Inspecţia Muncii a declanşat pe 10 noiembrie Campania naţională pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea şi sănătatea la locul de muncă, în vederea reducerii riscului de contaminare cu COVID-19
Inspectorul general de stat, Dantes Nicolae Bratu, în calitate de coordonator naţional, explică în ce constă această campanie:
„De la an la an, domeniul legislaţiei muncii a suferit numeroase modificări şi adaptări fie la legislaţia europeană, fie impuse de contextul socio-economic şi, mai nou, epidemiologic, pe care îl traversăm. Suntem obligaţi să ne adaptăm prompt şi să implementăm imediat toate schimbările impuse de realităţile cu care ne confruntăm de la o zi la alta. Celebra afirmaţie „Timpul nu mai are răbdare cu oamenii” a lui Marin Preda pare mai actuală ca oricând. Dacă până acum activitatea inspectorilor de muncă avea o latură importantă de prevenire, care viza informarea şi conştientizarea lucrătorilor şi a angajatorilor asupra riscurilor la care se expun, în contextul actual suntem obligaţi să impunem respectarea anumitor reglementări, practic s-a trecut de la poate la trebuie.
Astfel, luând în considerare necesitatea asigurării, în continuare, a unei protecţii adecvate împotriva îmbolnăvirii cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevăzută de Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se impune intensificarea controalelor desfăşurate de Inspecţia Muncii, în vederea verificării şi conştientizării angajatorilor cu privire la aplicarea legislaţiei care reglementează stabilirea unor programe individualizate de muncă, munca la domiciliu munca în regim de telemuncă precum şi cu privire la asigurarea unui mediu de muncă sigur pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor. Solicit colegilor inspectori de muncă să-şi ia toate măsurile necesare astfel încât, în exercitarea activităţii de control, să evite, pe cât posibil, expunerea la contaminarea cu virusul Sars-CoV-2. Rezultatele vor fi comunicate public la sfârşitul campaniei.”
Campania se va desfăşura în perioada 10 – 24.11.2020, inclusiv în zilele de 14.11.2020 şi 21.11.2020, şi are ca grup ţintă angajatorii cu un număr de peste 50 de angajaţi.
La nivelul Inspecţiei Muncii, campania este coordonată prin participarea directă la acţiunile de control din teritoriu de Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat, Mihai Nicolae UCÄ, inspector general de stat adjunct SSM şi Larisa Otilia PAPP, inspector general de stat adjunct relaţii de muncă.
OBIECTIVELE CAMPANIEI sunt următoarele:
– Conştientizarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariaţi şi determinarea acestora de a organiza programul de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră şi de a implementa munca la domiciliu şi telemunca, în vederea reducerii riscului de contaminare cu Coronavirus la locul de munca precum si pe timpul deplasării la şi de la locul de muncă precum şi cu privire la asigurarea unui mediu de muncă sigur pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor;
– Verificarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariaţi cu privire la aplicarea prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru şi securitatea şi sănătatea în muncă;
– Verificarea modului în care angajatorii organizează transportul de la locul de muncă la domiciliu şi invers, precum şi a modului în care s-au organizat spaţiile destinate servirii mesei de către lucrători;
– Identificarea neconformităţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii controlaţi a prevederilor legale în vigoare.
– Identificarea si combaterea muncii nedeclarate şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii controlaţi, a prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă.