Orchestra Operei Naţionale Bucureşti sub conducerea muzicală a maestrului Daniel Jinga semnează primul mare eveniment românesc de anvergură al anului la Expo 2020 Dubai, pe 17 ianuarie 2022, de la ora 18.00, pe scena Dubai Millennium Amphitheatre.
Cu ocazia Zilei Culturii Naţionale, renumitele voci ale sopranei Teodora Gheorghiu şi mezzosopranei Ruxandra Donose, alături de soliştii Operei Naţionale Bucureşti, tenorul Daniel Magdal şi baritonul Iordache Basalic, urmează a încânta publicul prezent la Expo 2020, invitând-l să păşească alături de artiştii Operei Naţionale din Bucureşti într-o lume învăluită de mister, dramă şi dragoste. Pentru a pune în valoare cultura română în contextul cosmopolit de la Expo 2020, virtuozul violonist Rafael Butaru va interpreta „Balada” pentru vioară şi orchestră de Ciprian Porumbescu, una dintre cele mai cunoscute lucrări româneşti la nivel internaţional. În data de 18 ianuarie, formaţii camerale din cadrul Orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti vor susţine micro-recitaluri în pavilionul României la Expo 2020.
Tema Expoziţiei Mondiale Dubai – Expo 2020, care se desfăşoară între 1 octombrie 2021 şi 1 aprilie 2022 este Connecting Minds, Creating the Future şi doreşte să afirme o nevoie globală de colaborare pentru a inspira generaţiile viitoare.
Destinul muzical al Teodorei Gheorghiu a fost influenţat în mod direct de marele Jose Carreras, care a remarcat-o în cadrul concursului Julian Gayarre International Singing Competition. După acest concurs, Carreras i-a oferit o bursă de studii care a influenţat definitiv cursul carierei tinerei artiste. Ulterior, aceasta a câştigat mai multe competiţii, fiind laureată, între altele, a Concursului Internaţinal „George Enescu” de la Bucureşti, dar şi a prestigioasei Queen Elizabeth Competition şi primind bursa de studii Herbert von Karajan. Teodora Gheorghiu a debutat la Opera din Bucureşti în rolul Regina Nopţii din „Flautul fermecat” de Mozart, fiind apoi invitată să evolueze pe importante scene din Europa, precum Theâtre de la Monnaie din Bruxelles, Grand-Theâtre din Geneva, Theâtre de Champs-Elysees din Paris, Opera Naţională Lorenă din Nancy, Opera din Lucerna.
Personalitate artistică de mare complexitate, Ruxandra Donose este cunoscută pentru roluri importante precum cel al Charlottei din opera „Werther” de Jules Massenet, sau rolul titular din „Carmen” de Georges Bizet. De asemenea, marile scene ale lumii găzduiesc rolurile sale masculine, în travesti, interpretate magistral, precum Cherubino din „Nunta lui Figaro” de W.A. Mozart, Sesto din „La Clemenza di Tito” şi Idamante din „Idomeneo”. Ruxandra Donose este deosebit de apreciată pentru timbrul special al vocii şi inteligenţa fantastică în interpretare, însoţite de o sensibilitate şi forţă de expresie absolut extraordinare. A interpretat pe cele mai mari scene ale lumii precum Royal Opera House Covent Garden, the Metropolitan Opera New York, San Francisco Opera, Opera National de Paris, Vienna State Opera, Berlin Staatsoper, Los Angeles Opera, Deutsche Oper Berlin, Teatro Real, Madrid şi Tokyo.
Tenorul Daniel Magdal a absolvit cursurile Academiei de Artă ,,George Enescu” – secţia canto la clasa Maestrului Octavian Naghiu-Alba. Evoluţia sa în repertoriul pentru tenor spinto-dramatic l-a purtat pe scene ale Operelor din întreaga Europa, dar şi din America şi Asia. Printre operele importante unde a evoluat se numără: Deutsche Oper Berlin, Semperoper Dresda, Staatsoper Saarbrucken, Staatsoper Hannover, Theater Klagenfurt, Theater Innsbruck, Oper Essen, Staatsoper Prag, Oper Maribor, Opera de Stat Sofia şi multe altele. În anul 2004 a debutat la Opera Naţională Bucureşti în rolul Radames din opera „Aida”. Acesta a fost începutul unei colaborări fructuoase de-a lungul anilor, colaborare finalizată cu angajarea ca solist al Operei Naţionale Bucureşti începand cu stagiunea 2018-2019.
Baritonul Iordache Basalic este solist al Operei Naţionale Bucureşti încă din anul 1995. Finalist al primei ediţii a Concursului Naţional de Canto „Hariclea Darclee” din Brăila, în acelaşi an, Iordache Basalic a fost distins cu premiul special al Fundaţiei „Hariclea Darclee” la prima ediţie internaţională a aceleiaşi competiţii, în 1997. De-a lungul carierei, a colaborat cu numeroase teatre lirice din ţară şi din străinătate, precum Opera Română din Cluj, Opera Naţională Română din Timişoara, Opera Braşov, Teatrul Liric Elena Teodorini” din Craiova, Teatrul Muzical „Nae Leonard” din Galaţi, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, Filarmonica de Stat „Moldova” din Iaşi, Concertgebouw – Amsterdam, De Doelen – Rotterdam, Chasse Theater – Breda, Bunkamura Theater – Tokyo etc. De-a lungul carierei, Iordache Basalic a cântat alături de nume mari ale scenei lirice internaţionale, precum Agnes Baltsa, Mario Malagnini, Elena Moşuc, Igor Borko, Alberto Rinaldi, Luis Lima şi a întreprins turnee în Europa şi Asia.
Violonistul Rafael Butaru este licenţiat al Academiei „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca şi în present, este concertmaestru al Operei Nationale Bucuresti şi al Filarmonicii „George Enescu”. Este câştigător a numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale şi a participat la cursuri de măiestrie, precum cel de orchestră şi vioară susţinute de Adam Fischer şi de membri ai Orchestrei Filarmonicii din Viena, dar şi la cursuri de muzică veche şi de perfecţionare instrumentală susţinute de Dieter Weitz şi Cristoph Wyneken. Totodată, artistul a fost la cursurile internaţionale de muzică de cameră susţinute de Chilingirian şi Amadeus Quartet, la Londra, Stefan Metz-Orlando Quartet şi Devich Sandor-Bartok Quartet. Activitatea sa solistică include concerte susţinute în cadrul stagiunii Radiodifuziunii Române, cu Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră, cu Orchestra Română de Tineret, în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu”, Festivalul Internaţional „Sergiu Celibidache”, Festivalul „Enescu şi muzica lumii”, Young Euro Classic, TIFF, Festivalul Internaţional de muzică de cameră SoNoRo şi numeroase concerte în stagiunea filarmonicilor din ţară.
Daniel Jinga a urmat cursurile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, pe care le-a absolvit în anul 2003. În anul 2004 şi-a finalizat cursurile de master în Stilistică Dirijorală – Dirijat Cor Academic ale Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti iar în anul 2012 i s-a acordat titlul de Doctor în Muzică al aceleiaşi universităţi. Marin Constantin îl numeşte în anul 2003, dirijor secund al Corului Naţional de Cameră „Madrigal”, legitimându-i astfel calităţile dirijorale. Din dorinţa de a se exprima artistic într-o manieră autentică, părăseşte emblematicul „Madrigal” şi înfiinţează Corul de Cameră „Accoustic”, împreună cu cei mai valoroşi colegi ai generaţiei sale. În anul 2009 debutează la pupitrul Orchestrei Simfonice Bucureşti în cadrul spectacolelor-eveniment „Ascultă, Simte, DescOperă” alături de tenorul Vlad Miriţă. Acesta este începutul unui lung şir de spectacole-eveniment pe care le va face în săli importante sau în aer liber alături de vedete din toate genurile muzicale, preferând pentru o perioadă proiectele pop-rock simfonic, spaţiile neconvenţionale şi zona experimentală a manifestărilor muzical-artistice.
Din anul 2012 este Maestru de Cor al Operei Naţionale Bucureşti. În paralel, continuă să fie prezent pe scenă ca dirijor, cu o multitudine de orchestre din Bucureşti sau din ţară. În 2015 este numit dirijor principal al Orchestrei Simfonice „Muntenia” din Târgovişte. În acelaşi timp, începe colaborările cu Gheorghe Zamfir şi corul „Song”, concretizate în turnee şi spectacole-eveniment rămase de referinţă. În anul 2016 devine dirijor principal al Orchestrei Metropolitane Bucureşti, la pupitrul căreia susţine o serie de gale, producţii independente de musical, spectacole-eveniment desfăşurate „open air” sau în săli de spectacole emblematice.
În perioada ianuarie 2019 – decembrie 2020 a fost Director Artistic al Operei Naţionale Bucureşti. Din martie 2021 este manager-director general al Operei Naţionale Bucureşti.