Asociațiile de propietari din Sectorul 2 se revoltă împotriva sistemului “Kiss & Ride” implementat de Primărie la Școala nr. 58. Bucureștenii care locuiesc în zona Pescărușului spun că noua soluție ”copy-paste din filme” complică și mai mult o stradă care era oricum aglomerată. Locuitorii transmit o scrisoare deschisă administrației locale S2 în care cer soluții eficiente. În caz contar, vor trece la acțiuni de protest și blocarea străzii de dimineață!
Într-o scrisoare deschisă transmisă newsbucuresti.ro, asociațiile de proprietari din zona Pescărușului prezintă problemele create de noul sistem “Kiss & Ride”, despre care spun că a fost impus de Primăria Sectorului 2 fără consultare publică și fără a cunoaște specificul zonei, ”soluție impusă cu încălcarea drepturilor riveranilor, un proiect inutil, ineficient și prost implementat!”
Oamenii au inclus un sondaj și un studiu de trafic si aduc argumete contra și alternative la soluția administrației locale:
”Toate aceste date de mai jos confirmă că acest proiect nu aduce nimic bun pentru siguranța copiilor, slogan frumos în spatele căruia s-a înscris cu mare tam-tam media acest proiect care face parte din seria borduri și garduri colorate”, precizează sursa citată.
Oamenii amenință cu acțiuni de protest
”Ne propunem să continuăm dialogul cu consilierii locali (suntem deja în contact direct și o să organizăm în curând o discuție în zonă) în speranța că găsim soluții de corectare a greșelilor făcute și solicităm demontarea și sau modificarea masivă dacă nu chiar mutarea acestui proiect care nu aduce nimic bun într-o stradă deja complicată cu mai multe instituții publice: spital, policlinică, școală, biserica, plus magazin și riverani, toate dispuse în 200 m.”, se arată în scrisoarea deschisă.
Oamenii susțin că au ajuns în această situație pentru că primarul, ajuns la fața locului după ce s-a liniștit zona, ”continuă să ignore soluțiile alternative plus argumentele de bun simț prezentate și insistă pe adus copiii până la poarta școlii.”
Locuitorii din zonă cer soluții eficiente. În caz contar, vor trece la acțiuni de protest și blocarea străzii de dimineață.
Istoricul acestui proiect
Primăria Sectorului 2 a amenajat un culoar special pentru proiectul „Kiss and ride” pe strada Pescărușului, la Școala Nr. 58 „Petre Ghelmez”. Pe artera cu două benzi și sens unic, banda de lângă școală a fost delimitată cu stâlpișor și garduri, iar banda laterală rămâne liberă pentru șoferii care trec pe lângă școală. Părinții intră cu mașinile pe culoar, opresc, iar copiii coboară în siguranță pe trotuar, fără a mai îngreuna circulația.
Potrivit asociațiilor de proprietari, ”pe 21 și 22 decembrie 2022, fără informare și consultare publică ADPS2 a evacuat o zona de 60m din fața școlii 58 și a instalat așa zisul proiect de “Kiss &Ride” montând pe o stradă cu sens unic un gard metalic între benzi”. Apoi, în primele zile de la inaugurare, pe 9 și 10 ianuarie, a fost adusă poliția locală pentru a dirija circulația.
Asociațiile de proprietari riverane solicită alte soluții și prezintă modalitatea în care erau lăsați copiii la școală până la apariția acestui proiect:
- la distanță de 50-100 m de școală, în spatele blocurilor M11 și M13, există două parcări imense cu circa 200 locuri de parcare administrate de ADPS2 și mai multe alei generoase, parcări care sunt în proporție de 30% libere la orele dimineții și unde părinții își lăsau fie mașina, fie copilul, alei care preluau parte din trafic în funcție de traseul și destinația părinților, ”nefiind necesară bulucirea tuturor pe strada Pescarusului, la poarta școlii”.
