Specialiștii anunță că în 10 ani, România se va confrunta cu o criză a profesorilor calificați. În domenii precum matematică sau științe, cadrele didactice au peste 50 de ani, potrivit antena3.ro.
Totodată, un procent foarte mic dintre studenți au ca prima opțiune o carieră didactică. O soluție pentru această problemă ar putea fi o strategie de recrutare, bazată pe un anumit tip de stimulente, după cum a precizat prorectorul Universității din București, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019.
„În ceea ce privește recrutarea și formare inițială a profesorilor aș vrea să subliniez foarte clar câteva chestiuni. Recrutarea profesorilor calificați pentru matematică și științe trebuie să intre într-o zonă strategică.
De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani, iar investigând opțiunile studenților pentru a-și alege o carieră în educație constatăm că un procent foarte mic dintre studenți au ca prima opțiune cariera didactică.
Iar estimarea noastră este că, dacă nu intervenim cu o strategie de recrutare și de stimulare încă din zona de formare inițială, în aproximativ 10 ani o să ne confruntăm, mai ales la matematică, unde sunt catedre mari cu ore multe pe săptămână, cu o criză de profesori calificați.
La noi e mitul ăsta care a circulat până acum, că sistemul nostru are mulți necalificați, nu este adevărat să știți. Numărul de profesori necalificați din sistemul de educație este relativ mic, e chiar nesemnificativ aș spune, raportat la numărul total”, a explicat Lucian Ciolan, potrivit Edupedu.ro.
Nevoie de profesori necesită o strategie amplă de recrutare
„Dar, încă o dată, având în vedere vârsta profesorilor și intențiile actuale de opțiune pentru cariera didactică la tineri – impun aceste situații o strategie de recrutare care, de exemplu, poate să se bazeze pe un anumit tip de stimulente.
De exemplu, granturile de la masteratele didactice să nu mai meargă otova pentru toți studenții, ci să meargă dedicat pentru domenii prioritare, de exemplu pentru matematică și științe. Și în același timp probabil că nu ar fi de neglijat și o distribuție regională a stimulentelor pentru formarea de profesori în funcție de cum arată nevoile sistemului.
Dacă într-o regiune, de exemplu, e nevoie de mai mulți profesori calificați de matematică și științe, atunci mai multe granturi și mai multe stimulente trebuie să meargă în zona respectivă”, a mai precizat el, potrivit sursei citate.