Avanpremiera spectacolului „Nora” de Henrik Ibsen, în adaptarea şi regia semnate de Chris Simion-Mercurian, va avea loc vineri, la Sala Atelier a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Spectacolul face parte din G53 SENS UNIC, proiect ce susţine demersul „Griviţa 53 – primul teatru construit de la zero”, finanţat din granturile SEE 2014-2021, în cadrul programului RO-CULTURA.*
Piesa lui Ibsen revine la Naţionalului bucureştean după 60 de ani. În spectacolul din anul 1963, rolul titular era deţinut de Valeria Gagealov şi de Marcela Rusu (alternativ), iar regia era semnată de tânărul pe atunci Ion Cojar.
Noua punere în scenă o are pe Irina Movilă în rolul Norei, alături de Ioan Andrei Ionescu (Torvald Helmer), Şerban Pavlu (Avocatul Krogstad), Amalia Ciolan(Christine Linde), Mihai Munteniţă (Doctorul Rank) şi în rolurile de copii: Bianca Marinescu, Geo Vişan, Robert Herea. Scenografia este semnată de Maria Miu, coregrafia de Ioana Marchidan, light design Alin Popa şi muzica originală de Călin Ţopa.
„M-am întors în sala unde am debutat, Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti. Au trecut 20 de ani ca o respiraţie. Sunt emoţionată, mărturiseşte regizoarea. De această dată întâlnirea este pe un text major al unui clasic pe care-l montez în premieră: Nora. Deşi este scris acum aproape 150 de ani, îşi păstrează forţa unui manifest, iar Henrik Ibsen rămâne de departe un dramaturg modern şi necesar. Nora nu este doar o poveste despre o relaţie de dragoste abuzivă, ci este o demonstraţie axiomatică a faptului că omul are nevoie de minciună pentru a trăi. Până când? Care e limita? Cine o stabileşte? Societatea?Prejudecăţile? Nevoia de adevăr a sinelui?
În spatele a tot ceea ce a scris Ibsen există o îndrumare sau o încurajare de a fi mai bun şi de a deveni conştient de propria-ţi identitate ca individ. Omul are puterea de a hotărî pentru sine şi este responsabil pentru tot ce se întâmplă în viaţa sa. Omul este mai presus de societate şi are libertatea să lupte pentru salvarea sa. Nora este un text iconic care mi-a permis construcţia unui univers extrem de fragil, special, vulnerabil, actual”, a mai declarat regizoarea.
Chris Simion-Mercurian a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, secţia Teatrologie (2000) şi Regie teatru (2005). A publicat zece cărţi, printre care „Ce ne spunem când nu ne vorbim”, „40 de zile”, „Care dintre noi”, „În fiecare zi, Dumnezeu se roagă la Mine”, „Imperativele adolescenţei”. Cea mai recentă carte a sa este „Dicţionar de optimisme”.
A regizat peste 40 de spectacole de teatru, printre care „Oscar şi tanti Roz”, „Domnul Ibrahim şi Florile Coranului”, „Copilul lui Noe” după Eric Emmanuell Schmitt, „Maitreyi” după Mircea Eliade, Scaunele de Eugene Ionesco, „Dragostea durează 3 ani” după Frederic Beigbeder, „Copilul divin” şi „Cu ce vă servesc?” după Pascal Bruckner, „Mecanica inimii” după Mathias Malzieu, „Cineva are să vină” de Jon Fosse şi multe altele. A iniţiat Festivalul de teatru independent Undercloud, ajuns la cea de-a XVI-a ediţie. A demarat proiectul Griviţa 53 (www.grivita53.ro), de construire a primului teatru privat de la zero. A debutat şi în cinematografie, regizând primul său film – eseu, „Care dintre noi”, bazat pe propria experienţă în lupta cu cancerul şi este activă în susţinerea femeilor care trec prin acest diagnostic oncologic alături cu Asociaţia R.O.Z.
Din proiectul G53 – Sens Unic fac parte şi o serie de ateliere de regie, scenografie, coregrafie şi light design care se desfăşoară în perioada 12 noiembrie – 15 decembrie 2023, ateliere susţinute de echipa spectacolului şi realizate pentru tinerii studenţi la teatru. Proiectul G53 SENS UNIC este co-finanţat de Ministerul Culturii. Parteneri ai proiectului: ARCUB, Garanti Bank, Aqua Carpatica, CBRE, Lemon.
Premiera oficială a spectacolului va avea loc în data de 25 ianuarie 2024, la ora 19.00.