Studiu Visa: Românii care confundă conţinutul fals creat cu AI sunt de cinci ori mai expuşi fraudei online

Românii care nu disting conţinutul online fals, generat cu inteligenţă artificială (AI), de cel real sunt de peste cinci ori mai expuşi fraudei digitale (71%) decât cei care îl recunosc (13%), arată cel mai recent studiu Visa.

În ţara noastră, escrocheriile online aduc pierderi economice de peste 800 milioane de lei (160 de milioane de euro) pe an. Aceste date confirmă că dezinformarea şi conţinutul fals din mediul digital sporesc vulnerabilitatea utilizatorilor. Totodată, arată importanţa colaborării între toţi cei implicaţi pentru a proteja consumatorii şi a restabili încrederea în platformele comerciale.

Utilizatorii din România care devin victime ale înşelătoriilor din mediul digital pierd, în medie, 731 de lei cu fiecare astfel de incident; un sfert (25%) dintre ei petrec peste 24 de ore încercând să îl rezolve.

Impactul depăşeşte pierderile financiare, atât prin stresul emoţional şi anxietatea pe care le aduce, cât şi prin scăderea productivităţii. Astfel că peste o treime (37%) dintre românii care au fost vizaţi de o înşelătorie în mediul digital ezită să mai facă achiziţii online, mai arată studiul Visa.

Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România, a declarat că: „Inteligenţa artificială are un rol major în îmbunătăţirea modului în care trăim şi muncim – de la experienţe personalizate la eficienţă operaţională – dar aduce şi noi riscuri. Infractoriii folosesc tot mai mult acest instrument pentru a înşela şi a exploata, erodând încrederea în canalele online. A devenit din ce în ce mai uşor să confundăm falsul cu realitatea, consecinţele în viaţa reală fiind pierderea de bani, timp şi încredere. Acestea sunt motivele pentru care Visa investeşte în inovaţie bazată pe AI în colaborare cu parteneri din întreaga industrie. Doar prin acţiune comună putem oferi consumatorilor instrumentele şi cunoştinţele de care au nevoie pentru a rămâne în siguranţă”.

Modul în care utilizatorii interacţionează cu mediul online are un rol cheie. Astfel, românii care distribuie sau postează conţinut digital înainte să-i verifice acurateţea sunt mai predispuşi înşelătoriilor (37%) faţă de cei care mai întâi verifică şi abia apoi distribuie (30%).

Rutina zilnică din mediul online – cum ar fi parcurgerea rapidă a titlurilor, redistribuirea fără verificare şi consumul impulsiv de conţinut generat cu inteligenţă artificială – creează noi vulnerabilităţi, pe care infractorii le exploatează rapid. Aproape o treime dintre utilizatorii din România (29%) au redistribuit cel puţin de câteva ori o postare fără să-i verifice autenticitatea.

Potrivit Visa, în peisajul digital extrem de dinamic din prezent, românii vor soluţii de plată care să îmbine securitatea cu eficienţa şi confortul. Pentru aproape 80% din consumatorii din România, securitatea este aspectul cel mai important în ceea ce priveşte plăţile online; dintre aceştia, 90% ar alege metodă de plată care să le ofere mai multă siguranţă.

Inteligenţa artificială are un rol cheie în strategia Visa privind prevenirea fraudelor încă de la începutul anilor ’90. De peste trei decenii, compania foloseşte instrumente bazate pe AI pentru a menţine plăţile în siguranţă şi pentru a fi cu un pas înaintea ameninţărilor tot mai mari. Doar în ultimii cinci ani, Visa a investit 13 miliarde de dolari în tehnologie şi infrastructură. Astfel, integritatea ecosistemului de plăţi este protejată, Visa prevenind pierderi de peste 40 miliarde de dolari anual, cu impact direct in scăderea ratelor de fraudă.

Conştientizarea este la fel de importantă ca tehnologia: aproape trei din zece (29%) români consideră că inteligenţa artificială va face escrocheriile mai greu de detectat pe reţelele de socializare. Visa colaborează toate părţile interesate – platforme, bănci, comercianţi cu amănuntul şi autorităţi -pentru a creşte încrederea în mediul digital şi a proteja consumatorii.

Proiectul jurnalistic newsbucuresti.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati