Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a spus că a propus Primăriei Capitalei să nu mai emită nicio autorizație de construire fără centrală comună, cel puțin la nivel de bloc. El precizează că poluarea în București este mare și că asta e o consecință a faptului că, de 20 de ani cel puțin, nu s-a luat nicio măsură pentru reducerea poluării, atât a celei industriale, cât și a celei casnice.
„În București, de 20 de ani cel puțin, nu s-a luat nicio măsură pentru reducerea poluării nici pe poluarea industrială, nici pe poluare casnică din încălzirea rezidențială.
Sunt din ce în ce mai multe centrale termice individuale pentru că nu merge sistemul centralizat de termoficare.
Noi am propus Primăriei să nu mai emită nicio autorizație de construire fără centrală comună, cel puțin la nivel de bloc, pentru că o centrală pentru fiecare apartament, aduce poluarea la nivelul solului, mai aproape de sol. Cu cât aceste centrale sunt mai jos, cu atât este mai rău. Cu cât aceste centrale au un coș la 40 – 50 metri, cu atât e mai bine.
De aceea e preferat un sistem centralizat de încălzire și apă caldă.
Așteptăm, aceste PUZ-uri și modificări sunt clare. Sper să ajungem la un moment dat la o decizie fermă în care să nu mai emită autorizație de construire pentru blocuri noi fără centrala comună. Și încălzirea centralizată CET ar trebui să permită acest lucru, dar e mai complicat”, a spus ministrul Mediului, scrie Digi24.
Cel mai mare factor de poluare în Capitală este traficul
El a afirmat că cel mai mare factor de poluare în Capitală este traficul.
„Pentru a reduce poluarea avem nevoie și de alte măsuri. Traficul este principalul poluator într-un oraș mare, între 60-70%.
București, pe primul loc în lume la numărul de ore pierdute în trafic: Peste 130 de ore pe an
Arderile de gunoaie sunt la marginea Bucureștiului și n-ar trebui să avem probleme în centru. Cu cât bate vântul mai tare, cu atât e mai mare dispersia și arată senzorii o poluare mai mică. Mirosul poate veni de la arderi, gropi de gunoi verificate și suspendate autorizațiile și s-au dat termene de conformare.
Dar traficul rămâne un element extrem de important și vom propune săptămâna aceasta o măsură interesantă. Avem mâine o conferință de presă unde invităm instituții publice să-și schimbe stilul de viață. Eu cred că va fi un program interesant. Avem o susținere largă din partea instituțiilor, ministerelor și primăriilor și lucrurile se pot schimba.
Sunt orașe, cum e Bruxelles, unde duminica, circulația cu mașini este interzisă. Se circulă cu troleibuze, tramvaie, bicicletă, pe jos. Duminica nu se circulă cu mașina. Trebuie făcuți pași către un alt stil de viață și alt comportament”, a adăugat Tanczos Barna.