Bucureştiul a devenit „un oraş al maşinilor”, iar indisciplina pietonilor de multe ori ascunde faptul că aceştia trebuie să circule pe carosabil, punându-se în pericol, a declarat, marţi, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, în cadrul conferinţei „Educaţie pentru siguranţă”, conform agenției de presă Agerpres.
„Bucureştiul a devenit un oraş al maşinilor, nu mai este un oraş al oamenilor; sunt mai multe maşini decât oameni în Bucureşti şi pentru asta trebuie să învăţăm cu toţii cum să ne acomodăm. Copiii noştri trebuie să înveţe de multe ori să meargă pe carosabil, pentru că nu au loc pe trotuar. (…) Aş vrea să atrag atenţia asupra unui fapt pe care l-am discutat cu oameni din Poliţia Română, anume că indisciplina pietonilor de multe ori ascunde faptul că pietonii nu au condiţiile să meargă pe jos şi asta înseamnă că trebuie să iasă pe carosabil şi se pun pe ei în pericol”, a explicat primarul.
Radu Mihaiu a amintit că, în Sectorul 2, cu sprijinul Asociaţiei EDIT, se derulează proiectul „Ora de educaţie rutieră”. Totodată, a fost amenajat Parcul Motodrom, o adevărată „şcoală de trafic rutier”, unde copiii pot învăţa cum să respecte regulile de circulaţie. Pe de altă parte, adulţii au nevoie, la rândul lor, de educaţie rutieră, a susţinut edilul.
„În acest moment, adulţii nu sunt obişnuiţi cu traficul şi cu felul în care ar trebui să arate traficul, în zonele urbane cu precădere, dar şi în zonele rurale. Există mulţi factori implicaţi care pot să contribuie la siguranţă. Este ruşinos că ne aflăm pe primul loc din Europa la decese. Este, de asemenea, probabil corelat cu acest lucru faptul că suntem al doilea cel mai aglomerat oraş din lume. Probabil de aici vin şi foarte multe din accidentele rutiere. Avem nevoie să înţelegem cum ne afectează traficul viaţa şi cum viaţa noastră poate fi schimbată prin reducerea dependenţei de maşini, infrastructură pentru pietoni şi pentru copiii noştri”, a spus Radu Mihaiu.
El a salutat proiectul de act normativ care prevede sancţionarea abaterilor pe baza probelor video furnizate de participanţii la trafic. Totodată, a subliniat necesitatea folosirii echipamentelor de tip Body Cam şi de către poliţia locală.
„În acest moment nu avem posibilitatea aceasta şi stăm cu ele degeaba. Nu pot fi folosite ca probe în cazul în care Poliţia locală observă un accident şi nu poate identifica pe loc persoana în cauză”, a indicat Mihaiu.
Preşedintele Asociaţiei EDIT, Liviu Zorilă, a declarat că, în ultimii opt ani, programele privind educaţia rutieră, acordarea primului ajutor şi educaţia pentru cutremur au avut peste 180.000 de beneficiari direcţi din peste 400 de unităţi de învăţământ din peste 40 de oraşe. În cadrul aceloraşi proiecte, au beneficiat de formare 500 de cadre didactice. De asemenea, campaniile derulate de asociaţie au avut peste 2,5 milioane de vizualizări.
„În continuare, de mâine chiar, vom începe activităţile din anul şcolar 2023 – 2024. În total, ne propunem să ajungem la aproximativ 35.000 de beneficiari pe care îi avem stabiliţi în momentul de faţă. Cu sprijinul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, ne vom deplasa în ţară la Craiova, Sibiu şi Iaşi, începând de săptămâna aceasta. Vom dezvolta o nouă campanie de educaţie rutieră online, cu sprijinul Primăriei Sectorului 2. Am iniţiat un proiect de hotărâre de Consiliul local, prin intermediul căruia vom ajunge la 14.000 de elevi din Sectorul 2”, a explicat el.
Silviu Toma, expert în domeniul siguranţei rutiere, fondator al Asociaţiei Zero Accidente, a susţinut, la rândul său, că şoferii români sunt „extrem de slab pregătiţi”, iar traficul din ţara noastră este „cel mai periculos” din Europa.
„Şoferii români sunt, din păcate, sunt extrem de slab pregătiţi. Şoferii din România nu ştiu să frâneze corect pe drept. V-aţi gândit vreodată când circulaţi cu 60 de kilometri la oră în câţi metri frânează o maşină convenţională în condiţii ideale? Atunci când suntem într-o astfel de situaţie trebuie să fim conştienţi că, indiferent cât de buni şoferi ne considerăm, de multe ori spaţiul şi timpul nu sunt de partea noastră. Din păcate, managementul riscurilor la noi nu există. Adică, cum să conştientizăm mai bine riscul la care ne expunem. Auzim de multe ori la ştiri că au mai murit doi-trei oameni într-un accident rutier şi a ajuns cumva să ni se pară ceva normal. Îmi place să fac o paralelă cu ce se întâmplă în aviaţie. Dacă cele patru-cinci persoane care mor zilnic într-un accident rutier în România ar fi transpuse în ceea ce se întâmplă în aviaţie, asta înseamnă că, în fiecare an, în România, şapte avioane Boeing 747 s-ar prăbuşi. Oare cine ar mai zbura în condiţiile astea?”, a întrebat el.
Conferinţa „Educaţie pentru Siguranţă”, organizată de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, în parteneriat cu Asociaţia EDIT, îşi propune să aducă pe agenda publică importanţa educaţiei pentru siguranţă rutieră, prim ajutor şi educaţie pentru cutremur.