Compania de Drumuri a scos la licitație un contract de 7,5 milioane de lei pentru stabilizarea versanților și reducerea riscului căderilor de pietre pe DN 7 C – Transfăgărășan în zona Vidraru, județul Argeș.
Pe tronsonul cuprins între kilometrii 57 și 61 sunt trei zone unde cad stânci de pe versant (mai ales primăvara după topirea zăpezii când solul este instabil), iar soluția tehnică propusă este un sistem activ de protecție și stabilizare cu plase ancorate. Astfel de sisteme sunt folosite pe DN 7 Valea Oltului, pe DN 66 Defileul Jiului sau pe DN 10 la Siriu în județul Buzău, șosele unde frecvent sunt probleme din cauza căderilor de pietre de pe versant. Tronsonul Vidraru-Piscu Negru este deschis circulației tot timpul anului, iar segmentul de altitudine Piscu Negru-Bâlea Lac-Bâlea Cascadă doar 4 luni pe an, de la sfârșit de iunie până la început de noiembrie sau în funcție de condițiile meteo. Săptămâna trecută, cozile de la Bâlea Lac se întindeau pe mai mulți kilometri (video aici). Studiul de Fezabilitate a stabilit o perioadă de 80 de zile pentru autorizații, 30 de zile pentru proiect tehnic și 4 luni pentru execuție.
Soluția tehnică : ,,Pe DN 7 C, sectoartele cuprinse între kilometrii 57 și 61 s-au constatat accentuări ale instabilități versanților și desprinderi masive de pietre și bolovani care au afectat ampriza drumului. Lucrări de bază : Sisteme flexibile de stabilizare a pantelor și protecție împotriva căderilor blocurilor de rocă. Execuția lucrărilor premergătoare celor de bază prin rănguire și cu ajutorul pernei de aer comprimat pentru îndepărtarea blocurilor de rocă afectate de instabilitate pe versant. Plasa din oțel de înaltă rezistență este fixată cu tije de ancoraj pentru pământ sau rocă dispuse decalat și ulterior este tensionată prin intermediul plăcilor de ancoraj.” -caiet de sarcini.
Pentru ca al doilea cel mai înalt drum din ţară să rămână deschis mai mult de patru luni pe an, CNAIR prin cele două Regionale care administrează Transfăgărăşanul ar trebui să construiască mai multe copertine de beton de protecţie (polate) care să protejeze şoferii de căderile de pietre şi avalanşe. Extinderea perioadei în care Transfăgărăşanul poate rămâne deschis circulaţiei a fost cerută insistent de sectorul turistic din judeţele Argeş şi Sibiu. Ultima licitaţie lansată anul trecut pentru modernizarea DN 7 C a fost anulată. Potrivit caietului de sarcini CNAIR căuta soluţii tehnice pentru „trecerea de la un drum deschis temporar circulaţiei la unul permanent deschis, pe cât posibil”.
Transfăgărăşanul, construit în perioada 1970 – 1974, este al doilea cel mai înalt drum din România, ajungând la o altitudine maximă de 2.042 metri, în timp ce DN 67 C -Transalpina atinge în Pasul Urdele 2.145 metri altitudine.
sursa: economedia.ro