Societatea de Transport București urmează să contracteze asistență și reprezentare juridică de specialitate, pentru recuperarea prejudiciului rezultat din greva de acum doi ani, din ianuarie 2022. Decizia a fost luată în ultima şedinţă a Adunării Generale Extraordinare de anul trecut și se aplică și pentru dosarele în care societatea este implicată și vizează sume mai mari de 200.000 lei, potrivit Buletin de Bucuresti.
La finalul anului trecut, între sărbători, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor Societății de Transport București a adoptat o hotărâre prin care au decis contractarea de servicii juridice de specialitate, care să reprezinte societatea în mai multe dosare, o parte având legătură cu „greva ilegală ce a avut loc în ianuarie 2022”.
Acționarii STB SA sunt Consiliul General al Municipiului București, în procent de 99,89%, și Consiliul Județean Ilfov, în procent de 0,11%.
Greva din 2022, din timpul stării de alertă
Pe 20 ianuarie 2022, în jur de 1.000 de angajați STB, șoferi din 15 depouri și autobaze, au intrat în grevă. Capitala a fost paralizată din cauza grevei a Sindicatului Trasportatorilor din București, condus de consilierul general ales pe listele PSD de la acea vreme, Vasile Petrariu. În ciuda faptului că Tribunalul București a suspendat greva STB, la 11 ore de la începerea ei, șoferii tot nu au ieșit pe traseu. Următoarea zi, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 a anunțat deschiderea unui dosar de cercetare, in rem. Greva a avut loc în timp ce România se afla încă în stare de alertă, încercând să gestioneze pandemia de Covid-19.
Buletin de București a arătat faptul că greva a avut loc în contextul în care un audit intern, avizat cu o săptămână în urmă și întocmit în urma unui control realizat între 27 septembrie și 10 decembrie 2021, scotea la suprafață nereguli grave la autobazele și depourile societății de transport: pe lângă furnizori neagreați și plăți ilegale a unor facturi umflate pentru piese, se înregistrau și supraconsumuri record de combustibili.
În total, auditorii au descoperit la contractele verificate „achiziționarea de repere în plus față de necesarul real” în valoare totală de 5.413.246 lei, adică peste un milion de euro, potrivit documentului intrat în posesia Buletin de București.
Litigiul tramvaielor
În hotărârea AGA din 28 decembrie 2023 se face referire şi la litigiul cu VFU Paşcani, în urma licitației pentru cumpărareaa 40 de tramvaie de 18 metri. STB a lansat licitația, deși nu avea bani să plătească firma câștigătoare, motiv pentru care Electroputere Pașcani a dat în judecată STB, iar în 2022 instanța a obligat societatea de transport să onoreze contractul.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a sesizat Direcția Națională Anticorupție în privința licitației. Primarul atrăgea atenția că tramvaiele de 18 metri, pe lângă că erau prea mici pentru nevoile reale ale infrastructurii transportului public bucureștean, au fost achiziționate și la un preț mult prea mare:
„Pe de altă parte, preţul lor, 7,6 milioane de lei, tramvai de 18 metri, era aproape cât costul unui tramvai dublu făcut de Astra Arad în cadrul contractului pe care noi îl avem, 8,4 milioane. Nu se justifică să dai pe un tramvai de 18 metri cât ai da pe un tramvai de 36 de metri”, a mai spus Nicușor Dan.