Mecanism care identifică şi monitorizează elevii aflaţi în risc de abandon şcolar, dezvoltat de Ministerul Educaţiei în parteneriat cu Banca Mondială

Ministerul Educaţiei a dezvoltat, în parteneriat cu Banca Mondială, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE), menit să identifice, să sprijine şi să monitorizeze la nivel individual elevii aflaţi în risc de abandon şcolar. În lipsa unor măsuri, autorităţile se aşteaptă la o rată alarmantă a abandonului şcolar în şcolile secundare din România.

”Pentru a ajuta actualii şi viitorii utilizatori ai modulului MATE, am organizat, astăzi, un webinar în care au fost prezentate teme esenţiale pentru parcurgerea acestei oportunităţi de formare”, a transmis, joi, Ministerul Educaţiei.

Sursa citată a precizat că, printre temele abordate de reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi experţi ai Băncii Mondiale s-au regăsit:

  • prezentarea generală a Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE);
  • prezentarea conţinutului cursului online MATE;
  • prezentarea procedurii de creare a contului de utilizator şi de parcurgere a cursului online MATE.

MATE este un sistem instituţional şi procedural, care permite Ministerului Educaţiei, inspectoratelor şcolare şi unităţilor de învăţământ să identifice elevii cu nevoi specifice şi să îi ajute la timp, în baza unor semnalele colectate în modul din Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIR). În paralel, unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare au la dispoziţie şi platforma de formare online”, a mai transmis ministerul.

Reprezentanţii instituţiei precizează că Părăsirea Timpurie a Şcolii (PTŞ) este un fenomen complex, declanşat de un ansamblu de cauze asociate cu diverşi factori de risc, de la contexte individuale şi familiale şi medii socio-economice, până la factori culturali şi sociali.

 

”Ministerul Educaţiei din România consideră reducerea părăsirii timpurii a şcolii drept cea mai importantă prioritate la nivel de politici, care necesită o aprofundare la nivelul programelor şi completare cu politici adecvate, pentru a combate PTŞ prin măsuri preventive mai eficiente şi mecanisme care să vizeze elevii în situaţie de risc. Instituirea unui Mecanism de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) pentru reducerea PTŞ este una dintre principalele măsuri prevăzute în Strategia Naţională de Reducere a PTŞ”, arată ministerul.

Potrivit instituţiei, ”pierderile tot mai mari acumulate în învăţare, PTŞ şi creşterea decalajelor de învăţare în rândul elevilor vulnerabili, amplificate de pandemia COVID-19, vor duce la o rată alarmantă a abandonului şcolar în şcolile secundare din România şi la consecinţe semnificative la nivel social şi individual, cum ar fi creşterea riscului de şomaj, reducerea veniturilor pe parcursul vieţii, sărăcia şi excluziunea socială”.

”În acest context, reducerea PTŞ este o prioritate majoră pentru România şi pentru şcolile cu mulţi elevi aflaţi în situaţie de risc, şcoli aflate cu precădere în oraşe (15,3%) şi în zonele rurale (23%), potrivit Eurostat„, mai arată ministerul.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati