Recomandările Centrului European al Consumatorilor de Black Friday: ”Nu dați curs mesajelor comerciale care creează presiune!”

Centrul European al Consumatorilor face mai multe recomandări pentru cumpărăturile de Black Friday şi îi sfătuieşte pe cetăţeni să verifice dacă magazinul online este sigur, să analizeze preţul produsului deoarece în perioadele de reducere trebuie afişate atât preţul redus, cât şi cel de reducere, să nu dea curs mesajelor care creează presiune, de genul ”alte 20 de persoane se uită la acest articol” sau ”au mai rămas doar trei articole”.

  • De asemenea, consumatorilor le mai este recomandat să evite plăţile prin transfer bancar deoarece în această situaţie nu există procedură de refuz la plată.

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au anunţat, luni, că Centrul European al Consumatorilor (ECC Romania) – direcţie în cadrul ANOC – face mai multe recomandări cu prilejul Black Friday, menite să atragă atenţia asupra posibilelor pericole ascunse în online.

”Indiferent de pe ce site doriți să faceți cumpărături, mai ales că frumoasele și așteptatele sărbători de iarnă sunt aproape, recomandările Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) – Direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – menite să vă atragă atenția asupra posibilelor pericole ascunse în online și să transforme acest moment într-unul plin de bucurie, cu siguranță vor fi utile.”, transmite Centrul European al Consumatorilor.

1. Verificați dacă magazinul online este sigur și legitim

Important! Verificați structura site-ului și termenii și condițiile generale:

  • trebuie să fie accesibile consumatorului și complete
  • trebuie să conțină denumirea comerciantului care deține site-ul sau în numele căruia acționează, adresa poștală, numărul de telefon și adresa de poștă electronică la care acesta poate fi efectiv contactat, politica de retur și condițiile de vânzare (livrare, plată, returnare produs și rambursare)

Atenție!

  • verificați adresa cu ajutorul serviciilor de cartografiere online
  • sunați la numărul de telefon afișat pentru a verifica dacă funcționează și răspunde cineva
  • consultați recenziile privitoare la produs sau comerciant, pentru a vedea dacă alți utilizatori au avut probleme cu magazinul sau, dimpotrivă, au lăsat recenzii pozitive

2. Verificați prețul produsului

  • în perioadele de reducere, trebuie afișate atât prețul redus, cât și prețul fără reducere
  • prețul înainte de reducere trebuie să fie cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, conform legislației europene.

3. Nu dați curs mesajelor comerciale care creează presiune

Sintagme de genul ”alte 20 de persoane se uită la acest articol” sau ”au mai rămas doar trei articole” sunt doar cîteva exemple folosite deseori de site-uri sau aplicații mobile, rețele de socializare sau chiar motoare de căutare, pentru a pune presiune pe decizia de achiziție a consumatorului.

Altă modalitate prin care se încearcă influențarea comportamentul de cumpărare al consumatorului este afișarea unei numărători inverse.

Fiind atenți și având răbdare să realizați verificările necesare, vă veți bucura de faptul că nu v-ați lăsat păcălit de astfel de trucuri care conduc la o alegere greșită sau dezavantajoasă.

5. Alegeți o metodă de plată sigură

  • dacă plătiți online, asigurați-vă că aveți o conexiune la internet securizată
  • asigurați-vă că adresa site-ului este marcată cu ”https” și simbolul lacătului închis
  • nu salvați detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături
  • setați o sumă maximă pentru plățile unice, pentru cardul dvs.
  • evitați plățile prin transfer bancar (în această situație, nu există procedură de refuz la plată)

5. Folosiți garanția legală

Important! Pentru toate bunurile, la preț întreg sau cu preț redus și, de asemenea, pentru produsele digitale (de exemplu, ceasul sau frigiderul inteligent), precum și pentru serviciile și conținutul digital (softuri, jocuri online etc.) achiziționate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, beneficați de o garanție legală de conformitate de minim 2 ani.

Dacă produsul dvs. este defect, puteți cere vânzătorului să repare sau să schimbe produsul ori, dacă aceste două soluții nu sunt posibile, să vă ramburseze sumele plătite pertru acesta.

Atenție! Atunci când cumpărați online, aveți la dispoziție o perioadă de 14 zile pentru a vă răzgândi și a returna produsul.

În cazul în care faceți cumpărături de pe un site din România și aveți nemulțumiri cu privire la tranzacție sau la produsul achiziționat, puteți depune o reclamație pe site-ul www.anpc.ro

”Important! Vă reamintim că, în cazul achiziționării unor produse de pe site-uri din afara Uniunii Europeneinstituția noastră nu poate acționa în niciun fel, dacă aveți probleme cu tranzacția, livrarea sau produsele.”, completeză sursa citată.

Proiectul jurnalistic newsbucuresti.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati