Începe Postul Crăciunului 2022. Avertismentul directorului ANPC: ”Verificați înainte să cumpărați”

0
108
legume romanesti

Postul Crăciunului 2022 începe marți, 15 noiembrie, și va ține până pe data de 24 decembrie. Directorul ANPC, Paul Anghel, avertizează cu privire la produsele cumpărate în această perioadă.

Consumatorii trebuie să verifice cu atenţie eticheta produselor alimentare de post pe care le achiziţionează în această perioadă, pentru a evita să fie induşi în eroare, şi să le cumpere numai din locuri amenajate şi autorizate, recomandă directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.

Avertismentul directorului ANPC: ”Verificați înainte să cumpărați”

  • „Pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în perioada postului Crăciunului să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand să cumpăraţi produse alimentare de post numai din locuri amenajate şi autorizate, să solicitaţi şi să păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea\conformitatea sau siguranţa unui produs.(…) Verificaţi cu atenţie eticheta produselor de post pe care le cumpăraţi!”, a scris Anghel.

  • Potrivit sursei citate, produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia etc, iar consumatorii nu trebuie să cumpere produse ale căror etichete nu informează complet şi corect privind conţinutul, ingredientele sau calitatea produsului.

„Sfătuiesc consumatorii să citească atent eticheta produselor pentru a putea respecta Postul Crăciunului şi a evita astfel să fie induşi în eroare. (…) Vă recomand, în primul rând, ca înainte de cumpărare, să acordaţi o atenţie deosebită listei ingredientelor. În cazul în care aceasta conţine şi ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ouă, trebuie să ştiţi că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post. Pentru produsele tăiate, fracţionate sau porţionate de vânzător, solicitaţi să vedeţi eticheta produsului pentru a verifica compoziţia şi data durabilităţii minimale”, a transmis directorul general al ANPC.

El avertizează şi asupra faptului că pe unele ambalaje există pe lângă lista cu ingrediente şi afirmaţia „poate conţine urme de ou, lapte…”, iar aceasta este o informaţie oferită voluntar de producător şi înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producţiei, cele mai mici urme din ingredientele menţionate, câteodată, nu pot fi evitate.

Nu în ultimul rând, Anghel recomandă verificarea condiţiilor de păstrare din magazin specificate de producător, în special temperatura, iar dacă aceste produse au fost ţinute la temperaturi mai mari decât cea specificată de producător, ele nu trebuie achiziţionate.

”Nu cumpăraţi produse cu data durabilităţii minimale”

„Verificaţi data durabilităţii minimale. Nu cumpăraţi produse cu data durabilităţii minimale sau data limita de consum depăşită sau modificată”, mai atrage atenţia comisarul ANPC.

În urma acţiunilor de control desfăşurate în anii anteriori, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse pe a căror etichete erau înscrise menţiuni care puteau induce în eroare consumatorii precum: cozonac cu rahat, cacao şi stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compoziţia căruia se regăseau ouă, în contradicţie cu menţiunea inscripţionată pe fluturaşul colant „produs de post”; „Maioneză vegetală simplă” şi „Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuş de ou, ulei şi alte ingrediente; „Pizza de post” – „specialitate cu aroma pe baza de uleiuri vegetale şi cazeină (substanţă proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs ” de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor; utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum şniţel, pate, parizer, salam, cârnaţi, crenvurşti etc. la care era ataşată sintagma „vegetal” etc.

  • De asemenea, au fost constatate şi următoarele abateri: produse de post expuse la comercializare în acelaşi raft şi în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii (de exemplu: produsul „Untar” ce conţinea grăsimi vegetale era expus la vânzare în acelaşi raion cu untul); expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conţinut ingrediente lactate; produsul „Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiş inscripţionat „Idei savuroase de post”, deşi, produsul conţinea la ingrediente: „zer praf dulce” şi „praf de iaurt”, care sunt de origine animală şi nu de post.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.