După sute de ore de cursuri pentru elevii claselor a VIII-a şi a XII-a, în 4 luni de difuzare şi zeci de profesori implicaţi, cel de-al III-lea sezon al emisiunii „Teleşcoala”, prezentată de Andreea Seba, a ajuns la final. Iată sfaturile profesorilor care au predat la TVR.
Emoţii mari pentru elevii care în câteva zile vor trece prin probele de foc ale examenelor: Evaluarea Naţională, unde probele scrise încep din 22 iunie, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educaţiei şi Bacalaureatul cu primul examen scris la Limba şi literatura română, în data de 28 iunie. La perioada stresantă a examenelor s-au gândit şi profesorii, care au oferit câteva sfaturi din experienţa lor:
„Pentru că nu renunţ nici acum la didacticism, învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie ar suna astfel: nu puneţi presiune pe voi, dar adoptaţi o atitudine matură, demnă şi fermă faţă de acest examen. Numărul de ore de şcoală, combinat cu pregătirea pentru temele şi lucrările scrise, timpul de studiu, dar şi capacitatea fiecăruia de a găsi, inteligent, cele mai bune răspunsuri, chiar dacă cerinţa nu este în totalitate pe placul vostru, vă dau dreptul să speraţi într-un rezultat foarte bun. Şi, nu în ultimul rând, mergeţi cu încredere la examen, luptaţi şi reuşiţi, pentru că este primul dintr-un şir lung de probe ale vieţii”, spune Sorin Spineanu Dobrotă, profesor de economie.
„Teleşcoala” va rămâne alături de telespectatorii săi şi din 21 iunie, de luni până vineri, şi va redifuza, de la ora 9:30, cursurile de limbi străine. De asemenea, TVR pune la dispoziţie canalul oficial de YouTube al TVR unde elevii pot revedea toate lecţiile şi exerciţiile test din cel de-al treilea sezon.
Iată câteva îndemnuri utile elevilor aflaţi în pragul examenelor oferite de profesorii care au predat în emisiunea „Teleşcoala”, de la TVR 2:
– „Chiar dacă tinerilor nu le plac foarte mult regulile, câteva, care ne-au fost şi nouă de folos, tot le-aş sugera: să lase orice griji în afara sălii de examen, să s concentreze doar pe ceea ce scrie pe foaia de examen, în aşa fel încât să permită memoriei să selecteze informaţiile necesare rezolvării cerinţelor, să aibă încredere în mintea lor luminată de emoţie şi de speranţă…”, spune profesoara de limba şi literatura română Cecilia Barbu.
– „Să facă ceva ce le aduce plăcere şi îi relaxează cu o seară înainte de examen. Fiecare are altă modalitate de a se destinde şi nu pot spune un sfat universal valabil, însă e bine să pornească la drum cu moralul ridicat”, crede profesoara de fizică Iuliana Cimpoca, care atrage atenţia şi că: „Un somn bun înaintea examenului poate face diferenţa. Elevii trebuie să mai aibă câteva pixuri sau rezerve de stilou, de acelaşi fel pentru a evita evenimente stresante în timpul examenului; o sticla cu apă şi şerveţele la ei; să scrie pe ciornă calculele sau raţionamentul unui exerciţiu pentru a evita corecturi şi tăieturi pe foaia de examen; să nu citească în avans toate subiectele pentru că se pot panica înainte de a ajunge într-un anumit punct şi pot pierde perspectiva la restul exerciţiilor şi să citească de cel puţin 3 ori datele şi cerinţele. Fiecare cuvânt aduce indicii de rezolvare a problemelor, nu doar valorile numerice”.
– Profesoara de limba şi literatură română Alexandra Tatu atrage atenţia asupra emoţiilor. „Gândiţi pozitiv! Fiţi încrezători! Lucraţi conştient! Amintiţi-vă cât sunteţi de minunaţi şi că cei dragi vă sunt alături!”. Pentru Claudia Osiceanu, profesor pe aceeaşi disciplină, important este să nu se lase nimic neînvăţat. „Numai aşa vor putea rezolva orice subiect, indiferent de dificultatea acestuia. Să fie conştienţi că orice temă din programă poate fi un subiect de examen”.
– „Să fie încrezători în propriile puteri!”, spune Nicoleta Nona Ionescu, profesoară de chimie, iar pentru profesorul de matematică Gabriel Vrînceanu, un sfat util este acela pe care şi-l repetă de fiecare dată: „Cel mai important examen este cel de viaţă, în care trebuie să gândeşti şi să acţionezi astfel încât, atunci când te uiţi în urmă să nu ai de ce să te ruşinezi. Este important să îţi asumi ceea ce faci şi să fii conştient că un examen este mai mult o competiţie cu tine însuţi decât cu alţii şi că important este ceea ce ai adăugat ca plusvaloare vieţii tale decât rezultatul examenului. Totuşi, punctual, referindu-mă la examenul de bacalaureat, acesta este un examen de maturitate, nu din perspectiva neapărat a vârstei, cât a modului în care îţi stabileşti un obiectiv şi depui efortul corespunzător de a-l atinge. Consider că reuşita la examen este a tuturor celor care cu adevărat îşi doresc promovarea examenului”.