România a fost singurul mare producător auto din top 10 producători auto din Uniunea Europeană unde producția a scăzut, în primele nouă luni ale anului, arată un raport realizat de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), transmite economedia.ro.
În primele trei trimestre din 2023, UE a fabricat peste nouă milioane de automobile, marcând o creștere de 14% față de aceeași perioadă din 2022. Această creștere este atribuită atenuării treptate a provocărilor legate de lanțul de aprovizionare, permițând îmbunătățirea volumelor de producție.
Principalii producători de automobile din Europa de Vest au înregistrat performanțe bune, Germania fiind lider în ceea ce privește volumul, înregistrând o creștere substanțială de 22,4% a producției. Germania a fost urmată de Italia (+17,9%), Suedia (+15,8%), Spania (+9,6%), Franța (+6,4%).
Belgia a înregistrat cea mai mare rată de creștere, de 32,4%. Europa Centrală a jucat, de asemenea, un rol important, cu creșteri substanțiale în Slovacia (+19,3%), Cehia (+13,6%) și Ungaria (+10,8%).
Dintre cei mai mari 10 producători auto din UE, doar România a înregistrat o scădere (-3,6%).
Astfel, producția din România a fost de 368.210 automobile, în primele nouă luni din 2023, în scădere ușoară de la 381.971 automobile în ianuarie-septembrie 2022.
În aprilie, la Dacia a avut loc o întrerupere temporară a producției, din cauza lipsei de semiconductori, problemă apărută des pe perioada pandemiei. În iunie, uzina Dacia de la Mioveni mai avea programat să își închidă temporar producția, dar compania a găsit o soluție la problemă. Însă Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia în România, a declarat atunci pentru Economedia că criza semiconductorilor nu s-a terminat și spunea că vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.
„În permanență avem probleme cu semiconductorii și atunci trebuie să ne adaptăm. Când putem producem, când nu mai putem oprim. Dacă avem o veste bună, atunci revenim. Acesta este cazul și pentru ziua despre care vorbeam (n.r.-30 iunie). Am găsit o oportunitate. Anul acesta jumătate din pahar e plină, jumătate este goală. Tocmai se apropie jumătatea anului când tragem linie, producția va fi oprită trei zile, anul trecut erau nouă. Suntem mai bine de trei ori, însă nu am scăpat definitiv”, precizează Mihai Bordeanu.
Acesta nu poate preciza când se va termina criza componentelor, punând accent pe faptul că războiul de la graniță continuă. „Geopolitic vorbind suntem într-o situație mișcătoare. Nu pot să fac o previziune. Ne-am gândit de fiecare dată că va dura până la sfârșitul anului și la anul va fi mai bine, dar încă o dată nu avem nicio garanție”.