Toate mașinile noi care vor fi vândute în Uniunea Europeană vor avea instalat un sistem cu limitatoare de viteză ISA, conform noilor regulamente.
Sub acțiunea noii legi, producătorii auto vor avea libertatea de a alege modul în care șoferii sunt alertați atunci când depășesc limita legală admisă. Printre variante se numără semnalele acustice acompaniate de vibrații, impulsuri în pedala de accelerație sau prin frânarea automată. Cel puțin unul dintre aceste sisteme trebuie să fie prezent.
Limitarea va fi activată implicit. Deocamdată, șoferii vor avea posibilitatea de a o dezactiva.
Cum vor funcționa aceste sisteme?
ISA este acronimul de la Intelligent Speed Assistance. Această suită de sisteme are grijă ca vehiculul să rămână în limita de viteză impusă pe un sector de drum.
Pentru moment ISA va fi aplicat doar pe modele lansate după 6 iulie 2022. Mașinile lansate până la această dată vor trebui să adopte acest sistemul ISA până în iulie 2024.
Cu toate că amatorii de viteză și șoferii neglijenți nu vor fi încă opriți automat de mașinile lor, sistemele ISA ar putea fi un pas către implementarea controalelor complet automatizate ale vitezei.
De ce a fost implementat?
Aceste sisteme și-au făcut loc dintr-un motiv bine întemeiat, siguranța. Principalul militant pentru ISA este Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor. Acesta spune că vor fi reduse coliziunile cu 30%, iar rata deceselor va scădea cu 20%. Uniunea Europeană are ca scop rata 0 a deceselor până în anul 2050.
Împreună cu celelalte sisteme de siguranță, ISA ar putea preveni 140.000 de accidente rutiere grave până în 2038. EuroNCAP susține, de asemenea, acest lucru: „O mai mare respectare a limitelor de viteză va preveni accidentele și va atenua efectele celor care au loc”.
Multe mașini noi sunt deja echipate cu tehnologia necesară pentru a-și restricționa viteza în mod autonom. Poate limita puterea motorului, astfel încât să nu poată depăși viteza impusă pe drum. Este o formă de pilot automat adaptiv inteligent, permanent activ. Poate fi oprit, dar se va activa la loc după fiecare oprire a motorului.
De asemenea, la o apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație, acest lucru va suprascrie aceste limitatoare. Această breșă este implementată pentru a permite depășirile.
Vom mai vedea și alte sisteme în viitor. Noile reglementări europene cer fabricanților să monteze o „cutie neagră”, semnale pentru oprirea de urgență, detectoare pentru oboseala șoferului, dar și un sistem care să simtă nivelul alcoolemiei din aerul expirat.
Sursa: AutoExpress, ProMotor.ro