O nouă expoziţie tematică la Palatul Suţu: „Tattarescu – Studii de perspectivă”

Muzeul Municipiului Bucureşti anunţă publicul că, începând de miercuri, la Palatul Suţu (Bdul Ion C. Brătianu nr. 2) poate fi vizitată o nouă expoziţie tematică: „Tattarescu – Studii de perspectivă”.

În aşteptarea redeschiderii Muzeului Memorial Gheorghe Tattarescu – în casa artistului din str. Domniţa Anastasia, nr. 7, în sălile căreia va fi expusă opera majoră a pictorului Gheorghe Tattarescu (1820-1894) – şi în proximitatea bicentenarului naşterii sale, MMB oferă această expoziţie de grafică „de nişă” a artistului, cu lucrări necunoscute sau foarte puţin cunoscute.

Vizitatorii sunt invitaţi să exploreze un segment vizual inedit din biografia artistului, segment petrecut pe parcursul studiilor sale la Academia San Luca din Roma, Italia (1845 – 1851), unde şi-a însuşit pictura cu Natale Carta şi Giovanni Silvagni, iar perspectiva cu Pietro Gagliardi.

„Tattarescu – Studii de perspectivă” va pune la dispoziţia vizitatorilor lucrări de grafică axate pe studiul perspectivei, schiţe ce fac parte din laboratorul intim al artistului în demersul său de perfecţionare, alături de câteva desene artistice în care se poate observa cu uşurinţă felul în care maestrul se foloseşte de această ştiinţă – demers ilustrat în schiţe/ studii compoziţionale ce stau la baza unor binecunoscute lucrări de pictură („Renaşterea României”, „Ţăranul de la Dunăre”, „Simeon şi Levi”).

„Premergătoare, aşadar, picturii care l-a consacrat, aceste veritabile prelegeri de înţelegere a modului de construire şi redare în plan bidimensional a obiectelor tridimensionale nu au fost menite unei expuneri publice. Rigoarea execuţiei, mărturiile olografe ce însoţesc schiţele şi, nu în ultimul rând, plasticitatea acestor planşe aparent strict tehnice sunt, credem, în măsură să-şi depăşească natura de simple instrumente întru desăvârşirea pictorului Tattarescu. Putem afirma că aceste desene au devenit, prin interesul lor istoric, lucrări de sine stătătoare şi mărturii valoroase pentru valorificarea patrimoniului şi cercetarea istoriei învăţământului artistic instituţionalizat din epocă.

Mare parte din activitatea sa artistică, după întoarcerea de la studii, a fost dedicată artei religioase, pe care a dezvoltat-o într-un stil personal, între academismul italian şi tradiţia iconografică bizantină, manieră care l-a consacrat drept cel mai important pictor muralist modern din ţara noastră.

Caracterul patriotic al picturilor sale de şevalet din perioada Revoluţiei de la 1848 şi impactul lor vizual asupra generaţiilor următoare (Renaşterea României sau Portretul lui N. Bălcescu), implicările socio-politice în demersul susţinut, alături de Theodor Aman, pentru înfiinţarea la Bucureşti a Şcolii de Belle-Arte şi perioada de profesorat întregesc cunoscutul portret al artistului la maturitate” – Rodica Ion, muzeograf, Muzeul Memorial Gheorghe Tattarescu, Muzeul Municipiului Bucureşti.

Prin expoziţia „Tattarescu – Studii de perspectivă”, care va putea fi vizitată până pe data de 27 septembrie 2020, Muzeul Municipiului Bucureşti completează acest portret şi dezvăluie o parte din latura tânărului studios Gheorghe Tattarescu.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati