Masterplanul Velo, care vizează extinderea și îmbunătățirea rețelei de piste pentru biciclete din București, este acum supus consultării publice pe site-ul Primăriei Capitalei, ultima etapă înainte de adoptarea sa de către Consiliul General al Municipiului București. Până pe 18 februarie, cetățenii mai pot oferi feedback asupra documentului ce propune dezvoltarea unei rețele de 150 de kilometri de piste principale și 400 de kilometri de rețea secundară, conectând zonele rezidențiale cu principalele puncte de interes ale orașului, precum locuri de muncă, școli sau centre comerciale, relatează G4Media.ro.
Masterplanul Velo are ca scop promovarea mobilității durabile și sigure, cu o infrastructură care include piste de biciclete pe carosabil, nu pe trotuar, și va fi gestionat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), asociația metropolitană care avizează și traseele STB în București. În plus, planul propune instalarea a 600 de parcări pentru biciclete și dezvoltarea unui sistem extins de bike-sharing cu 350 de stații și 7.000 de biciclete electrice.
Viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, a afirmat recent că acest proiect se aliniază cu obiectivele de modernizare a transportului public și de tranziție către o mobilitate mai prietenoasă cu mediul. Până în 2035, conform documentului, administrația Bucureștiului își propune ca 18% din deplasările din oraș să fie realizate cu bicicleta, iar până în 2050 această cotă ar putea ajunge la 30%.
Ca o comparație, în Paris, începând cu 2021, aproximativ 15% din călătoriile în oraș sunt efectuate cu bicicleta, orașul având pe peste 1.000 km de piste de ciclism, la o suprafață la jumătate (peste 100 km²) din cea a Bucureștiului (228 km²).
În prezent, la nivelul Municipiului Bucureşti există doar 25,38 kilometri de pistă de biciclete care asigură condiţii de funcţionare şi 30,92 kilometri nu prezintă condiţii minime de funcţionare, dar pentru care sunt propuse soluţii de remediere. Totodată, există 23 de staţii de închiriere a bicicletelor.
În viziunea autorilor, infrastructura se va baza pe o reţea cu o lungime de 150 de kilometri, care să urmeze axe majore de mobilitate urbană definite în mod radial şi inelar. Aceasta va fi completată de o reţea secundară „densă” de piste de biciclete, benzi ciclabile şi trasee prioritare pentru biciclişti sau de tip „shared-space”, în lungime de 415 de kilometri, la care se adaugă elemente de logistică urbană specifică (rastele, parcări de biciclete publice şi/sau private), precum şi un sistem bike-sharing extins şi funcţional.
Printre obiective se mai numără, conform documentului, citat de Agerpres:
– 90% dintre locuitori să aibă acces la o pistă de biciclete din reţeaua principală la maxim 500 de metri de locuinţă/punctul de interes;
– 600 de parcări de biciclete de reşedinţă, cu peste 13.000 locuri de parcare pentru biciclete;
– sistem bike-sharing cu 350 de staţii de închiriere automatizată, cu o flotă de 7.000 biciclete electrice;
– 0 accidente cu biciclişti implicaţi, datorită gradului de siguranţă a infrastructurii create;
– creşterea cotei modale pentru deplasări velo de la 4% la 18% în 2035 şi 30% până în 2050;
– reducerea emisiilor GES generate de transportul auto cu 5% până în 2035;
– 75% din şcolile primare din Capitală să aibă cursuri anuale pentru educaţia privind mobilitatea durabilă;
– 6.000 de rastele de biciclete montate.