Cum se explică faptul că metroul din Drumul Taberei are cei mai puţini călători

6
sursa foto: Facebook - Metrorex

Magistrala M5 din Drumul Taberei rămâne, la mai bine de o jumătate de an de la inaugurarea oficială, cea mai puţin circulată linie de metrou din Bucureşti. Singura magistrală construită de la zero după Revoluţie şi aşteptată din 2015 (primul termen promis pentru inaugurare), a avut luna trecută o medie de doar 7.000 de validări pe zi, chiar mai puţin decât M4 Gara de Nord – Străuleşti, deși M4 are mai puţine staţii, potrivit datelor oficiale transmise de Metrorex la solicitarea Economedia.

Astfel, Magistrala M5 Eroilor 2 – Râul Doamnei, cu 10 staţii, a avut în luna februarie 6.967 de validări (n.r. februarie a avut 28 de zile şi a fost vacanţă şcolară), iar în martie doar 7.081 validări.

Încă din octombrie 2020, la o lună de la inaugurarea oficială, M5 avea o medie de doar 10.000 de călători pe zi, deşi bazinul de populaţie deservit este de aproximativ 250.000-300.000 locuitori, iar linia a fost proiectată pentru un maximum de 50.000 călători/sens/oră.

Aşadar, interesul bucureştenilor pentru M5, cea mai importantă investiţie în infrastructura de transport urban, a fost scăzut încă de la inaugurarea oficială din 15 septembrie 2020. Atunci, oficialii din Ministerul Transporturilor şi Metrorex explicau numărul destul de mic de călători prin obişnuinţa deplasării cu tramvaiul 41 şi STB (n.r. mai ales pentru bucureştenii care aveau abonamente lunare), cu autoturismul personal sau transport alternativ, reducerea activităţilor economice, telemunca şi teama de infecţie cu noul coronavirus. Aceste precizări sunt în continuare valabile, dar altele sunt motivele principale.

Magistrala cu 10 staţii este deservită de doar 8 rame, iar intervalul de succedare este mare. Prima ramă nouă Alstom vine abia în noiembrie 2022

Pe M5 Drumul Taberei circulă doar 8 rame Bombardier aduse de pe M1 – M3, numărul insuficient de trenuri fiind principala explicaţie pentru intervalul mare de succedare: 12 minute la capetele Râul Doamnei şi Valea Ialomiţei, pentru intervalele de vârf 06.00-10.00 şi 13.00-20.00, în timp ce la Eroilor este de 6 minute.

În afara acestor intervale, la capetele de la bifurcaţie se aşteaptă 18 minute. Pe alte magistrale, de exemplu M2 Berceni – Pipera M2 sau M3 Dristor 1 – Preciziei, intervalul de succedare este la 3-4 minute, potrivit programului oficial Metrorex.

Practic, dacă un călător ajunge în staţie la Râul Doamnei sau Valea Ialomiţei şi pierde metroul aşteaptă aproape un sfert de oră până vine următorul tren.

Situaţia nu se va îmbunătăţi cel puţin până în noiembrie 2022, atunci când este aşteptat primul tren nou Alstom din comanda de 13 unităţi. Contractul a fost semnat în decembrie 2020 cu termen 23 de luni pentru primul tren şi o durată de 30 de luni pentru restul de 12 unităţi, potrivit Metrorex.

„Durata contractului de furnizare a celor 13 trenuri Alstom este de 30 luni, dintre care 23 luni de la semnarea contractului pentru primul tren; Eșalonat pentru trenurile 2 – 13, pe parcursul celor 7 luni rămase până la finalizarea contractului”, a transmis Metrorex, la solicitarea Economedia.

Ministerul Transporturilor a „reuşit” să cumpere trenuri noi de-abia după inuagurarea Magistralei M5, pentru că prima licitaţie a fost trucată de angajaţi ai Metrorex. În 2014, compania Metrorex a lansat o licitaţie de 1,5 miliarde lei (n.r., credit BEI) pentru achiziţia a cel mult 51 de rame de metrou, dar licitaţia a fost anulată, iar Curtea de Apel Bucureşti a dat sentinţe definitive cu suspendare pentru cei implicaţi.

Pe toate cele 5 magistrale, Metrorex pune în circulaţie aproximativ 80 de rame, cele mai vechi produse la Arad având aproximativ 40 de ani de exploatare.

Revenind la motivele pentru numărul relativ mic de călători de pe M5, mai notăm conexiunea cu M1-M3 doar la Eroilor, ceea ce înseamnă că, pentru a ajunge în zona centrală sau de business de la Pipera, călătorii schimbă metroul de două ori. Mai mult, la capetele de la Valea Ialomiţei şi Râul Doamnei (în zona Cartierului Brâncuşi sau dinspre Prelungirea Ghencea şi Domneşti) nu este nicio parcare tip Park&Ride pentru ca şoferii să-şi lase maşinile lângă gurile de metrou şi să continue deplasarea la serviciu cu metroul.

6 COMENTARII

  1. Cand aud de cretinismul cu parcarea de la capatul orasului…. Chiar crede cineva sanatos la cap ca vine unul cu masina si o lasa la capatul orasului, ca sa mearga cu tansportul in comun? Doamne fereste!

    • Da, mai taranusule. Exista oameni, care nu sunt tarani, ca tine, care nu folosesc masina in oras, mai ales cand au metrou la dispozitie! Cum e, iti place la Bucuresti? De plecat, cand pleci?

    • da, asa fac jumatate din colegii mei de munca. Exista orar de plecare a metroului, si e respectat, asa ca fiecare e atent sa ajunga la timp sa parcheze si sa prinda metroul. Dimineata in jur de 8 circula maxim de des metrourile, dupa ora 8 30 se raresc dar stim orarul de plecare de la capat.
      Suntem in alta tara.

    • Într-un oraș civilizat, unde nu există parcare gratuită în centru, da, o asemenea parcare la marginea orașului ar funcționa. Dar în București unde nu-ți face nimeni nimic dacă lași mașina în mijlocul drumului, în intersecție sau dacă blochezi un trotuar, atunci da, o parcare de genul park and ride e degeaba.

  2. Nu exista scari rulante sau lift intre magistrale la statia Eroilor. Persoanele handicapate sau mamicile cu carucioare sunt in imposibilitatea schimbarii liniilor de metrou. MULTUMIM proiectantilor si supervizorilor constructiei. Drumul Taberei, un fel de oaie neagra.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Exit mobile version