Salvaţi Copiii solicită autorităţilor restabilirea dreptului la educaţie pentru toţi copiii

Salvaţi Copiii România avertizează asupra agravării riscului de excluziune socială a copiilor vulnerabili, în condiţiile în care aceştia au avut acces îngreunat sau nu au putut participa defel la şcoala online.

În continuarea măsurilor de suport socio-educaţional luate imediat după închiderea şcolilor, organizaţia demarează un program complex de intervenţie şi recuperare a decalajelor, atât prin dotarea copiilor cu tablete (2.000 în primă fază), cu acces la internet, cât şi prin instruirea profesorilor privind utilizarea tehnologiei online şi solicită autorităţilor decidente definirea unor politici publice care să permită restabilirea imediată a dreptului la educaţie pentru toţi copiii din România.

La nivel naţional, în acest moment aproximativ 250.000 de elevi nu au acces la tehnologie şi, deci, nu pot desfăşura cursuri online, potrivit estimării făcute chiar de Ministrul Educaţiei, Monica Anisie.

‘Este vorba despre copii care au fost puşi într-o situaţie critică de marginalizare şi inechitate socială. În vreme ce colegii lor de clasă au participat la orele online, cei vulnerabili şi fără acces la tehnologie au fost pur şi simplu omişi din procesul educaţional. Pentru dezvoltarea psiho-socială a acestor copii, acest lucru este o traumă’, a explicat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.

Pentru o intervenţie cât mai eficientă, care să corecteze decalajele, Salvaţi Copiii solicită Guvernului şi autorităţilor locale ca, în perioada verii, în funcţie de evoluţia pandemiei şi de redefinirea restricţiilor sociale, să poată fi organizate cursuri de recuperare cu grupe mici de copii, în spaţii cu destinaţie educaţională. Totodată, organizaţia recomandă utilizarea sumelor destinate programului ‘Cornul şi laptele’ pentru achiziţionarea de alimente pentru copiii vulnerabili şi utilizarea microbuzelor şcolare pentru transportul alimentelor către familiile copiilor.

Potrivit datelor din teren, 42% dintre cei mai vulnerabili 2.300 de copii de vârstă şcolară incluşi în programele de suport Salvaţi Copiii nu au avut acces la cursurile online organizate de şcoli în perioada care s-a scurs de la închiderea şcolilor, din cauze complexe, în mare parte din cauza lipsei echipamentelor necesare (tabletă/computer/telefon inteligent propriu) sau a conexiunii necorespunzătoare la internet, dar şi a lipsei organizării/organizării deficitare de cursuri de către cadrele didactice.

Astfel, sub 20% dintre familiile asistate în programele organizaţiei au acces la echipamente precum tabletă sau computer pentru învăţarea online; mai mult decât atât, pentru mulţi dintre copii computerul/tableta sau telefonul inteligent nu este folosit în exclusivitate, copiii fiind nevoiţi să împartă echipamentele cu alţi fraţi de vârstă şcolară, ceea ce înseamnă că niciunul dintre copii nu poate avea o prezenţă constantă la lecţiile online, fapt care produce sincope în procesul de învăţare. Totodată, 10% din familii nu au acces deloc la internet, iar pentru aproape 40% traficul de date insuficient a împiedicat conectarea tuturor copiilor din familie.

‘Noi am respectat toate regulile, dar e din ce în ce mai greu. Am 8 copii şi locuiesc într-o garsonieră. Copiii nu au cum să facă teme online. Iar cu masa, ce să vă mai spun, banii nu ne mai ajung, nu ne mai cheamă nimeni la lucru’, I. R., mamă.

În ceea ce priveşte cadrele didactice, conform unui studiu realizat în aprilie 2020 (2), 17% dintre respondenţii la cercetare apreciază că accesul cadrelor didactice la materiale educaţionale pentru învăţarea la distanţă/on-line este destul de redus.

‘Este imperios necesar să corectăm situaţia, astfel încât o situaţie similară să nu mai însemne pentru aceşti copii discriminare şi marginalizare socială. Educaţia este un drept universal, iar noi trebuie să ne asigurăm că toţi copiii au şanse egale de a fi educaţi şi incluşi în societate’, a adăugat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.

Astfel, până pe 15 iunie, Salvaţi Copiii România activează un mecanism special de suport educaţional şi incluziune socială pentru copiii vulnerabili, lansând un apel pentru ca 2.000 de copii să poată beneficia de acces constant şi exclusiv la o tabletă conectată la internet şi care să aibă instalate programele prin care se desfăşoară lecţiile online.

Mai mult, echipele Salvaţi Copiii România vor oferi suport pentru dezvoltarea abilităţilor de folosire a tehnologiei şi utilizare sigură a internetului, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi/reprezentanţii legali. Totodată, 120 de profesori vor fi pregătiţi prin cursuri speciale, pentru a putea lucra apoi online cu aceşti copii.

În funcţie de evoluţia pandemiei şi de redefinirea restricţiilor sociale, pedagogii din programele educaţionale Salvaţi Copiii vor opta pentru organizarea unor cursuri de vară, pentru ca toţi copiii să poată recupera lunile de absenţă şcolară, în paralel cu organizarea unor lecţii intensive online, după ce toţi copiii vor avea acces la acestea, în aşa fel încât să recupereze decalajele şi să fie reintegraţi unui proces educaţional firesc în anul şcolar următor.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati