Cea de a 16-a ediţie a Nopţii Muzeelor va avea loc pe 14 noiembrie. În România, Noaptea Muzeelor este cu siguranţă cea mai amplă manifestare culturală, care activează anual peste un milion de vizitatori, atât în muzee cât şi în spaţii alternative.
Tradiţionala desfăşurare în luna mai nu s-a putut materializa în acest an, dar Noaptea Muzeelor se reinventează pe finalul lui 2020 prin noi activări muzeale, instalaţii de artă, producţii video dedicate, proiecte culturale organizate în muzee sau spaţii alternative, cât şi în mediul virtual.
Mai mult, anul acesta Reţeaua Naţionale a Muzeelor lansează o provocare celor mai tineri consumatori culturali şi activează în premieră, sub umbrela Nopţii Muzeelor, apelul de proiecte digitale pentru elevi intitulat „ANIMAŢII, PUZZLE, INVESTIGAŢII VINO ŞI JOACĂ-TE CU COLECŢIILE LA MUZEU!”.
Iniţiativa este menită să incite creativitatea elevilor şi să faciliteze interacţiunea între şcoli şi spaţiile muzeale din ţară, apelul de proiecte încurajând tinerii să exploreze într-un mod creativ şi imaginativ obiectele şi resursele culturale din colecţiile muzeelor din comunităţile lor şi să se înscrie în Noaptea Muzeelor 2020 cu propuneri originale. Prin implicarea în acest proiect, elevii şi implicit şcolile îşi asumă „proprietatea” şi interesul asupra patrimoniului local şi îl interpretează sub formă de producţii digitale.
„Noaptea Muzeelor este un eveniment aşteptat de toată lumea. Chiar dacă în contextul actual lucrurile se desfăşoară puţin diferit, elementul de noutate nu lipseşte nici anul acesta. Unul dintre ele, proiectul adresat tinerilor este un demers inovator de apropiere a elevilor de muzeu. Aceştia pot înţelege mai bine rolurile pe care muzeul şi le asumă şi îşi pot folosi creativitatea în explorarea muzeelor. Ne dorim ca elevii să renunţe la inhibiţii, la clişee sau conformisme, şi să creeze ceva de impact”, a declarat Dragoş Neamu, managerul evenimentului Noaptea Muzeelor.
Proiectul propune o abordare colaborativă şi se adresează echipelor formate din elevi din aceeaşi clasă de şcoală sau de liceu, clasele VII-VIII, respectiv IX-XI, în număr de minim 10, în funcţie de conceptul proiectului.
Nu există o cerere tip de finanţare pentru proiecte, iar termenul limită de depunere de către echipele de elevi a ideilor de proiecte şi a necesarului de resurse este 16 octombrie 2020, ora 17.00.
„Am dorit ca echipele să fie formate din elevi din aceeaşi clasă pentru a evita selecţia acestora pe baza unor criterii de performanţă. Proiectul se adresează tuturor elevilor, nu doar premianţilor sau olimpicilor. Este un proiect condiţionat de creativitate şi curaj, nu de note bune la şcoală”, a mai spus Dragoş Neamu.
Vor fi selectate şi finanţate 7 proiecte originale, inventive, care valorifică colecţiile muzeelor din ţară şi care vor fi prezentate publicului exclusiv în mediul virtual. Fiecare proiect câştigător va fi susţinut de către Reţeaua Naţională a Muzeelor din România inclusiv cu medierea accesului la colecţiile şi la resursele muzeelor care fac obiectul scenariilor proiectelor selectate.