Nicușor Dan, prins pe picior greșit! Primăria Capitalei, amendă de sute de mii de lei de la Garda de Mediu: Registrul Spaţiilor Verzi și Planul de calitate a aerului, neelaborate

Amendă de 100.000 de lei primită de Primăria Capitalei de la comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, din cauza neîndeplinirii unor măsuri dispuse anterior şi a menţinerii unor ”restanţe majore”. Astfel, Primăria Bucureşti nu are încă elaborat Registrul Spaţiilor Verzi, nu există Planul integrat de calitate a aerului şi nu are implementate proiecte de gestionare a traficului şi mobilităţii urbane.

SPAȚIILE VERZI ȘI CALITATEA AERULUI PRINTRE RESTANȚELE MAJORE ALE PRIMĂRIEI
CAPITALEI.GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU A APLICAT SANCȚIUNI ȘI MĂSURI DE CONFORMARE

 

 

În urma acțiunilor repetate de control ale Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul
Municipiului București, la Primăria Capitalei constatăm, concomitent, atât
neîndeplinirea măsurilor impuse anterior de către comisarii noștri, cât și menținerea
unor restanțe majore, în special în zona de calitate a aerului, precum și de gestiune a
spațiilor verzi. În urma celei mai recente acțiuni de control, Garda Națională de Mediu,
inclusiv din motivele amintite, a decis amendarea Primăriei Capitalei cu 100.000 de lei.

 

REGISTRUL SPAȚIILOR VERZI NU ESTE ELABORAT DE CĂTRE PMB DEȘI LEGEA O CERE
ÎNCĂ DIN 2007 ȘI ACEST REGISTRU AR OFERI PREDICTIBILITATE ȘI PROTECȚIE
Este foarte important de menționat că PMB, deși este obligată de lege (24/2007, O.U.G.
nr.195/2005), nu are încă elaborat Registrul Spațiilor Verzi. Mai mult decât atât,
administrația nu are nici un audit al suprafeței, calității și accesibilității spațiilor verzi,
urmat de elaborarea unei strategii și a unui plan de acțiune privind conservarea și
dezvoltarea rețelei de spații verzi.

 

Considerăm că prezența unor acțiuni ferme în
această direcție, Conform legii, fiecare bucureștean ar trebui să beneficieze de un
indice de 26 mp2 spațiu verde, obligație imposibil de îndeplinit de către PMB în absența
unui plan.

Instituirea registrului spatiilor verzi este crucială, pentru că, în afara de cuantificare și
de stabilire a suprafetelor cu destinație obligatorie de spatiu verde oferă cadrul legal de
protecție și de ameliorare a climatului, a calității aerului și a protejării infrastructurilor
funcționale ale aglomerării București inclusiv prin stabilirea unor culoare de protecție
față de infrastructura tehnică – plantații realizate în lungul căilor de circulație sau în
jurul unor instalații cu potențial ridicat de poluare. Întocmirea registrului spatiilor verzi
oferă siguranta că terenurile cartate ca fiind spatii verzi nu pot fi ocupate de construcții
provizorii sau permanente.

PLANUL INTEGRAT DE CALITATE A AERULUI NU EXISTĂ, DEȘI TREBUIA DEFINITIVAT
ÎNCĂ DIN 25 OCTOMBRIE 2024

 

În perioada 27.02-06.03.2025, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Municipiului
București a efectuat o nouă acțiune de control la Primăria Capitalei.
Verificările au început în contextul expirării termenului pentru măsurilor impuse de
comisarii GNM cu ocazia controalelor anterioare, dar mai ales pentru a verifica stadiul
elaborării și implementării Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA 2024-2028), ce
trebuia definitivat până la data de 25 octombrie 2024, termen limită asumat de
România, prin Primăria Capitalei, față de Comisia Europeană.

 

Deși, potrivit prevederilor Legii nr. 104/2011, Primăria Municipiului București este
obligată să elaboreze Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) 2024-2028, până la
data controlului, acest Plan nu a fost elaborat, motiv pentru care GNM a impus o serie
de măsuri care trebuie implementate de PMB pentru reducerea concentrațiilor de
poluanți atmosferici în aglomerarea București.

TRANSPORT, MOBILITATE ȘI POLUARE ÎN CAPITALĂ

La momentul actual PMB, nu are implementate proiecte de gestionare a traficului şi
mobilităţii urbane (Master Plan General pentru Transport Urban şi Master Plan de
Mobilitate Urbană).

De asemenea în planurile de acțiune ale PMB nu este luată în calcul posibilitatea (de
altfel obligație conform OUG 195/2005- Legea Mediului) de restricționare a traficului
rutier în anumite perioade de timp, când condițiile cumulative de trafic intens și
dispersie nefavorabilă sunt întrunite. Traficul este principala sursă de poluare la nivelul
aglomerării București, iar măsura de conformare a fost dispusă de către GNM, prin actul
de control încheiat la finalul anului 2021.

MĂSURI ANTERIOARE NEREALIZATE DE CĂTRE PMB

 

În urma raportului prezentat de către PMB cu privire la stadui de realizare a unor măsuri
asumate anterior rezultă, printre altele, următoarele:
• nu au fost achiziţionate 22 troleibuze şi 7 microbuze – termen 2024
• nu au fost montate cele 50 de staţii de reîncarnare pentru vehiculele electrice –
termen 01.09.2024,
• nu au fost plantaţi cei 75.000 copaci pe terenurile degradate – termen 2023
• nu a fost realizată în totalitate pajiştea urbană de 0,8 ha – termen 2023. (s-au realizat
în total 2023 + 2024 = 2425 mp).

• nu au fost realizate în totalitate şi la termen lucrările la tronsonul nr. 1 şi 2 din
Proiectul „Supralărgire Prelungirea Ghencea”. – Termen ianuarie 2024 (nefinalizate până
la această dată).

În consecință, ca urmare a deficiențelor constatate, reprezentanții GNM au aplicat
Primăriei Capitalei o sancțiune contravențională constând în amendă în valoare de
100.000 lei, conform 195/2005.

În plus faţă de amenda aplicată, comisarii GNM au dispus în sarcina Primăriei Capitalei
următoarele măsuri de conformare cu termen de realizare până la data de 06.06.2025:
• Elaborarea şi aprobarea Planului Integrat de calitate a aerului,
• Realizarea/întocmirea Registrului spatiilor verzi din Municipiul Bucureşti,
• Realizarea masurilor asumate pentru reducerea emisiilor de poluanţi atmosferici în
vederea încadrării valorilor limită pentru PM 10, PM 2,5 şi NOx în limitele legale, inclusiv
a măsurilor restante nerealizate până la data controlului.
Garda Națională de Mediu își reafirmă angajamentul de a acționa în interesul
cetățenilor, prin aplicarea legii în materie de protecție a mediului. Totodată ne
reafirmăm dorința de a lucra în colaborare cu autoritățile publice cât și cu agenții
economici pentru a asiugra un cadru firesc de protecție a mediului și de prevenție a
acțiunilor care pot aduce un impact negativ asupra mediului înconjurător.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati