Reabilitarea unui peron de tramvai de pe linia 41 costă 123.000 de euro

1
1761
Foto: Facebook / Vitalie Cojocari

Consilierii generali au aprobat, pe 2 iunie 2022, noii indicatori tehnico-economici ai proiectului de reabilitare a 14 peroane de tramvai de pe linia 41, rămase nemodernizate. Reabilitarea va ajunge, în medie, la 123.000 de euro pentru un singur peron, valoare cu TVA, de 2,4 ori mai mult decât a costat modernizarea la primele 8, potrivit Buletin de București, citat de Euronews România.

Lucrările ar trebui să fie gata până în septembrie, când vor intra în circulație primele tramvaie produse de Astra Arad și care sunt mai lungi decât refugiile.

Proiectul Modernizare peroane pe traseul liniei de tramvai 41 a fost aprobat în CGMB în octombrie 2018. Reabilitarea celor 22 de refugii era estimată atunci că va costa 6,9 milioane de lei. Lucrarea trebuia terminată în 8 luni.

Noile garnituri de tramvai produse de Astra Arad au 36 de metri, cu mult mai mult decât cele aflate acum în circulație, care au maxim 27 de metri lungime. Încă de la semnarea contractului, problema a fost semnalată de STB care a început procedura de modernizare și prelungire a refugiilor, proiect preluat apoi de municipalitate.

Conform datelor furnizate de STB, pentru Buletin de București, refugiile de tramvai din municipiul Bucureşti nu au o lungime standard. Lungimea peroanelor variază între 28 și 90 de metri, în funcție de perioada când au fost construite sau modernizate.

8 peroane în 4 ani, 50.000 de euro bucata

În cei aproape 4 ani de când investiția de reabilitare a refugiilor a primit undă verde în Consiliul General au fost modernizate doar 8 din cele 22 cuprinse în proiect.

Primăria Capitalei a trimis, la solicitarea Buletin de București, o situație cu costurile de reabilitare a celor 8 peroane. În total, modernizarea lor a costat 2 milioane de lei, cu TVA. Ceea ce înseamnă, în medie, 50.000 de euro per bucată.

Pe 2 iunie a ajuns în Capitală primul tramvai produs de Astra Arad pentru municipalitate, care va fi supus probelor și omologării. Nicușor Dan a anunțat că în fiecare lună vor sosi alte patru garnituri. În total, Primăria a contractat 100 de tramvaie produse la Arad pentru care va plăti 200 de milioane de euro,

14 peroane în 4 luni, 123.000 de euro bucata

“Primele tramvaie vor circula pe lina 41 de la 1 septembrie, poate mai repede. E nevoie să extindem nişte peroane. Azi (2 iunie, n. red) am avut o şedinţă, pentru că au crescut preţurile, am mărit indicatorii şi până iese tramvaiul din probe vom avea peroanele mărite. Următorul lot va circula pe liniile 1-10”, a declarat Nicuşor Dan la Digi 24.

Restul de 14 peroane rămase nemodernizate care urma să fie gata până în septembrie vor costa, însă, mult mai mult decât primele 8. Valoarea proiectului a fost modificată de consilierii generali la 8.585.000 de lei, cu TVA. Ceea ce înseamnă aproximativ 123.000 de euro bucata. Decizia consilierilor a fost justificată prin creșterea foarte mare a prețurilor la materialele de construcții.

Ce costă 123.000 de euro la un singur refugiu?

Peroane care vor fi modernizate

  • Agronomie – ambele sensuri;
  • Cașin – ambele sensuri;
  • Podul Ciurel – ambele sensuri;
  • Orșova – ambele sensuri;
  • Drumul Taberei- ambele sensuri;
  • Parc drumul Taberei – ambele sensuri;
  • Brașov – ambele sensuri;

Buletin de București a solicitat Primăriei Capitalei să le pună la dispoziție memoriul tehnic care stă la baza lucrărilor de modernizare pentru a vedea, exact, ce presupun acestea.

Conform memoriului tehnic, lungimea peroanelor este între 50,5 și 66 metri, iar lățimea cuprinsă între 2 și 2,5 metri. Peroanele sunt din beton armat, iar acoperirea va fi cu asfalt. Totodată, peroanele vor fi dotate cu gard pentru protecția călătorilor, indicator și bornă de ocolire în alveola de la capătul peronului, indicator de stație, coșuri de gunoi, fundații pentru adăpostirea călătorilor.

Pentru alimentarea cu energie electrică a peroanelor sunt prevăzute următoarele:

  • Pozarea în lungul peronului a țevilor de protecție pentru alimentarea cu energie electrică a consumatorilor electrici de pe peron;
  • Realizarea în peron a căminelor de tragere amplasate astfel încât să se poată realiza corespondența cu rețeaua multitubulară existentă și cu căminul din trotuar pentru asigurarea surselor de alimentare cu energie electrică pentru consumatorii din peron;
  • În dreptul peroanelor se vor utiliza subtraversările existente din carosabil în vederea asigurării surselor de alimentare cu energie electrică pentru consumatorii din peron şi a instalației de legare Ia pământ. În cazul în care nu se vor putea utiliza subtraversările existente, se vor realiza altele prin foraj dirijat orizontal.
  • Realizarea instalației de legare Ia pământ prin pozarea în lungul peronului a unui platband din oțel zincat Ia care se vor racorda toate elementele metalice ale peronului (adăpost pentru calatori, indicator stație, gard etc.), ne-a transmis Primăria București.

Lucrările de modernizare a peroanelor vor fi executate de Trustul de Clădiri Metropolitane.

Alte 33 de peroane așteaptă modernizarea

Situația nu e mai bună nici pe celelalte linii, altele decât 41, pe care vor circula garnituri Astra. Conform Studiului de oportunitate aprobat de HCGMB, noile tramvaie sunt destinate linilor 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 şi 55.

Singura linie pe care nu mai e nevoie de modernizarea peroanelor este linia 50. La toate celelalte mai trebuie făcute lucrări.

Linia 1- 3 peroane;

Linia 10- 3 peroane;

Linia 21- 1 peron;

Linia 25 – 22 peroane (patru peroane la comun cu linia 1/10);

Linia 32 – 2 peroane

Linia 40 – 2 peroane;

Pentru aceste lucrări nu există, încă, proiecte de modernizare și nici buget alocat.

Conform estimărilor făcute de PMB, cele mai aglomerate linii de tramvai sunt 1 și 10, ambele cu peste 50.000 de călători zilnic.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.