Remember Felicia Donceanu, o seară de lieduri pe scena Operei Naționale București

Sâmbătă, 21 ianuarie, ora 18:30, Opera Națională București propune o seară de lieduri „Remember Felicia Donceanu”.

Evenimentul va readuce în atenția publicului lieduri și muzică instrumentală din cele mai importante creații ale compozitoarei.

Vor interpreta soliștii Operei Naționale București: Simonida Luțescu, Stanca Maria Manoleanu, Silvia Sorina Munteanu, Simona Neagu, Sorana Negrea, Cristina Maria Oltean, Madeleine Pascu, Mihaela Stanciu, Vasile Chișiu, Daniel Magdal, Valentin Vasiliu, Andrei Petre, acompaniați de pianistele operei bucureștene Luminița Berariu și Ioana Maxim. Invitații serii vor fi Diana Spânu Dănilă – pian, Lucian Gabriel Dănilă – vioară, Oana Spânu Vișenescu – vioară. Conceptul regizoral poartă semnătura Claudiei Machedon. 

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București. 

Felicia Donceanu s-a născut pe 28 ianuarie 1931, la Bacău. Studiile muzicale le-a urmat la Conservatorul Ciprian Porumbescu din București, unde a studiat cu Mihail Jora – compoziție, George Breazul și Ioan D. Chirescu – teorie și solfegiu, Paul Constantinescu – armonie, Nicolae Buicliu – countrapunct, Mircea Basarab – orchestrație. 

A realizat articole și cronici în Muzica, Contemporanul, Munca, Azi. A susținut conferințe, prelegeri, concerte-lecții, emisiuni radiofonice. A scris texte pentru muzica proprie și pentru diverse lucrări corale aparținând diferiților compozitori români, a scris scenarii pentru radio și pentru spectacole muzical-coregrafice și a realizat ilustrații de cărți pentru copii. 

A fost distinsă cu premiile Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (1983, 1984, 1986, 1988, 1993, 1996, 1997), Ordinul Meritul Cultural, clasa I (1981), premiul George Enescu al Academiei Române (1984). A compus în mai multe genuri, inclusiv muzică de scenă – „Tartuffe” de Molière, „Măsură pentru măsură” de William Shakespeare, muzică vocal-simfonică: „Invocatio”, poem pentru soprană, vioară, pian și orchestra de cameră, text religios, muzică simfonică: „Mesterul Manole”, poem simfonic, muzică de cameră: „Inscripție pe un catarg”, muzică corală, muzică pentru copii, teatru instrumental pentru preșcolari, teatru instrumental. 

„Să crești în sălile de concert ale Bucureștiului și în preajma celei denumite de confrați doamna liedului românesc poate fi copleșitor. Sau, dimpotrivă, înălțător. Și o perpetuă lecție despre ce înseamnă o viață dăruită muzicii și creației. 

Probabil cel mai minunat compliment pe care îl poate primi un compozitor este, în afară de aplauzele publicului larg, admirația sinceră din partea artiștilor. De câte ori nu am auzit  exclamații precum „această piesă parcă a fost scrisă pentru mine” ,dar și rugăminți entuziaste de genul „scrieți atât de minunat, vă rugăm o piesă și pentru noi”. La care Felicia Donceanu nu rezista niciodată. Din fericire. 

Îngemănarea artei poetice cu cea muzicală, fie sub forma lied-ului sau a creației corale a fost, pentru Felicia Donceanu o adevărată vocație căreia i s-a dedicat cu o pasiune senină, pe alocuri jucăușă, alteori gravă, niciodată încordată sau întunecată. 

Felicia Donceanu ar fi putut rămâne cu noi încă o vreme, dar ne-am despărțit exact acum un an. Eternitatea a îmbrățișat-o compunând.  Până aproape în ultima clipă, a brodat, cum îi plăcea să spună, „boabe pe portativ”.  În urma sa rămâne un tezaur de creație lirică și interpretativă extins, divers, complex, inventiv, o muzică fără vârstă care a plăcut și va place, care emoționează, care reușește cumva  să răspundă acelei nevoi profunde de frumos, atât a interpreților, cât și a auditoriului, meloman sau nu. Să ne convingem împreună ascultând-o!” – Brândușa Predescu

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati