Pelerinajul de Florii este o mărturisire a credinței în Hristos cel Răstignit și Înviat, o binecuvântare pentru cetate și o bucurie pentru pelerini, le-a spus sâmbătă seară patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, miilor de credincioși prezenți pe Dealul Mitropoliei.
‘Pelerinajul de Florii este rugăciune în procesiune și adunare în mișcare a parohiilor și mănăstirilor, a clerului și credincioșilor mireni. El este o mărturisire a credinței în Hristos cel Răstignit și Înviat, dar și o prietenie cu el, biruitorul morții. Pelerinajul este o binecuvântare pentru cetate și o bucurie pentru pelerini. Mulțumim tuturor clericilor și credincioșilor participanți la pelerinaj și rugăm Mântuitorul Iisus Hristos să dăruiască pace și bucurie, sănătate și mântuire și sărbători binecuvântate spre Slava lui Dumnezeu și a noastră mântuire’, a spus Patriarhul Daniel, în cuvântul de învățătură adresat participanților la Pelerinajul de Florii.
Înaltul ierarh ortodox a amintit de încheierea Postului de 40 de zile și intrarea în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului Nostru Iisus Hristos.
‘Postul de 40 de zile din perioada Triodului s-a încheiat cu Vecernia de vineri din săptămâna a șasea, adică de ieri. Astfel, s-a trecut spre Sâmbăta lui Lazăr și Duminica Floriilor sau a Intrării Domnului în Ierusalim. Aceste două zile sunt o punte între postul ascetic de 40 de zile și Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului Nostru Iisus Hristos, care are un conținut mistagogic, de participare tainică sau mistică la suferințele lui Hristos, la Paștele Crucii, ca pregătire pentru a primi bucuria Paștelui Învierii Domnului’, a arătat Patriarhul.
Preafericitul Părinte a afirmat că învierea lui Lazăr a grăbit moartea lui Iisus prin răstignire înainte de Paștele iudaic.
‘Încă din copilărie, Domnul Iisus mergea în fiecare an în pelerinaj la Ierusalim cu prilejul sărbătorii Paștelui Iudaic. Ultima dată însă, El a mers la Ierusalim după ce a înviat din morți pe prietenul său Lazăr din Betania, care murise cu patru zile înainte. Minunea învierii lui Lazăr a patra zi a produs mare admirație și bucurie în poporul simplu și în rândul copiilor și tinerilor, care l-au întâmpinat pe Iisus cu ramuri de finic și de măslin, cântându-i ‘Osana, binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului’. Atunci, mulți iudei au crezut în Iisus. Din acest motiv, cărturarii și fariseii, plini de invidie și ură împotriva lui Iisus, au hotărât să-l ucidă. Astfel, învierea lui Lazăr a grăbit moartea lui Iisus prin răstignire înainte de Paștele iudaic. Însă Iisus a biruit moartea proprie prin Înviere și a devenit temelia învierii tuturor oamenilor la sfârșitul veacurilor’, a explicat ierarhul.
El a amintit că interpretarea potrivit căreia învierea lui Lazăr este icoană sau preînchipuire a învierii de obște sau universale se regăsește explicată de doi părinți, unul din Răsărit și altul din Apus.
‘Se află mai întâi explicată în scrierea Sfântului Chiril Alexandriei, care a trecut la domnul în anul 444, scriere numită ‘Comentarii la Evanghelia după Ioan’, dar și într-o predică a teologului apusean Petru Hrisologul, trecut la domnul în anul 450. Deci, acești doi părinți, unul din Răsărit și altul din Apus, în aceeași perioadă, au interpretat într-un sens comun, asemănător, învierea lui Lazăr ca fiind o prefigurare a învierii de obște’, a mai spus Patriarhul Daniel.
Arhiepiscopia Bucureștilor a organizat, sâmbătă, Pelerinajul de Florii, la care au participat mii de pelerini – ierarhi, preoți, monahi, monahii și credincioși mireni din Capitală și din județul Ilfov -, în fruntea cărora s-a aflat episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, Timotei Prahoveanul.
Sursa: Agerpres