România este a treia cea mai ieftină piață pentru carburanți, atât benzină cât și motorină, prețuri mai mici ca la noi fiind doar în Bulgaria și Malta. Potrivit datelor Comisiei Europene, Weekly Oil Bulletin, benzina costă, în medie, 1,353 euro pe litru în timp ce motorina costă 1,35 euro pe litru. Prețul conține toate taxele. Amintim că, marți, a avut loc prima scumpire a carburanților de la Petrom, după aproape o lună, notează economedia.ro.
O țară mai ieftină ca România, în ceea ce privește carburanții, este Bulgaria. Aici benzina costă 1,295 euro litrul iar motorina costă 1,249 euro. Bulgaria are parte atât de o materie primă, țiței, mai ieftină ca țara noastră, cât și de o taxare mai mică, de unde preț final mai scăzut.
O altă țară mai ieftină ca România este Malta, unde benzina costă 1,34 euro litrul, în timp ce motorina costă 1,21 euro pe litru. La Malta, nu este vorba că primește un țiței mai ieftin ca România, ci că taxează foarte puțin carburanții, țara mediteraneeană fiind binecunoscută ca un paradis fiscal.
La polul opus, cele mai scumpe țări europene, din punct de vedere al carburanților, sunt Olanda și Danemarca, unde benzina costă peste 1,9 euro pe litru, iar motorina peste 1,66 euro pe litru. O altă țară scumpă este și Franța.
Pe medie, în UE benzina costă 1,73 euro litrul, iar motorina costă 1,589 euro pe litru. În Austria, țara de unde provine OMV, proprietarul Petrom, benzina și motorina au aproape același preț, respectiv 1,58 euro benzina și 1,55 euro motorina.
Taxarea este diferită în cadrul țărilor UE, dar, în general, mare, în sensul că gradul total de taxare trece de 50% ajungând până spre 70% în țările din Scandinavia. Media UE a prețului la carburanți fără taxe arată că statele iau, în general, peste jumătate din banii pe care un individ îi plătește pentru un litru de benzină sau de motorină.
În România, aproximativ 55% din preţul unui litru de benzină sau motorină ajunge la stat din accize, TVA și alte taxe, restul fiind costurile companiilor. Accizele la carburanți nu se calculează ca procent din preț, ci ca sumă fixă. Codul Fiscal prevede că accizele la carburanți se ajustează la începutul fiecărui an.
Restul până la prețul afișat la pompă este costul net al carburantului, influențat de prețul țițeiului, care ar reprezenta cam 30% din prețul final de la pompă, la care se adaugă costurile producătorilor și distribuitorilor.