Reînnoirea prieteniei tradiționale și scrierea unui nou capitol pentru cooperarea comercială și economică China-România

Song Xianmao, consilier în cadrul Biroului Economic și Comercial al Ambasadei Chinei în România, afirmă că anul acesta se împlinesc 75 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între China și România.

China și România au mers mână în mână în timp de 75 de ani, iar bazele relațiilor lor economice și comerciale sunt solide. 

 

  • În octombrie 1949, România a devenit a treia țară din lume care a stabilit relații diplomatice cu Republica Populară Chineză.
    • În primul rând, trebuie să consolidăm comunicarea interguvernamentală. China și România au mers mână în mână în timp de 75 de ani, iar bazele relațiilor lor economice și comerciale sunt solide. În 2004, cele două țări au stabilit un parteneriat cuprinzător de prietenie și cooperare, au semnat un acord de cooperare economică, un acord de încurajare a investițiilor și de protecție reciprocă și au stabilit mecanisme de comunicare și cooperare, cum ar fi Comitetul mixt economic interguvernamental, Grupul de lucru pentru infrastructură, Grupul de lucru pentru facilitarea comerțului și Comitetul interguvernamental de cooperare științifică și tehnologică. China dorește să utilizeze pe deplin aceste platforme și mecanisme, prin care să consolideze schimburile și interacțiunile interguvernamentale, comunicarea și coordonarea periodică de politici, să exploreze crearea de mecanisme speciale de coordonare, să consolideze în continuare proiectarea la nivel înalt, să promoveze liberalizarea și facilitarea comerțului și a investițiilor, să creeze împreună proiecte de cooperare economică și comercială de înaltă calitate, și să promoveze cooperarea pragmatică la un nou nivel.
    • În al doilea rând, vom continua să explorăm noi puncte de creștere. China și România au o puternică complementaritate economică. China este dispusă să colaboreze cu România pentru a explora potențialul comerțului, a optimiza structura comerțului și a extinde domeniile de cooperare. China va crea în mod activ condiții pentru extinderea importurilor din România și pentru promovarea unei dezvoltări comerciale echilibrate. Aceasta va continua extinderea comerțului cu produse electromecanice, cum ar fi automobilele și electrocasnicele, precum și cu bunuri de consum de înaltă calitate, va promova în comun cooperarea în formate și modele noi și îmbogățirea canalelor comerciale. Salutăm participarea activă a întreprinderilor românești la expoziții importante precum Expoziția Internațională de Import (CIIE), Târgul din Canton (Canton Fair), Expo China-CEEC și Târgul Internațional pentru Comerțul cu Servicii din Beijing (CIFTIS) etc., astfel încât să consolidăm legăturile dintre întreprinderi, să promovăm o cooperare mai practică și să aducem mai multe beneficii celor două popoare.În urmă cu 75 de ani, China și România au stabilit cu fermitate încrederea politică reciprocă, au aprofundat cooperarea pragmatică, iar relațiile bilaterale au trecut testul timpului și al schimbărilor de pe plan internațional, avansând constant și aducând rezultate fructuoase. Cooperarea economică și comercială dintre China și România a fost întotdeauna o parte importantă a relațiilor bilaterale.

       

      Odată cu aprofundarea platformelor și structurilor precum inițiativa „Belt and Road” și cooperarea dintre China și țările din Europa Centrală și de Est, cooperarea economică și comercială dintre China și România a arătat un puternic impuls de dezvoltare și perspective largi în viitor.

       

       

      • Structura schimburilor comerciale este optimizată în mod constant. În 2023, exporturile de produse electromecanice ale Chinei către România au atins pragul de 5,07 miliarde de dolari, reprezentând 65,6% din volumul total al exportului către România. Exportul de cele „trei noi categorii”, cum ar fi fotovoltaice, baterii cu litiu și vehicule cu energie nouă către România a fost de 310 milioane de dolari, reprezentând o creștere de 74,2%. Produsele electronice de consum, electrocasnicele și produsele energetice noi chinezești sunt din ce în ce mai preferate de consumatorii de pe piața României. Din ianuarie până în octombrie anul acesta, exporturile de smartphone-uri, electrocasnice și baterii litiu-ion către România au crescut cu 106,1 %, 51,5 % și, respectiv, 292,2 %, determinând o rată de creștere totală de 3,4 puncte procentuale a exporturilor Chinei către România. Rata de creștere a exporturilor de produse avantajoase din România către China este rapidă, importurile de textile și îmbrăcăminte fiind în valoare de 350 de milioane de dolari, marcând o creștere de 30,7%. Importurile de produse agricole au crescut de 6,9 ori, iar vinuri, apă minerală, cosmetice și alte produse „made in România” au intrat succesiv în mii de gospodării din China. Noi formate și modele sunt în plină dezvoltare. În 2023, amploarea comerțului electronic transfrontalier între China și România este de aproximativ 90 de milioane de dolari, reprezentând o creștere de aproape trei ori. Cea mai mare platformă de comerț electronic a României—eMAG, cooperează din ce în ce mai strâns cu întreprinderile chineze, înființând centre operaționale regionale în China. În 2024, numărul vânzătorilor chinezi și al categoriilor de produse care a intrat pe platformă a crescut semnificativ, iar bunurile chinezești accesibile ca preț și de înaltă calitate au diversificat lista de cumpărături a consumatorilor români. Noile forme și modele de comerț au devenit motorul de promovare a calității și a modernizării comerțului bilateral.

       

      • Cooperarea în domeniul investițiilor devine din ce în ce mai extinsă. În ultimii ani, tot mai multe companii chineze au investit și au deschis afaceri în România, contribuind la dezvoltarea economică și socială locală.

       

      • Domeniile de aplicare a cooperării sunt în continuă expansiune. Conform statisticilor din România, numărul companiilor chineze înregistrate în România depășește pragul de 14000, cu un capital total înregistrat de 490 de milioane de dolari, fiind a doua cea mai mare sursă de investiții a România din afara UE. Printre domeniile de cooperare se numără infrastructura, agricultura, producția,  logistica, dar și industrii emergente precum energia nouă și ICT.

       

      • Proiectele emblematice avansează în mod constant. Proiectele majore dintre cele două țări avansează constant. China Civil Engineering Group Corporation a finalizat înainte de termen construcția segmentului de legătură al șoselei de centură a Bucureștiului cu Drumul Național 2, care este pe cale să fie dat în exploatare, ceea ce va îmbunătăți considerabil situația transportului în capitala. Proiectele fotovoltaice întreprinse de firme chineze au o scară cumulată de 510 mw, devenind proiecte de referință și promovând în mod eficient dezvoltarea verde a României.

       

      • Contribuții remarcabile la fiscalitate și ocuparea forței de muncă. Huawei, Haier și alte companii au creat mii de oportunități de angajare și au primit de mai multe ori titlul de „Cel mai bun angajator”. Două fabrici chineze de piese auto situate în Brașov au creat peste 4000 de locuri de muncă. China Tobacco International Europe a plătit impozite de peste 100 de milioane de euro în fiecare ani, contribuind semnificativ la finanțele locale.

       

      Avantajele complementare continuă să fie demonstrate.

      Cooperarea investițională în domeniul energiei noi continuă să se aprofundeze. De la începutul acestui an, marea majoritate a proiectelor inițiate de companiile chineze în România au fost în domeniul energiei noi, în special proiectele fotovoltaice, care dețin o pondere semnificativă. Recent, proiectele fotovoltaice finanțate de companiile chineze au fost aprobate de guvernul român, iar potențialul de cooperare în domeniul energiei noi între cele două părți este dezvăluit constant.

      • Tendința de dezvoltare a cooperării agricole e în continuă creștere. România este cunoscută drept „grânarul Europei”, iar China este cel mai mare importator de produse agricole din lume. Cererea Chinei pentru produse agricole de înaltă calitate este în concordanță cu buna capacitate de aprovizionare a României, ceea ce promovează în mod eficient dezvoltarea echilibrată a comerțului bilateral. În 2021 și 2022, comerțul cu produse agricole între cele două țări a crescut respectiv cu 42,7% și 78%. În 2023, din cauza blocajelor apărute pe rutele maritime și a altor factori, volumul comerțului global a scăzut. Cu toate acestea, România rămâne unul dintre primii trei parteneri comerciali agricoli ai Chinei în Europa Centrală și de Est. În primele 10 luni ale acestui an, importurile Chinei de produse agricole din România au crescut de 6,9 ori, având un potențial enorm. Prin eforturile comune ale celor două părți, s-a semnat un memorandum de înțelegere privind cooperarea în domeniul carantinei plantelor și au semnat acorduri privind exportul în China a 9 categorii majore de produse, inclusiv lucernă, miere, piei de animale, fructe congelate, nuci etc. 49 de întreprinderi românești au calificări pentru a exporta în China. În luna iulie a acestui an, cele două țări au semnat „Protocolul privind exportul de produse lactate în China” și „Protocolul privind cerințele de inspecție, carantină și igienă pentru produsele acvatice sălbatice exportate în China”, facilitând intrarea produselor agricole românești pe piața chineză și aducând noi oportunități pentru aprofundarea cooperării bilaterale.
      • Cooperarea privind lanțul industrial și de aprovizionare devine tot mai strânsă. România dispune de resurse bogate și avantaje remarcabile în ceea ce privește poziționarea geografică și costurile integrate. Din ce în ce mai multe companii chineze construiesc fabrici în România, iar gradul de conectare a lanțului industrial și de aprovizionare între cele două țări crește de la an la an. Dimensiunea comerțului cu bunuri de capital și bunuri intermediare continuă să se extindă. În ultimul deceniu, amploarea comerțului cu bunuri de capital și bunuri intermediare între China și România a crescut de la 830 de milioane și 1,97 miliarde de dolari la 2,53 miliarde și, respectiv, 6,17 miliarde de dolari, cu o rată medie anuală de creștere de 11,8% și 12,1%. În 2023, China a fost a doua cea mai mare sursă de import de bunuri de capital pentru România, iar produsele chinezești rentabile au oferit un sprijin puternic pentru diverse activități de producție și exploatare din România. În primele 10 luni ale acestui an, volumul comerțului cu bunuri intermediare a ajuns la 6,48 miliarde de dolari, în creștere cu 24,3%, reprezentând 58,2% din volumul comerțului bilateral.

       

      • Cooperarea privind lanțul de aprovizionare auto a obținut rezultate semnificative. DACIA, o cunoscută marcă auto locală din România, utilizează avantajele de susținere ale lanțului industriei EV din China pentru a coopera cu Dongfeng Motor Corporation în producerea vehiculului pur electric „Spring”, care este foarte apreciat de consumatorii din România și din UE. În 2023, 6365 de DACIA Spring au fost vândute în România, reprezentând o creștere de 26,6% și 45% din cota de piață a vehiculelor pur electrice. În perioada ianuarie-octombrie a acestui an, China a importat din România piese auto în valoare de 1,38 miliarde de dolari, cu o creștere de 2,8 ori. Dintre acestea, valoarea cutiilor de viteză importate din România au atins 1,03 miliarde de dolari, cu o creștere de 72 de ori față de perioada similară a anului precedent. Brandul local Allview Auto folosește piese și tehnologie chinezești, producția și vânzările de pe piața românească crescând de la an la an. De la intrarea pe piața în 2023, MG, marcă din portofoliul grupului SAIC, a introdus 5 modele, rețeaua de distribuție acoperind 31 de județe. Modelul pur electric MG4 a devenit unul dintre cele mai bune EV pe piața românească. Mai multe modele de la SAIC, Dongfeng, BAIC, Geely și Leading Group au debutat la cea de-a 21-a ediție a Salonului Auto de la București, atrăgând atenția industriei.
      • Să facem „tortul” cooperării mai mare. Cea de-a treia sesiune plenară a celui de-al 20-lea Comitet Central al PCC a făcut o desfășurare sistematică pentru a aprofunda în continuare reforma și a promova calea Chinei către modernizare, a identificat peste 300 de sarcini de reformă și a lansat un semnal puternic de promovare neclintită a deschiderii la nivel înalt, ceea ce va ajuta China și România să îmbunătățească calitatea cooperării economice și comerciale. Ambele părți ar trebui să continue să susțină conceptul de cooperare reciproc avantajoasă și să promoveze o mai bună dezvoltare a relațiilor economice și comerciale.

       

     

    Comerțul bilateral are o creștere vertiginoasă. În ultimii ani, în contextul unei stagnări continue a comerțului global și al unei cereri de piață semnificativ scăzute, comerțul dintre China și România a arătat un potențial enorm și a atins un nou maxim istoric. Volumul schimburilor comerciale de bunuri între China și România a depășit 10 miliarde de dolari timp de trei ani consecutivi, menținând o creștere constantă, conform datelor centralizate de Administrația Generală a Vămilor din China. În primele 10 luni ale anului 2024, volumul total al importurilor și exporturilor bilaterale a fost de 11,13 miliarde de dolari, cu o creștere anuală de 26,1%, ceea ce este cu 22,3 puncte procentuale mai mare decât rata de creștere a comerțului global al Chinei și cu 26,3 puncte procentuale mai mare decât rata de creștere a comerțului Chinei cu Uniunea Europeană. Se preconizează că acesta va depăși 12 miliarde de dolari pe durata întregului an, punând capăt perioadei de fluctuație în jurul valorii de 10 miliarde de dolari din ultimii doi ani și atingând un nou nivel. China va continua să își mențină poziția de cel mai important partener comercial al României din afara UE.În al treilea rând, trebuie să ne străduim să creăm un mediu de dezvoltare reciproc avantajos. Mediul de afaceri este terenul vital dezvoltării întreprinderilor și cheia competitivității internaționale a unei țări. Afectate de modificarea legii achizițiilor publice , de legea rețelelor 5G și de revizuirea investițiilor străine (FDI), unele companii chineze ezită să investească în România sau se orientează către alte țări europene. Sper ca România să poată adopta o perspectivă pe termen lung asupra relațiilor noastre economice, să poată oferi un mediu de afaceri deschis, echitabil și nediscriminatoriu pentru întreprinderile chineze și să poată oferi garanții solide pentru extinderea cooperării economice și comerciale dintre China și România. De asemenea, partea chineză va continua să servească și să ghideze întreprinderile chineze din România, îndrumându-le să funcționeze în conformitate cu legea, să își îndeplinească în mod activ responsabilitățile sociale, să dea înapoi societății locale, să asigure buna funcționare și dezvoltare a proiectelor de cooperare existente și să stabilească modele de proiecte de cooperare reciproc avantajoase.

 

Un proverb chinezesc spune: „Rădăcinile adânci dau roade bogate”. China și România au o prietenie profundă, iar 75 de ani de istorie au dovedit că o cooperare economică și comercială practică între cele două țări este o alegere realistă, care este în conformitate cu interesele poporului. China promovează modernizarea prin continuarea aprofundării cuprinzătoare a reformei, aducând mai multe oportunități țărilor din întreaga lume, inclusiv României. Luând cea de-a 75-a aniversare a stabilirii relațiilor diplomatice dintre cele două țări ca un nou punct de plecare, China dorește să continue să ducă mai departe prietenia tradițională, să profite de oportunitățile aduse de vremuri, să colaboreze cu România pentru a obține mai multe rezultate reciproc avantajoase și să promoveze parteneriatul de cooperare amicală cuprinzătoare stabil și de mare anvergură dintre China și România.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati