Primăria Capitalei vrea să solicite finanţare prin PNRR pentru crearea unui hub de mobilitate şi management urban, conform unui proiect care urmează să fie propus pentru ordinea de zi suplimentară a şedinţei de luni a Consiliului General al Capitalei, relatează Agerpres.

Este vorba despre un proiect în valoare de 16.343.364 lei, dintre care cheltuieli neeligibile în valoare de 246.135 lei fără TVA.

Potrivit notei de fundamentare, Capitala, care este principalul pol de dezvoltare al României şi generează aproximativ 30% din PIB-ul ţării, se confruntă cu mari probleme în generarea şi gestionarea politicilor şi strategiilor ce ţin de domenii vitale, precum dezvoltarea urbană, calitatea aerului sau mobilitatea urbană.

„Elementul inovator cu care contribuie o bază de date urbană este harta interactivă, permanent actualizată de bazele de date interoperabile, prin care se evidenţiază în straturi de lucru distincte toate informaţiile spaţiale reprezentative pentru mobilitate şi management urban, făcând astfel posibilă obţinerea în orice moment de informaţii şi date spaţiale relevante şi utile pentru administraţia publică şi cetăţean. În felul acesta, pe baza datelor din sistem şi prin reprezentarea grafică administraţiile pot lucra mult mai intuitiv şi mai rapid pentru cererile contribuabililor”, prevede sursa citată.

Se menţionează că Baza de Date Urbană a Municipiului Bucureşti a fost realizată iniţial în anul 2005, dar că în momentul de faţă componenta hardware este depăşită din punct de vedere moral şi tehnologic, iar infrastructura de date nu mai reflectă nevoile managementului urban actual (structurat pe conceptul de smart city).

  • Investiţia vizează: unificarea proceselor de guvernanţă, planificare şi mobilitate urbană prin integrarea şi armonizarea informaţiilor şi planurilor PMB, ale primăriilor de sector, dar şi ale altor instituţii; integrarea cu alte sisteme de planificare a mobilităţii şi management al transportului public; colectarea şi agregarea datelor în sisteme de date integrate şi deschise; informarea şi implicarea cetăţenilor în procesul decizional.

Totodată, conform legii mobilităţii urbane (în curs de aprobare), Municipiul Bucureşti va avea obligaţia de a deţine şi operaţionaliza un centru de date local/metropolitan cu date privind mobilitatea urbană.

Investiţia prevede:

– modernizarea şi actualizarea Bazei de Date Urbană a PMB:
– realizarea unei platforme de servicii publice în domeniul urbanismului (certificat de urbanism digital, registrul construcţiilor, observator urban);
– realizarea unei platforme de comunicare cu cetăţenii;
– amenajarea şi dotarea unui hub de mobilitate şi management urban, ca interfaţă între PMB şi locuitorii acesteia, respectiv ca spaţiu de dezbateri şi consultare participativă.

Dintre cele 16,3 milioane lei destinate investiţiei, 10,9 milioane ar urma să fie alocate pentru echipamente şi software, iar 4,9 milioane pentru lucrări de amenajări interioare şi dotare cu mobilier.

Implementarea proiectului va fi făcută de către PMB prin direcţiile specializate, iar locaţiile propuse sunt: sediul PMB (pentru localizarea infrastructurii necesare bazei de date urbane) şi clădirea din str. I. C. Brătianu nr. 10 (care va deveni hub de mobilitate urbană şi management urban).