Ministerul Transporturilor a expus pentru dezbatere publică un proiect de ordin de ministru prin care își propune să reducă lățimea benzilor de circulație, pe anumite sectoare de drum național din România, până la minimum 3 metri.
Propunerea vizează completarea cu un nou punct a Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 1296/2017, care reglementează proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor publice.
Prevederile noului punct se află în procedura de dezbatere publică până pe data de 14 februarie.
Experții de la Ministerul Tranporturilor propun introducerea unui nou punct, respectiv a punctului 5.4., cu următorul cuprins:
„În cazuri excepționale, pentru drumurile naționale existente și proiectate, cu acordul Administratorului rețelei de drumuri, din motive de sporire a siguranței circulației în zona intersecțiilor, a trecerilor de pietoni, pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, în zona punctelor periculoase etc., se poate reduce lățimea benzii de circulație de la 3.50 m până la minimum 3.00 m, inclusiv lățimea marcajelor, prevăzându-se măsuri compensatorii corespunzătoare, după caz.”
Prin această completare se preconizează următoarele avantaje:
- Reducerea vitezei de circulație prin efectul fizic de îngustare a benzii pentru prevenirea accidentelor rutiere;
- În zona trecerilor de pietoni prin introducerea unor insule de protecție a pietonilor;
- Realizarea unor benzi suplimentare fără exproprieri de terenuri suplimentare în zona intersecțiilor;
- Realizarea unor proiecte de siguranța circulației pe sectoarele cu incidență mare a accidentelor (exp. DN 2, sectorul cu 2+1, separatori de sens pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, dublarea marcajului axial tip linie continuă, etc.);
- Reglementarea soluțiilor tehnice de siguranța circulației în raport cu instituțiile de verificare și control (I.S.C., A.R.R., Direcția Rutieră);
- Adaptarea la teren a soluțiilor tehnice în situații punctuale, acolo unde nu este posibilă o rezolvare conform normelor în vigoare”.
Noile prevederi ar urma să ajute, printre altele, și la continuarea proiectului „2+1 alternativ”, drum cu trei benzi, unde două benzi circulă într-o direcție, iar doar o bandă circulă în direcția opusă. Numărul benzilor 2+1 pe sens alternează la câțiva kilometri distanță, iar direcțiile de mers sunt separate, de obicei, printr-un parapet din cablu.
Proiectul a fost implementat experimental în România pe DN2/ E85, la ieșirea din București, între Sinești și Movilița, pe o lungime de aproximativ 9 kilometri. A fost dat în folosință în iulie 2019, iar până spre finalul anului 2021 pe respectivul segment nu s-a mai înregistrat niciun accident rutier grav, soldat cu pierderea de vieți omenești.
Teoretic, completarea ordinului de ministru ar avea drept scop prelungirea proiectului pe toată lungimea E85, acolo unde se poate, în condițiile în care drumul care face legătură între sudul și nordul României (Giurgiu-Siret) este prea des scena accidentelor extrem de grave, din cauza aglomerației și a lipsei autostrăzilor.