CFR Infrastructură a lansat miercuri, 12 iunie 2024, o nouă licitație pentru secțiunea Craiova – Caransebeș pe Magistrala 100 București – Craiova – Timișoara, loturile 4 și 5, cu o lungime totală de 74 de kilometri dintr-un total al secțiunii Craiova – Caransebeș de 225 km. Procedura este lansată cu clauză suspensivă (semnarea contractului se poate face doar dacă Guvernul are bani), deși indicatorii au fost reaprobați prin Hotărâre de Guvern, act normativ care asigură sursa de finanțare. Luna trecută, CFR a lansat și licitația pentru loturile 3 și 6 ale secțiunii, astfel că singurele loturi fără procedură de licitație lansată sunt loturile 1 și 2.
Amintim că anterior CFR a ratat complet o primă licitație cu o valoare mult subestimată, de 3 miliarde de lei. Acum, valoarea estimată a loturilor 4 și 5 ale secțiunii Craiova – Caransebeș, cu o lungime de 74 km dintre Drobeta Turnu Severin, Băile Herculane și Poarta, este cuprinsă între 4,8 și 5,8 miliarde de lei.
Același lucru s-a întâmplat anterior și pe lotul Igiroasa – Drobeta Turnu Severin (41 km), unde valoarea licitației a fost majorată la 5,1-6,1 miliarde lei, față de 3-3,7 miliarde lei la prima procedură.
„Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA a lansat licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare pe LOTUL 4 DROBETA TURNU SEVERIN – BĂILE HERCULANE și LOTUL 5 BĂILE HERCULANE – PO POARTA, aferente obiectivului major de investiții Modernizarea tronsonului CRAIOVA – DROBETA TURNU SEVERIN – CARANSEBEȘ”, arată compania într-un comunicat.
Contractul de execuție pentru Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane (42 km) are o durată de 72 luni (12 etapa de proiectare și 60 luni pentru lucrări), iar pentru Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta (32 km) are o durată de 60 de luni (12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție).
Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane are o lungime de 41,618 km și o valoare estimată de 2,44 miliarde de lei (fără TVA). Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta are o lungime de 32,637 km și o valoare estimată de 2,43 miliarde de lei (fără TVA), potrivit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
Pe traseu se modernizează 8 tuneluri, iar la Poarta (jud. Caraș Severin) se construiește un tunel nou de 1,3 km, a transmis CFR Infrastructură.
„Achiziția publică pentru Loturile 4 și 5 prevede proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare pe un traseu de circa 74,25 km, din lungimea totală a tronsonului, astfel:
▻LOTUL 4: DROBETA TURNU SEVERIN – BĂILE HERCULANE, km 362+632 – km 404+250 (41,618 km). Valoarea financiară estimată este de 2.440.603.512,56 lei fără TVA.
▻LOTUL 5: BĂILE HERCULANE – PO POARTA, km 404+250 – km 436+887 (32,637 km). Valoarea financiară estimată este de 2.433.707.400,51 lei, fără TVA.
Menționăm faptul că, scopul general al implementării proiectului de REABILITARE A LINIEI DE CALE FERATĂ CRAIOVA – DROBETA TURNU SEVERIN – CARANSEBEȘ (225,287 km) vizează:
→ îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 120 km/h și cea de 160 km/h;
→ modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
→ mărirea capacității de tranzit;
→ asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
→ modernizarea stațiilor și a haltelor de mișcare;
→ modernizare poduri, podețe
→ reabilitarea/modernizarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând construcțiile pasarelelor şi/sau tunelurilor pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
→ montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
→ instalații de centralizare electronică noi, în stații și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
→ reducerea valorii maxime a declivității pe secțiunile unde aceasta depășește 18 ‰”, transmite CFR SA.
Ofertele se pot depune până la data de 29 iulie 2024.
Linia de tren Craiova – Carnsebeș, parte a Magistralei M 100 București – Timișoara, una dintre cele mai neîntreținute din țară, are o lungime de 226 de kilometri. Cel mai dificil tronson este Lotul 3 care include tunelul de la Balota cu o lungime de 6,1 kilometri.
Secțiunea de cale ferată Craiova – Caransebeș este linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente.
Linia de cale ferată Pitești – Craiova – Vârciorova – Orșova – Caransebeș – Timișoara a fost construită între anii 1868 – 1879 că urmare a insistenței deosebite a României de a impune realizarea legăturii feroviare cu Banatul aflat sub administrația Austro-Ungară prin punctul de frontieră Vârciorova. Linia de cale ferată Craiova – Vârciorova în lungime de 130 km a fost construită între anii 1868-1875. Linia de cale ferată Caransebeș – Orșova, în lungime de 89 km a fost construită între anii 1874- 1878. După aproape un an se finalizează și tronsonul cf dintre Vârciorova și Orșova, în lungime de 4 km. În această perioadă transbordarea mărfurilor și călătorilor s-a făcut cu mijloace avute la dispoziție. (Date din Monografii). Calea ferată Timișoara – Caransebeș – Vârciorova în lungime de 191km a fost exploatată de Societatea privilegiată a Cailor Ferate Austriece până în anul 1891 când linia CF a fost naționalizată de statul ungar și trecută în proprietatea MAV – Căile Ferate Ungare de Stat. După 1 decembrie 1918 se încep negocierile privind preluarea liniei c.f. de către Statul Român, și prin efectul prevederilor Tratatului de la Trianon la 21 septembrie 1920 linia Timișoara – Vârciorova trece în proprietatea Statului Român, potrivit Studiului de Fezabilitate realizat de Asocierea Italferr S.P.A. – S.C. ISPCF S.A. – S.C. Italrom Inginerie International SRL.
De-a lungul liniei Craiova – Caransebeș sunt prezente mai multe tuneluri cu linie simplă, situate la pozițiile km date mai jos, cu informații despre anul de construcție:
1. Tunel MOȘU km. 375+210 ÷ 375+360; L= 150,00 m; (Anul de construcție: 1967).
2. Tunel BABA km. 376+138 ÷ 376+221; L= 83,00 m; (Anul de construcție: 1967).
3. Tunel VIR km. 377+332 ÷ 377+425; L= 93,00 m; (Anul de construcție: 1967).
4. Tunel VÎRCIOROVA km. 379+515 ÷ 379+607; L=92,00 m (Anul de constr.: 1967).
5. Tunel BAHNA km. 381+737 ÷ 381+852; L= 115,00 m (Anul de construcție: 1967).
6. Tunel ALION km. 385+667 ÷ 385+866; L= 199,00 m (Anul de construcție: 1967).
7. Tunel TUFARI km. 388+574 ÷ 388+973; L= 399,00 m (Anul de construcție: 1967).
8. Tunel RACHITOBERG. km 413+355 ÷ 413+851; L= 496,00 m (Anul de con.: 1970).
9. Tunel POARTA km. 436+168 ÷ 437+035; L= 867,00 m (Anul de construcție: 1970).
10. Tunel FENES km. 446+709 ÷ 447+980; L= 271,00 m (Anul de construcție: 1878).
11. Tunel TAMPA km. 450+895÷ 451+163; L= 268,00 m (Anul de construcție: 1878).
sursa: economedia.rio