Primăria Capitalei încearcă a treia oară să cumpere autobuze electrice

Mai mulți producători de autovehicule acuză Municipalitatea că a introdus condiții speciale la licitația pentru 100 de autobuze electrice care ar putea favoriza o firmă anume. Mai exact, instituția cere ca vehiculele să aibă supercapacitori, un fel de rezervă pentru bateriile cu capacitate redusă. Companiile care au depus oferte spun că o astfel de tehnologie nu se pretează pe autobuzele complet electrice, ci pe cele hibrid sau pe vehiculele pe șine, scrie libertatea.ro.  

Primăria Municipiului București organizează o licitație pentru achiziția a 100 de autobuze electrice și a infrastructurii de încărcare a acestora, iar contractul este estimat la 304,65 de milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 61,5 milioane de euro. În jur de 218 milioane de lei din această sumă sunt bani europeni.

O licitație cu bucluc

Achiziționarea a 100 de autobuze electrice este o promisiune moștenită de primarul Nicușor Dan de la Gabriela Firea.

Între timp, valoarea contractului a crescut cu aproape 40%, de la 219 milioane de lei, odată cu majorarea prețului unui singur autobuz.

Termenul de depunere a ofertelor pentru noua licitație, lansată în decembrie anul trecut, a fost 25 ianuarie, dar a fost prelungit succesiv până la 9 februarie, 16 februarie, iar acum 23 februarie. Asta, după ce mai mulți producători s-au plâns de o serie de condiții impuse în caietul de sarcini.

Ce este un supercapacitor și unde se folosește

Contractul pus pe masă de Primăria Capitalei prevede autobuze electrice noi, de 12 metri, cu baterii, supercapacitori, plus infrastructura de încărcare lentă a fiecărui autobuz.

Problema producătorilor? Supercapacitorii.

Un supercapacitor, care se mai numește și condensator, este un fel de baterie mai mică. Funcționează fie ca un soi de rezervă pentru baterie, fie o alternativă a ei.

Bateria nu absoarbe energia atât de repede ca un supercapacitor, dar o stochează în cantitate mai mare. Supercapacitorul funcționează invers: nu absoarbe multă energie, dar o absoarbe foarte repede.

Condensatorul se încarcă precum o baterie normală, dar se activează și în momentul în care șoferul frânează, pentru a recupera cantitatea de energie eliberată de motor și a o întoarce în el.

Autobuzele cu supercapacitori circulă încă din 2010 pe străzile din Belgrad (Serbia) din Shanghai (China) din Sofia (Bulgaria) sau din Graz (Austria). Astfel de vehicule consumă cu 40% mai puțină electricitate decât un autobuz complet electric, dar trebuie să se oprească la fiecare 5 kilometri, în stații, pentru a se reîncărca. Durează doar câteva minute.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati