Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) porneşte pe 30 noiembrie, astfel că ambalajele care se vor pune pe piaţă după data respectivă trebuie să fie marcate cu sigla ReturRO, iar produsele care nu sunt ambalate corespunzător nu se mai pot pune pe piaţă, a anunţat, joi, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, notează G4Media.
„Sistemul de Garanţie-Returnare este un pas important asumat acum un an şi jumătate. Între timp, din august, într-adevăr lucrurile au intrat într-un ritm la început mai lent, dar recuperează acum. (…) Se finalizează contractele pentru producători şi pentru retaileri, se finalizează locaţiile şi se vor aproba foarte curând locaţiile unde se va face sortarea şi numărarea ambalajelor. Lucrurile merg într-un ritm accelerat. Finanţarea începe să se cristalizeze şi ea. Lucrurile vor intra într-un făgaş normal, cu siguranţă. Ceea ce vă pot spune este că pe 30 noiembrie sistemul porneşte în stadiul în care va fi. Pe 30 noiembrie sistemul porneşte şi nu mai prelungim”, a menţionat Barna Tanczos, la conferinţa Pria Environment.
Totodată, de la 30 noiembrie 2023 va intra în vigoare interdicţia de a introduce pe piaţa naţională produse ambalate în ambalajele SGR dacă producătorii nu sunt înregistraţi în SGR sau dacă ambalajele nu sunt marcate corespunzător.
„Va exista cu siguranţă perioadă de tranziţie când produsele ambalate în ambalaje non-SGR trebuie să iasă din piaţă. Pe 30 noiembrie pornim sistemul garanţie-returnare în România”, a mai spus ministrul.
SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv.
Pentru a fi identificate uşor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR.