Ikea se ia la trântă cu platformele eBay, Craigslist și Gumtree pentru a pătrunde pe o piață peer-to-peer în care clienții își pot vinde reciproc mobila la mâna a doua, scrie Financial Times, potrivit economedia.ro.
Ikea Preowned va fi testată în Madrid și Oslo până la sfârșitul anului, cu scopul de a lansa platforma de cumpărare și vânzare la nivel global, potrivit lui Jesper Brodin, director executiv al Ingka, principalul operator al magazinelor Ikea.
„Acesta a fost un vis în devenire de ceva timp”, a declarat Brodin pentru Financial Times. „Suntem într-un loc în Ikea în care putem face lucruri mai avansate și mai interesante. Există o încredere incredibilă în evoluția companiei pe digital.”
Noua piață face parte dintr-o transformare a Ikea din ultimii ani, care a trecut de la statutul de comerciant cu amănuntul din afara orașului, în care clienții trebuie să ridice și să își construiască singuri mobila, la o afacere care oferă vânzări online, magazine în centrul orașului și servicii precum asamblarea.
Ikea a avut o mică ofertă în cadrul căreia cumpără mobilă folosită de la clienți și o revinde în magazin. Noua platformă este însă mult mai ambițioasă, urmărind să abordeze piața second-hand pentru clienții care își vând direct între ei – un domeniu în care Brodin estimează că Ikea deține o cotă de piață mai mare decât în vânzările de mobilier nou.
Clienții introduc produsul lor, propriile imagini și un preț de vânzare, în timp ce baza de date Ikea, bazată pe inteligență artificială, aduce propriile imagini promoționale și măsurători. Cumpărătorul ridică mobila direct de la vânzător, care are opțiunea de a primi bani sau un voucher de la Ikea cu un bonus de 15 %.
„De foarte multe ori există un monopol sau un oligopol al platformelor care operează”, a declarat Brodin, vorbind despre eBay sau serviciile digitale de anunțuri clasificate, cum ar fi Gumtree în Marea Britanie și Finn în Norvegia. Finn are 8.700 de articole de la Ikea listate numai în Oslo. Primele oferte de pe Ikea Preowned includ articole mari, cum ar fi canapele de până la 600 de euro și dulapuri de 450 de euro, precum și articole mai mici, cum ar fi un suport pentru role de hârtie igienică de 4 euro.
Listările sunt gratuite, dar Brodin a declarat că Ikea ar putea percepe în cele din urmă „o taxă simbolică, o taxă modestă”.
El a adăugat: „Vom verifica întregul domeniu de aplicare, inclusiv aspectele economice. Dacă o mulțime de oameni folosesc oferta pentru a obține o reducere la Ikea – este o modalitate bună de a restabili legătura cu clienții. Sunt foarte curios. Cred că are sens pentru afaceri.”
Ikea a testat anterior vânzarea de mobilier nou pe platforme terțe, cum ar fi Tmall de la Alibaba în China, dar platforma Preowned marchează prima sa incursiune pe piețele second-hand. De asemenea, se potrivește cu dorința retailerului de a deveni „circular și climatic pozitiv” până în 2030.
Cel mai mare retailer din lume avea un plan de a lansa cumpărăturile online la nivel mondial în termen de trei ani în 2020, dar pandemia Covid-19 l-a împins să accelereze acest termen la șase săptămâni.
„A fost o chestiune de supraviețuire pentru noi”, a declarat Brodin. „Am fost 100 la sută închiși. Transformarea digitală ne-a salvat”.
El a adăugat că Ikea dorea acum să dezvolte o platformă care să fie „locul ideal pentru mobilarea locuinței”, din care piața ar fi „una dintre cele mai importante părți”. Alte părți ar putea include servicii, finanțare și planificare a locuinței, precum și cumpărături, a adăugat el.