Bugetul alocat cheltuielilor de sărbători scade cu aproximativ 10%, în acest an, comparativ cu anul anterior, în condițiile în care trei sferturi dintre cumpărători (77%) se așteaptă la prețuri mai mari pentru produsele de sezon, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2025, dat publicității miercuri.
Analiza de specialitate relevă faptul că hainele și accesoriile rămân pe primul loc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (20% din total), dar cardurile cadou câștigă teren (17%, plus patru puncte procentuale față de anul trecut), în timp ce bugetul alocat produselor electronice scade la 12%, de la 15%, în 2024.
Pe de altă parte, anul acesta tot mai mulți cumpărători (47%, față de 39% în 2024) aleg să ofere cadou experiențe (mese la restaurant, bilete la evenimente, acces în centre de relaxare etc.), motiv pentru care cheltuielile de acest tip ar urma să scadă mai puțin (cu 6%) față de anul trecut decât cele alocate articolelor de retail (-14%).
Studiul arată că șapte din zece cumpărători urmăresc mai multe canale pentru a identifica oferte, iar 68% intenționează să utilizeze instrumente digitale (social media – 59%, inteligența artificială generativă – 33%, comparatoare de prețuri și chatboturi) pentru cumpărăturile de sărbători.
Totodată, pe categorii de vârstă, reprezentanții Generației X (între 45 și 60 de ani) sunt singurii care intenționează să cheltuiască mai mult anul acesta de sărbători decât anul trecut (cu 3%), în timp ce tinerii din Generația Z (între 18 și 28 de ani) au în plan să aloce cu 34% mai puțin în acest scop decât în urmă cu un an. Mai mult, aceștia din urmă sunt mai predispuși să caute oferte (95%), dar apelează și la social media (74%), la inteligența artificială (43%) și la influenceri pentru a identifica prețurile cele mai bune.
Reprezentanții Generației Z sunt cei mai interesați de bunurile de lux (57%, față de 44% din totalul participanților la studiu), considerând că acestea reprezintă o investiție valoroasă.
Conform datelor centralizate, magazinele online atrag, și anul acesta, cea mai mare parte a bugetului alocat de sărbători (56%), dar cele fizice rămân preferate pentru cumpărarea alimentelor și băuturilor (82%), produselor de casă și bucătărie (56%) sau hainelor și accesoriilor (55%).
De asemenea, 58% dintre cumpărători consideră stresant procesul de achiziționare a cadourilor de sărbători, iar 77% sunt nemulțumiți, când fac cumpărături online, în special din cauza ritmului lent de livrare (37%) sau a stocurilor insuficiente (36%). În aceste condiții, cumpărătorii ar aprecia dacă comercianții i-ar ajuta să aleagă cadourile cele mai potrivite (45%) sau dacă le-ar pune la dispoziție liste de produse preferate (wish list) sau de cadouri (25%).
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2025 a fost efectuat în rândul a aproape 4.300 de consumatori din SUA și analizează comportamentul de consum al acestora în perioada sărbătorilor de iarnă.


