școala nr 58.
În Sectorul 6 “Sistemul “Kiss and Ride” a fost montat la Școala Gimnazială Sf. Andrei de pe Aleea Parva din București. Este vorba despre un sistem “debarcare/ îmbarcare”, “un culoar pe unde părinţii intră cu maşina, opresc în faţa şcolii, iar paznicul preia copilul pentru a-l conduce în siguranţă în curtea instituţiei de învăţământ”, a anunţat primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu pe Facebook.
În ciuda criticilor OPTAR (Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ) și ale mai multor cetățeni, atât primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, cât și primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, sunt hotărâți să înființeze noi culoare „kiss & ride” pe străzile unde acest lucru va fi posibil, notează consultanții. Aceștia menționează că acest tip de parcare se extinde şi în alte oraşe din ţară, cum ar fi în Ploieşti în februarie 2024.
Analiza notează că parcările de tip Park&Ride nu au crescut în ultimii 5 ani. După parcarea din Străuleşti, în administrarea Metrorex, care este mai mult goală, există din 2019 în Sectorul 4 amenajate 4 parcări de tip Park&Ride cu un număr de 1.000 locuri de parcare – lângă metroul din Piaţa Sudului cu 305 locuri de parcare (19) şi (20), la Apărătorii Patriei, Berceni, Leonida şi parcarea din Pantelimon, în Sectorul 2, cu 500 locuri de parcare inaugurată în 2022.
Analiza notează câteva noutăți în sistemul de parcare în ultima perioadă:
• S-au înmulţit stâlpişorii puşi pe trotuare pentru a elimina parcările de pe trotuar, la care se adaugă ridicările de maşini parcate pe trotuar în Sectorul 1 de exemplu.
• Amenajările de străzi, fie cu sens unic, fie cu spaţii semnalizate corespunzător în dreptul trecerilor de pietoni sau pentru parcări (aşa-numiţii pinteni).
• Apariţia parcometrelor în Bucureşti din decembrie 2023. Este vorba de 300 bucăţi, al căror cost total al achiziției a fost de 5.665.506 lei fără TVA, iar prețul per bucată a fost de 18.885,02 lei fără TVA/ buc.
• Eliberarea locurilor de parcare pentru salubrizarea acestora. Acest proces a fost început în Sectorul 6 şi continuă şi în Sectorul 3.