Șantierul pentru unul dintre cele mai importante loturi ale Autostrăzii București, care ar trebui să preia din traficul de pe cea mai tranzitată porțiune nemodernizată a Centurii Capitalei, este blocat de un studiu de impact asupra mediului care nu este gata la aproape trei ani de la semnarea contractului de execuție, conform Buletin de Bucuresti.
Lotul 4 din secțiunea Nord a Autostrăzii București este cel mai mic dintre cele șapte tronsoane licitate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
În lungime de 4,7 kilometri, segmentul de autostradă trebuie să traverseze, printr-un viaduct, lacul Cernica prin dreptul a ceea ce a mai rămas, în urma dezvoltării imobiliare, din Pădurea Căldăraru.
Contractul, în valoare de aproape 63 de milioane de euro fără TVA, a fost semnat în august 2020 cu un consorțiu controlat de Dorinel Umbrărescu care deține cel mai mare holding de construcții de drumuri din România. Documentul prevede o perioada de proiectare de 12 luni și una de execuție de 18 luni.
Specia melcului birocratic
Abia pe 4 aprilie 2022, la aproape doi ani de la semnare, compania de drumuri dă ordinul de începere pentru proiectare și execuție.
Nici la această oră, utilajele nu pot pătrunde în zonă din cauză că perimetrul este din punct de vedere legal arie naturală protejată Natura 2000. Astfel, șantierul este condiționat de obligația realizării unui așa-numit Studiu de Evaluare Adecvată.
Documentul este, de fapt, un studiu de mediu desfășurat pe perioada unui an calendaristic care sa acopere cele patru anotimpuri din zona Lacului Cernica și a pădurii aferente. Teoretic, în tot acest timp, ar trebui monitorizată cu atenție evoluția biodiversității locale.
Astfel, în urma cercetării, trebuie stabilite măsuri pentru un impact minim asupra speciilor protejate din zonă după începerea lucrărilor și traficul rutier generat ulterior.
În plus, în baza acestui studiu, trebuie revizuit acordul de mediu pentru întreaga lucrare.
„Agenția pentru Protecția Mediului emite actul de reglementare, adică acordul de mediu revizuit. Asta se întâmplă pentru că lucrările se scot la licitație pe studii de fezabilitate din anii 2000. Revizuirea acesta nu e numai pentru Lotul 4, ci e pentru tot obiectivul, adică pentru toată Autostrada București. Autoritatea de mediu se mișcă greu pentru că au plecat foarte târziu documentele de la CNAIR. După acest Studiu de Evaluare Adecvată trebuie emis raportul asupra mediului, pentru că altfel nu se emite avizul de la Apele Române și tot așa. E un lanț. Dacă vă încântă cu ceva, vă pot spune că în alte țări e mai rău. La noi e bine”, au explicat pentru Buletin de București surse apropiate proiectului A0.
Deși monitorizarea factorilor de mediu a început în luna februarie 2021, la acest moment nu e clar când vor începe efectiv lucrările.
“Acest studiu este realizat de Ministerul Mediului și ar trebui să fie gata în martie sau aprilie. Vom vedea dacă trebuie făcut ceva în plus pentru protecția mediului în afară de ce este inclus deja în proiect. Să sperăm că nu vor apărea modificări”, a explicat pentru Buletin de București purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
„Apendicele” critic
Așadar, după realizarea studiului de biodiversitate, acordul de mediu trebuie revizuit. Ulterior, va fi eliberată autorizația de construcție pentru începerea efectivă a lucrărilor. Din acest punct, la aproape trei ani de la semnarea contractului, constructorul va putea sa intre în teren.
Lotul 4 din secțiunea Nord a Autostrăzii București ar trebui să preia traficul rutier de pe cel mai aglomerat segment din DNCB. Rămasă la o bandă pe sens, bucata de 4 kilometri, dintre DN3 Pantelimon și Autostrada Soarelui din Centura Capitalei, înregistrează la orele de vârf o viteză medie de deplasare de aproximativ opt kilometri la oră.
Tot pe această bucată de drum este asigurat traficul rutier de marfă între A3 București Ploiești, E 85 și Autostrada București-Constanța.