Oamenii atrag atenția că, prin acest proiect, primarul Radu Mihaiu a făcut următoarele schimbări în zonă:
* a împins artificial tot traficul pe str. Pescarusului, în fața școlii, a ras/măturat cele ~30 locuri de parcare din fața a 3 scări de bloc și de fapt a mutat blocajul/traficul la 50 m în amonte de Școală pe Str Pescarusului, respectiv pe str Cernăuți și la intersecția Cernăuți cu Delfinului;
* a crescut viteza de deplasare în fața școlii pe o stradă foarte aglomerată și cu trotuare insuficiente pentru traficul de dimineață;
* a dublat o trecere de pietoni în fața școlii la intrarea profesorilor – copii vin la intrarea dinspre biserică, nu din zona Basarabiei;
* a instalat un sistem prost semnalizat din punct de vedere al circulației, la ieșire, respectiv la unificare de benzi, șoferii de pe benzile separate se opresc și se invită reciproc să treacă/avanseze, acolo trebuia pus un indicator de cedează trecerea;
* a restricționat accesul la scară pentru două scări de bloc;
În același timp, asociațiile de proprietari spun că au observat și alte schimbări care s-au produs în urma instalării sistemului “Kiss & Ride”:
* în prima zi, de față cu poliția locală, pe banda de “Kiss & Ride” copiii și părinții călcau pe carosabil în zona de oprire-pornire autovehicule (am propus să se deschidă poarta școlii și au deschis parțial din a doua zi însă situația este asemănătoare, zona de trotuar
nu poate prelua tot fluxul de pietoni, școala trebuie să-și deschidă poarta la intrarea elevilor pe durata a 30 min, 7.30 – 8.00)
* str. Pescarusului este cu sens unic dinspre Basarabiei spre Cernăuți, deci părinții ies din cartier în b-dul Chișinău (care este arhiplin) ca să intre înapoi pe/spre Pescarusului și să-și lase copilul la poarta școlii;
* trotuarele nu fac față fluxului de copii/părinți, ce trebuie să facă Primăria este să le lărgească în dreptul școlii și bisericii;
* fix unde se termină gardul dintre benzi, în fața intrării elevilor trebuia instalată trecerea de pietoni nu la intrarea profesorilor unde s-a dublat fără rost o altă trecere de pietoni existentă
* la prânz părinții și copiii ocupă banda de “Kiss & Ride”
* “stalpisorii” primarului deja sunt loviți de utilitarele de 3.5 tone,
Ce soluții propun riveranii
Potrivit scrisorii deschise, asociațiile de proprietari propun o serie de soluții ca alternativă la sistemul “Kiss & Ride”:
* mutare proiect în spatele blocului M13, la sub 50 m distanță față de școala unde există trei alei generoase și unde cu semnalizare optimă și puțină educație se poate realiza așa ceva;
* modificare proiect, demontare gard metalic alocare ~2 + 3 locuri de oprit și lăsat copii (2 în fața intrării profesorilor și 3 la intrarea elevilor); locuri să fie libere/rezervate doar dimineață între 7.30 și 8.00;
* la extreme școala pe lungimea ei și în paralel cu str. Pescarusului are o alee (asfaltată, cu borduri și neutilizată) care poate fi utilizată pentru așa ceva;
* + preluare profesori cu autovehicule în curtea școlii (pentru că da, ni s-a semnalat că și profesorii parcau pe zi în zona afectată/măturată de acest proiect);
* deja la intrarea principală (a profesorilor) există un spațiu/alee unde la prânz microbuze de after school și părinți așteaptă și preiau copii, zona utilizată și dimineață, de altfel;
* pentru că nu există trotuare suficiente și nu numai, se poate gândi și un al doilea acces la școală dinspre Stadionul Național/str Serbanica Vasile.
”Acest proiect ne restricționează accesul în bloc cu obiecte de gabarit mari și aduce mai multe dezavantaje decât beneficii. Ne dorim demontarea/anularea/modificarea acestui proiect! Și noi, riveranii, avem copii și diverse activități pe timpul zilei plus vizitatori părinți, bunici, rude, etc …unde îi indrumam să parcheze/stăționeze în zona?
Cu acest proiect s-a stricat/perturbat o zonă care deservea liber spitalul, policlinica, profesorii de la școală, riveranii și biserică sacrificând circa 30 de locuri de parcare utilizate la liber prin rotație (o bulă de oxigen în zona) pentru așa zisa ameliorare a unei probleme
închipuite. Un proiect realizat din birou, fără consultare publică și, cel mai rău, fără să se cunoască zona cu specificul și posibilitățile ei. Sunt afectate cel puțin zece asociații de propietari din zonă!
Practic pentru aproximativ 30 min de vârf de trafic dimineață (trafic crescut artificial acum și la care erau alternative) a eliminat 30 locuri de parcare 24/24 și 7/7 și a restricționat accesul propietarilor la scară!”, precizează sursa citată.
”Proiectul este realizat fără cunoașterea specificului zonei”
Pentru a exemplifica problema creată în zonă, asociațiile de proprietari riverane au făcut un sondaj și un studiu de trafic pentru zilele de 10 și 11 ianuarie: ”Am constatat că în medie 4/5 părinți își aduc copilul cu mașina la școală! Aceste date sunt confirmate și de studiul de trafic din ultimile două zile unde:
- 7 30 – 7 40: medie de 15 mașini/opriri la ”Kiss & Ride”
- 7 40 – 7 50: medie de 35
- 7 50 – 8 00: medie de 32
- 8 00 – 8 10: medie de 11
Datele de mai sus defundamentează proiectul actual și confirmă că este realizat fără cunoașterea specificului zonei, fără utilizarea eficientă a resurselor din zonă și fără să încurajeze nici transportul în comun, nu crește siguranța copiilor și încalcă drepturile riveranilor complicând mai mult decât se poate suporta o zona/stradă deja aglomerată”, mai spun bucureștenii.
Asociațiile de proprietari menționează, în scrisoarea deschisă către Primăria Sectorului 2, că nu își doresc să politizeze subiectul și că așteaptă ca “cineva” să fie destul de matur și să-și recunoască greșelile.
Oamenii susțin că, în prezent, există un dialog cu conslilierii locali S2, însă, ”dacă nu există
soluții în două săptămâni vom trece la acțiuni de protest și blocarea străzii de dimineață!”
”Așteptăm de la administrația publică soluții eficiente, aplicate personalizat pentru fiecare zonă, nu doar un “copy paște” din filme!” conchide sursa citată.