Lucrări blocate la 40% din execuție la regenerarea zonei Pieței Obor din București, redenumită „Noul Obor”

Proiectul „Noul Obor”, inițiat de administrația precedentă a Sectorului 2 din București pentru revitalizarea zonei Pieței Obor, care a demarat după aproape 2 ani de consultării largi, este în prezent blocat, deși lucrările erau avansate și realizate în proporție de aproximativ 40%. Locatari nemulțumiți că își pierd locurile de parcare fix la ieșirea din scara blocului au reușit să găsească înțelegere la actualul primar Rareș Hopincă și să blocheze execuția. Solicitarea lor tardivă a fost primită de primarul în funcție, care a cerut să le fie luate în seamă solicitările de către beneficiarul lucrării, respectiv ADP Sector 2, potrivit G4Media.

Proiectul „Noul Obor” a început cu un studiu de regenerare urbană făcut împreună cu Banca Mondială, pentru care, potrivit fostului primar Radu Mihaiu, s-au făcut sondaje și workshopuri cu oamenii din zonă și cu antreprenorii, focus grupuri, iar un ONG a solicitat să facă în paralel sondaje pentru a verifica veridicitatea demersului.

Proiectul, așa cum arată acum, vizează transformarea Aleii cu Ceas într-un spațiu pietonal modern, pentru a revitaliza zona și a o face mai prietenoasă pentru locuitori și vizitatori, respectiv crearea de trotuare largi, extinderea spațiilor verzi, dar și a spațiilor pietonale de lângă magazinul Obor. Totodată, proiectul presupune dispariția de locuri de parcare vechi și crearea altora, chiar dacă nu în același număr.

În contrapondere, locatarii primeau parcări în 3 locuri noi: în parcarea Primăriei Sectorului 2 aflată în imediata apropiere, pentru care s-ar plăti sume modice, în parcarea nouă de pe aleea care dă în Strada Ziduri Moși (care s-a realizat deja), precum și în parcarea subterană ce va fi reabilitată. Potrivit specialiștilor, care au lucrat la documentație, proprietarii din ansamblul ALMO nu ar mai fi fost nevoiți să treacă prin pasaj ca să parcheze și să meargă 10 minute ca să iasă din parcare, întrucât se făcea lift care dădea în fața magazinului Obor.

Administrația Domeniului Public (ADP) Sector 2 a confirmat, într-un răspuns pentru G4Media, că lucrările sunt oprite în prezent, după ce, la cererea Primăriei Sectorului 2, i s-a cerut să soluționese cererea grupului de locatari din Ansamblul de Locuinţe şi Magazine Obor (ALMO) de schimbare a proiectului. „În data de 26.11.2024, proprietarii/locatarii din blocurile care fac parte din Ansamblul de Locuinţe şi Magazine Obor ( ALMO) au depus un memoriu la Primăria Sectorului 2 (…) cu privire la sistarea lucrărilor până la modificarea actualului proiect şi reavizarea acestuia”, se arată în răspunsul pentru G4Media.

Tot ADP Sector 2 spune că în 29 ianuarie au fost propuse modificări la proiectul inițial pentru a lărgi trotuarul de pe partea opusă „Complexului Bucur Obor” în contrapondere cu renunţarea la lărgirea trotuarului adiacent complexului (conform solicitărilor cetăţenilor de la ALMO). Potrivit ADP Sector 2, aceste modificări sunt imposibile întrucât au fost deja executate şi decontate, „iar demolarea şi refacerea lucrărilor contravin grav principiului cheltuirii eficiente a fondurilor publice”.

Contactat, primarul Rareș Hopincă a confirmat că a primit o modificare ce ar presupune renunțarea la aleea pietonală centrală în favoarea unor locuri de parcare, dar că se apropie de o soluție care nu presupune demolarea lucrărilor executate. „Trebuie găsit un echilibru, pentru că și locuitorii din blocurile ALMO au dreptul să fie consultați. Lucrăm la o soluție de echilibru. Nu vor fi demolate lucrări deja efectuate. Deja ne-am întâlnit cu asociațiile, lucrăm împreună și ne apropiem de o soluție bună.”, a spus el pentru G4Media. Actualul primar contestă consultarea cu privire la proiect. El a susținut că „a fost un simulacru de consultare publica. „Sunt zeci de petitii adresate, de sute de locuitori, și evident ca oamenii trebuie ascultați”, mai spune Hopincă.

Încă din faza de proiectare, Primăria Sectorului 2 a organizat două întâlniri cu locuitorii din zonă pentru a explica soluțiile propuse pentru compensarea locurilor de parcare:

  • Locatarii ALMO pot parca în parcarea Primăriei, cu un abonament modic
  • S-a construit deja o parcare nouă pe aleea care dădea în Ziduri Moși
  • Parcarea subterană de la Obor este în curs de modernizare și va fi mai accesibilă
  • Se construiește un lift care va permite accesul direct în fața magazinului Obor
  • Aceste măsuri au fost menite să elimine problema parcărilor fără a afecta conceptul pietonal al proiectului.

Modificările propuse ar bloca definitiv șantierul în 2025

ADP Sector 2 a precizat că nu a inițiat vreo solicitare de modificare, deoarece acest lucru ar implica pierderi financiare și o reluare complexă a procedurilor administrative, inclusiv:

  • Actualizarea documentației tehnice (DALI și PT)
  • Obținerea unor noi avize
  • Aprobări în Consiliul Local
  • Modificarea autorizației de construire
  • Aceste etape ar dura minimum 6 luni, dar mai probabil 9-10 luni, lăsând șantierul blocat pentru tot anul 2025.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati