Peste trei sferturi dintre utilizatorii tichetelor de masă (78%) raportează o stabilitate financiară îmbunătățită, în timp ce 63% dintre beneficiarii tichetelor sociale declară o reducere a stresului financiar, arată rezultatele unui studiu de specialitate, publicat vineri.
Potrivit cercetării YouGov Shopper Intelligence, ambele tipuri de beneficii contribuie semnificativ la creșterea calității vieții. Astfel, pe lângă confortul financiar, 56% dintre utilizatorii de tichete de masă și 50% dintre utilizatorii de tichete sociale percep o îmbunătățire a sănătății fizice de când au început să primească beneficiile.
Ponderea este și mai ridicată în ceea ce privește percepția unei îmbunătățiri a sănătății mintale, resimțită de către 64% dintre deținătorii de tichete de masă și de șase din zece (60%) dintre cei care primesc tichete sociale.
În context, studiul arată că, în cazul ambelor tipuri de beneficiari, aproape jumătate au dezvoltat obiceiuri mai sănătoase de consum: în cazul tichetelor de masă, 22% dintre respondenți au declarat că sunt mai atenți la dieta familiei, alți 22% raportând un consum mai mare de legume și fructe proaspete, iar 11% afirmă că mănâncă mai regulat sau împreună cu colegii de muncă.
Pe de altă parte, deținătorii de tichete sociale au raportat efecte similare, dar cu un impact diferit: 24% consumă mai multe legume și fructe, 13% acordă mai multă atenție dietei familiei, iar 17% au început să mănânce mai regulat sau împreună cu colegii de muncă.
În plus, ambele tipuri de beneficii au modelat și comportamentul de cumpărare al utilizatorilor, o treime dintre respondenți afirmând că și-au crescut frecvența cumpărăturilor și numărul de produse de larg consum achiziționate. În ceea ce privește preferințele de cumpărare, utilizatorii tichetelor sociale se orientează în principal către magazinele tip discount, în timp ce cei care primesc tichete de masă au o afinitate crescută pentru magazinele de tip hypermarket.
Totodată, ambele grupuri manifestă o preferință ridicată pentru produsele aflate la promoție și mărcile proprii, însă cheltuielile variază: unul din trei beneficiari ai tichetelor de masă utilizează întreaga sumă la o singură achiziție, pe când jumătate dintre utilizatorii tichetelor sociale preferă să împartă suma primită pe mai multe sesiuni de cumpărături, subliniind nevoi și strategii financiare diferite.
Conform documentului, atât în ce privește tichetele de masă, cât și cele sociale, două treimi dintre utilizatori au declarat că, în lipsa lor, ar fi nevoiți să reducă semnificativ bugetul alocat alimentelor, să cumpere produse mai ieftine, de calitate inferioară sau în cantități mai mici.
De asemenea, 79% dintre cei care beneficiază de tichete sociale au declarat că suma primită este semnificativ mai mică în comparație cu nevoile lor lunare de alimente.
Studiul a fost desfășurat pe un eșantion de 1.220 de gospodării, reprezentativ pentru trei segmente: 776 de deținători de tichete de masă, 193 de deținători de tichete sociale și 251 de gospodării care nu au acces la astfel de beneficii.
Datele au fost colectate exclusiv online, în perioada 5-15 august 2024, prin intermediul Consumer Panel Services YouGov Shopper Intelligence.