Aproape 500.000 de șoferi cu asigurare RCA la City Insurance mai au timp doar până pe data de 11 mai inclusiv să își facă o nouă asigurare, la o altă companie, altfel riscă să suporte costurile reparației din propriul buzunar, dacă fac accident, dar și amenzi de până la 2.000 de lei, pentru lipsa RCA. Brokerii consultați de Economedia spun că sunt șanse mici ca toți șoferii să reușească să își schimbe asigurările și că prețurile continuă să crească. Față de anul trecut, înainte de falimentul companiei, prețurile sunt acum de până la trei ori mai mari, spun ei.
- Autoritățile atrag atenția asupra faptului că polițele RCA emise de societatea City Insurance încetează de drept pe 11 mai 2022, chiar dacă perioada de valabilitate a acestora depășește data menționată. Mai sunt, în prezent, circa 500.000 de șoferi cu polițe RCA valabile emise de City Insurance. Pentru a circula în legalitate, acești șoferi trebuie să încheie o nouă asigurare, la un alt asigurător, până pe data de 11 mai 2022. În caz contrar, aceștia sunt pasibili de amendă pentru absența unei asigurări RCA cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei. Iar în cazul în care nu au CASCO, și costul reparației, în cazul unui accident, va fi suportat tot de șofer, din propriul buzunar, ei neputând fi despăgubiți. Doar terții păgubiți vor putea fi despăgubiți, dar numai în situația în care accidentul a implicat și vătămări corporale sau decese. În plus, dacă un client City Insurance are o poliță valabilă până după data de 11 mai 2022, el poate cere returnarea unei sume de bani, proporțional cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare. Spre exemplu, dacă polița a fost încheiată pe o perioadă de un an și expiră pe 11 septembrie 2022, clientul are dreptul de a solicita returnarea unei treimi din valoarea primei plătite (proporțional cu cele 4 luni din 12 rămase în vigoare). Și această cerere de returnare poate fi depusă tot până la data de 11 mai.
„Foarte mici șansele să își încheie toți clienții City Insurance asigurări până la termenul limită”, spune Oana Todireanu, Chief Executive Officer la brokerul de asigurări D&CA Insurance Broker, pentru Economedia.
Ea spune că sunt există în continuare un procent destul de mare de clienți City Insurance care încă nu și-au schimbat aceste polițe și este destul de greu, de multe ori, de luat contact cu aceștia.
„Clienții tratează această situație cu o oarecare lejeritate. Încercăm să le explicăm că nu mai este foarte mult timp. Și cu toate astea, răspunsurile întârzie să apară sau se mai gândesc sau mai analizează. Probabil că toată nebunia va fi în ultima zi, în data de 11 mai, așa cum se întâmplă de obicei. Atunci, toată lumea își va aduce aminte că a uitat să își facă polița. Este posibil să fie un flux prea mare pe sistemul de emitere și să pice ceva”, spune Todireanu.
Potrivit ei, mai sunt și situații în care sunt asigurători care nu vor să preia în asigurare clienți City Insurance, mai ales pe RCA.
RCA de trei ori mai scumpă
Reprezentantul companiei de brokeraj în asigurări mai arată că și tarifele sunt destul de mari, în momentul de față, pe piață.
„Chiar acum câteva zile, maxim o săptămână, s-au modificat tarifele la Groupama, la Allianz. Noi, de exemplu, am trimis către clienți ofertele la mai mulți asigurători, clientul și-a dat acordul pentru un anumit asigurător, și în momentul în care am vrut să emitem polița s-a schimbat tariful. Am avut asigurători care, dacă ofertele au fost făcute până într-un anumit termen, au păstrat acele tarife. Au fost cazuri în care nu s-a mai păstrat tariful și nu am mai avut ce să facem, a trebuit să discutăm cu clientul. Și pe partea Casco, și pe partea RCA, tot ce implică City este o adevărată aventură în ziua de astăzi”, spune Todireanu.
Cătălin Grigore, administrator și broker la aceeași companie, a realizat pentru Economedia și o comparație a tarifelor RCA în prezent, comparativ cu tarifele practicate înainte de falimentul City Insurance. Aceste date arată că șoferii scot acum din buzunar de până la trei ori mai mult pentru asigurarea RCA, cele mai mari scumpiri fiind pentru transportatorii de marfă.
Astfel, pentru transportatorii de marfă (autoutilitare peste 16 tone), asigurați pe un an, tariful unei polițe RCA la City Insurance era anul trecut de circa 5.500. Acum, tariful mediu este de 15.700 lei.
„Este segmentul care a avut și cel mai mult de suferit. De aici a plecat decizia asigurătorilor de a majora tarifele. Este privit de toți asigurătorii ca unul foarte păgubos. Dar pentru această categorie nu există un preț corect. Comparativ, în țări precum Slovenia sau Polonia se ajunge la un preț mediu de 800 euro pe an”, spune Grigore.
Pe partea de utilitare mici, tariful practicat de City Insurance era anul trecut de 2030 lei, pe 12 luni. Acum, Omniasig sau Allianz vin cu oferte de 3.500 până la 4.600 lei, spune brokerul.
Și pe partea de autoturisme s-au dublat, chiar triplat tarifele. Un șofer care a plătit anul trecut 203 lei pe un an de zile la clasa de bonus maxim, după faliment plătește 480 lei la un alt asigurător.
Dacă șoferii cu RCA de la City Insurance nu încheie o nouă asigurare, până la termenul limită de 11 mai, acea asigurare este ca și cum nu ar exista. „Este o mașină neasigurată, este ca un client care nu a avut niciodată o poliță”, spune Oana Todireanu.
sursa: economedia.ro