Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat noile tarife de referință pentru polițele RCA, valabile în următoarele șase luni. Acestea aduc creșteri semnificative pentru posesorii de autovehicule, iar în unele cazuri, costurile pot depăși 1.000 de euro pe an., potrivit antena3.ro.
Conform noii metodologii ASF, tarifele nu mai sunt calculate în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, ci de puterea acestuia. Specialiștii consideră această schimbare mai relevantă, având în vedere noile tehnologii care permit dezvoltarea motoarelor mici ca dimensiune, dar foarte puternice.
Astfel, tarifele variază în funcție de zona în care este înregistrat vehiculul, fiind calculate separat pentru București-Ilfov și restul județelor din țară.
Tarife pentru București-Ilfov
În București-Ilfov, cel mai mic tarif de referință începe de la 1.844 lei, pentru o mașină cu o putere de 50 de kilowați, deținută de o persoană cu vârsta între 51 și 60 de ani. La polul opus, tariful poate ajunge la 5.240 lei pentru o persoană sub 30 de ani care deține un autovehicul de peste 300 de kilowați.
Aceste cifre reflectă creșteri semnificative. Mai exact, aproximativ 9% pentru tariful minim și până la 30% pentru tariful maxim.
Pentru județele din afara București-Ilfov, cel mai mic tarif de referință este de 1.064 lei, pentru o mașină cu o putere de 50 de kilowați, deținută de o persoană cu vârsta între 51 și 60 de ani, ceea ce reprezintă o creștere de 9,1% față de tarifele anterioare.
Cel mai mare tarif de referință ajunge la 3.964 lei pentru o persoană sub 30 de ani care conduce un autovehicul cu o putere de peste 300 de kilowați.
Creșterile semnificative ale tarifelor RCA sunt resimțite mai ales de tinerii șoferi și posesorii de mașini puternice, categorii care suportă cele mai mari costuri. În schimb, persoanele mai în vârstă și proprietarii de mașini cu puteri reduse au parte de creșteri mai moderate.
Specialiștii recomandă șoferilor să fie atenți la ofertele companiilor de asigurări și să compare tarifele disponibile, în contextul în care polițele RCA sunt obligatorii și costurile pot varia semnificativ între furnizori.
Această ajustare a tarifelor vine pe fondul încercării ASF de a alinia costurile RCA cu realitățile pieței și caracteristicile tehnologice ale autovehiculelor moderne. Totuși, rămâne de văzut cum vor afecta aceste modificări bugetele familiilor românești.
Prețurile rămân plafonate până în martie 2025
Toate aceste creșteri ale tarifelor vin în ciuda faptului că plafonarea prețurilor rămâne în vigoare până în luna martie a anului în care intrăm. Noua hotărâre va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
„Art. 1. – Se prelungește perioada de aplicare a prevederilor art. 1 alin. (2) și (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.192 din 29 decembrie 2023, până la data de 31 martie 2025.
Art. 2. – Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023 se aplică până la data de 31 martie 2025.
Art. 3. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025”, se precizează în hotărârea Guvernului.
În nota de fundamentare, sunt prezentate motivele pentru care Guvernul vrea să prelungească această măsură.
- Împrejurările care au determinat disfuncționalități pe piața asigurărilor persistă
- În piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați
- Gradul ridicat de concentrare pe piața asigurărilor RCA continuă să reprezinte o vulnerabilitate atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ce arată un grad scăzut de concurență
- Numărul mare de încadrări în categoria asiguraților cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc, cât și faptul că acest număr este în creștere
- În prezent se află în procedură legislativă o serie de modificări ale legislației naționale primare privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente
- Asigurarea RCA este obligatorie pentru proprietarii de vehicule și conducătorii acestora din Uniunea Europeană
- Gradul de cuprindere în asigurare a parcului auto din România este în scădere
- Lipsa asigurării RCA a conducătorilor auto vinovați conduce la obligația de plată a despăgubirilor din Fondul naţional de protecție pentru daunele produse de vehicule neasigurate, crescând astfel nevoia de finanțare a acestuia, măsură ce are ca efect creșterea contribuţiilor la acest fond
- Rolul bine definit pe care asigurările obligatorii RCA îl au în societate şi în economie din perspectiva acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic
- Întârzierea încheierii asigurării RCA poate crea dificultăți în furnizarea bunurilor de larg consum către populație şi poate determina propagarea efectelor negative din sectorul asigurărilor în alte ramuri ale economiei naționale