Wizz Air a constestat în ianuarie ajutorul de stat primit de TAROM, iar în urmă cu o lună a făcut același lucru și în cazul ajutorului primit de Blue Air, scrie economica.net.
Și Ryanair, cea mai mare companie low-cost din Europa, a deschis procese pentru anularea ajutorelor de stat a 16 companii europene, iar pe 19 mai a înregistrat primele victorii.
Tarom zboară pe pierderi de 14 ani
Pandemia de COVID-19 a prins TAROM într-o situație financiară proastă, cu 13 ani de zboruri pe pierderi. În februarie 2020, România a notificat Comisia Europeană de intenția acordării unui împrumut de salvare a TAROM în valoare de 36,7 milioane de euro, circa 176 de milioane de lei. Wizz Air a contestat la Tribunalul UE acest ajutor de stat primit de compania națională.
Comisia Europeană a mai aprobat în octombrie 2020 un ajutor de stat pentru TAROM, în valoare de 13,9 milioane de euro (94 milioane de lei), pentru despăgubirea companiei pentru pierderile cauzate în mod direct de pandemia de coronavirus și de restricțiile de călătorie impuse de România și de alte țări de destinație în perioada cuprinsă între 16 martie 2020 și 30 iunie 2020.
Ajutor de stat și pentru Blue Air
Wizz Air a contestat și decizia CE pentru ajutorul de 62 de milioane de euro (circa 301 milioane de lei) acordat de statul român companiei cu capital privat Blue Air. Banii erau destinați despăgubirii companiei aeriene pentru daunele cauzate de pandemie, dar și pentru acordarea unui sprijin urgent sub formă de lichidități.
Oana Petrescu, CEO Blue Air, a declarat pentru Economica.net că știa de contestația depusă de Wizz Air.
„În ceea ce priveste Blue Air, noi am îndeplinit toate condițiile menționate în contestația WizzAir și ne-am respectat toate angajamentele, nu avem nici un motiv de îngrijorare. Luna trecută am depus și raportul de audit și planul de restructurare solicitate de Comisie, documente care confirmă premisele pe baza cărora am primit în luna octombrie 2020 împrumutul garantat de stat.
Șeful Wizz Air: Cele mai multe companii europene au fost conduse prost și acum cer ajutor de la stat
Personal, nu înțeleg încrâncenarea WizzAir, având în vedere faptul că și această companie a beneficiat, încă din luna aprilie 2020, de un ajutor financiar de 300 milioane lire sterline prin Corporate Covid Financing Facility, pusă la dispoziție de Banca Angliei”, a declarat pentru Economica.net Oana Petrescu, CEO Blue Air.
József Váradi, șeful Wizz Air, declara încă de anul trecut în presa internațională că cele mai multe companii europene au fost conduse prost când vine vorba de lichidități, și că acum ele cer ajutor de la stat, iar rapoartele oficiale ale Ryanair arată că acestea duc doar la prelungirea existenței unor companii aeriene ineficiente.