CFR Infrastructură a primit patru oferte pentru proiectarea și modernizarea lotului 2 (93,45 km) al liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, un contract cu o valoare estimată de 2,25 miliarde lei.
În cadrul procedurii, au depus oferte următorii agenți economici:
1. Ofertant unic FCC CONSTRUCCION S.A.;
2. Asociere : ARCADA COMPANY (Leader),S.C. Alstom Transport S.A.;
3. Asociere : PORR CONSTRUCT (Leader), IMSAT;
4. Asociere: ZUE (Leader),CON-A OPERATIONS, UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT.
Lotul 2 (93,45 km) cuprinde lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra – Comana (lotul 1), electrificarea în totalitate (inclusiv intervalul Vidra – Comana), o variantă nouă de traseu cu un viaduct în zona Daia, dublarea liniei între Daia şi Frăţeşti, precum şi lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS.
Valoarea estimată a a contractului este cuprinsă între 2,25 și 2,7 miliarde de lei fără TVA, sursa de finanțare fiind din fonduri nerambursabile (CEF) și Bugetul de Stat.
Contractul are o durată de 36 luni (6 luni Proiect Tehnic și 30 de luni Execuție), potrivit datelor pe care le-a studiat Economedia. CFR a prevăzut expres în caietul de sarcini obligația antreprenorului de a lucra non stop pe șantier pentru a putea finaliza lucrarea în termenul de doi ani și jumătate. Pentru a permite și trenurilor de marfă să circule pe linia directă, CFR Infrastructură a prevăzut un viaduct cu o lungime de 323 metri la Daia, jud. Giurgiu, în zona cu teren instabil.
Este a doua etapă a proiectului pentru prima linie de tren din România (linia Filaret-Giurgiu deschisă în 1869), prima fiind refacerea podului peste Argeș de la Grădiștea și a liniei Vidra-Comana pe 12 km, pe unde se circulă începând cu 1 iunie 2024, după o întrerupere de 19 ani.
,,Linia de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este parte a rețelelor TEN-T și a fost identificată și definită ca linie de cale ferată convențională care trebuie modernizată. Linia de cale ferată București Nord – Giurgiu Nord este prima linie înființată în România și este, parte componentă a rețelelor AGC, AGTC și T.E.R. Linia CF București Nord – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este o linie importantă, în cadrul rețelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internațional european de pe cele 2 coridoare centrale de pe teritoriul României și face legătura între Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria. Traseul de cale ferată care face obiectul acestui caiet de sarcini se desfășoară între stațiile București Progresu – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră și este compus din următoarele linii de cale ferată: 103, 106.
Linia 103 (București Progresu km 5+421- Stația Giurgiu Oraș km 67+332), linie la care se fac lucrări de modernizare (exceptând 12,02 km interval Vidra- Comana (Lotul 1) aflat în execuție în prezent) și electrificare;
Linia 106. (Ax stație Giurgiu Nord km 64+044 – Ax Pod Russe km 69+700), ), linie la care se fac lucrări de modernizare și electrificare.
Pe sectorul CF Progresu – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră vor fi prevăzute lucrări de reabilitare, electrificare, inclusiv ERTMS Nivel 2 cu analizarea și integrarea acestora în CNMT București. Obiectivele principale ale investiției, obiective ce definesc atât necesitatea cât și oportunitatea investiției, sunt:
-reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson;
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) au semnat în octombrie 2023, acordurile de finanțare, în valoare totală de 672.798.595,3 EURO, pentru etapa a II-a a proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul București Nord – Giurgiu Nord Frontieră, în Portul Constanța și pentru primul proiect de electrificare și modernizare a infrastructurii feroviare prin punctul de frontieră de la VICȘANI, granița cu Ucraina, implementat în colaborare cu S.A. Căile Ferate Ucrainene.
– 672.798.595,3 EURO pentru PORTUL CONSTANȚA (etapa a II-a), BUCUREȘTI NORD – GIURGIU FRONTIERĂ (etapa a II-a) și electrificarea liniei de cale ferată DĂRMĂNEȘTI – VICȘANI, inclusiv modernizarea podului CF peste râul Suceava, în stația DORNEȘTI.
– 125.605.647,47 EURO, valoarea totală eligibilă pentru modernizarea infrastructurii feroviare din PORTUL CONSTANȚA (etapa a II-a)
▻ modernizarea linie CF VALU LUI TRAIAN – PALAS
▻ dublarea liniei de acces între ECLUZĂ AGIGEA – FERRI BOAT (etapa a II-a)
–498.422.855,83 EURO, valoarea totală eligibilă pentru modernizarea liniei CF BUCUREȘTI NORD – GIURGIU FRONTIERĂ (etapa a II-a)
▻ reabilitarea liniei CF PROGRESU – JILAVA – VIDRA
▻ reabilitarea liniei CF COMANA – GIURGIU NORD – GIURGIU FRONTIERĂ
▻ electrificarea întregului tronson BUCUREȘTI PROGRESU – Jilava – Vidra – Comana – Giurgiu Nord – GIURGIU FRONTIERĂ
▻ dublarea liniei CF între DAIA – FRĂȚEȘTI (4,2 km)
– 48.761.092 EURO, valoarea totală eligibilă pentru îmbunătățirea trecerii feroviare a frontierei la VICȘANI (RO)
▻ electrificarea liniei CF DĂRMĂNEȘTI – VICȘANI, inclusiv lucrări conexe
▻ modernizarea PODULUI CF peste râul SUCEAVA, în stația CF DORNEȘTI, pe linia spre PUTNA”, a transmis CFR Infrastructură.
CFR SA a anunţat că sâmbătă, 1 iunie 2024, se redeschide circulaţia pe noul pod feroviar din localitatea Grădiştea, iar legătura feroviară între Capitală şi sudul reţelei, pe ruta directă Bucureşti Nord – Bucureşti Progresu – Vidra – Grădiştea – Comana – Giurgiu (şi retur), va dura circa două ore.
Lucrările pentru reconstrucţia podului feroviar peste râul Argeş, situat între Vidra şi Comana, au fost incluse în lotul 1 al obiectivului de investiţii “Modernizarea liniei CF Bucureşti Giurgiu Nord – Frontieră, în contextul în care restabilirea legăturii directe pe calea ferată între Bucureşti şi Giurgiu era prioritară. Astfel, modernizarea căii ferate între staţiile Vidra şi Comana – lotul 1 – a avut ca obiectiv proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru reconstrucţia podului peste râul Argeş, între staţiile Vidra şi Comana, un tronson în lungime de 12,02 km pe care s-a înlocuit de la zero suprastructura căii, s-au construit 99 subtraversări şi structuri de trecere în aria naturală protejată Comana, 16 lucrări de artă – patru poduri, două viaducte şi zece podeţe -, iar cele două construcţii civile noi – Hm Comana şi PO Grădiştea – respectă standardele europene pentru serviciile oferite călătorilor.
“Viteze maxime de circulaţie de 100 km/h – 120 km/h vor fi atinse pe circa 72 de km din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseului garniturile vor circula cu viteze de 70 – 80 km/h (viteza liniei), restricţiile de viteză acoperind o lungime de circa 10 km. Viteza maximă se va atinge pe întregul traseu după finalizarea lucrărilor de modernizare şi electrificare incluse în lotul 2, cu reducerea semnificativă a duratei de călătorie”, precizează administratorul de infrastructură feroviară.
Potrivit sursei citate, podul Grădiştea, pod metalic tip grindă cu zăbrele cu calea jos şi cuvă de balast, în lungime de 1,36 km, inclusiv cele două viaducte care asigură accesul pe pod, este cea mai importantă lucrare de artă din cadrul acestui contract. A fost reconstruit peste râul Argeş la o înălţime de aproximativ 15 metri şi este al doilea pod feroviar complet sudat din România (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunăre, în zona localităţii Sighişoara, peste râul Târnava Mare). Însă, pentru montarea liniei de cale ferată pe podul de la Grădiştea, antreprenorul a utilizat sistemul slab track (sistem de cale ferată nebalastată), introdus pentru prima dată pe reţeaua feroviară din România.
Sistemul constă în montarea şinelor, prin intermediul celor 8 rânduri de puncte de prindere, direct pe o placă din beton armat prefabricat, un rând de puncte fiind format din două poziţii de prindere a şinei, similar cu o traversă pe o cale ferată balastată. De asemenea, pe toată lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care au rolul de a prelua forţa de dilatare/contracţie, în scopul prevenirii fenomenului de şerpuire a şinei.
“Valoarea totală a contractului pentru lotul 1 (proiectare şi execuţie lucrări), care a cuprins doar lucrările necesare pentru redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul Grădiştea, situat între Vidra şi Comana, a fost de 627,42 milioane de lei, cu finanţare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Cele două etape ale lotului 1 – elaborare proiect tehnic şi execuţie lucrări – s-au derulat în perioada ianuarie 2021 – mai 2024”, precizează CFR SA.
sursa: economedia.ro