Ruxandra Donose şi Ramon Vargas în „Carmen” de Bizet, la Opera Naţională Bucureşti, pe 1 şi 3 martie

La început de primăvară, Opera Naţională Bucureşti propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentaţie, pe 1 şi 3 martie, cu o distribuţie de excepţie: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramon Vargas invitat în rolul Don Jose, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

Despre acest important eveniment de început de martie de pe scena Operei Naţionale Bucureşti, mezzosoprana de renume internaţional, Ruxandra Donose declară:

„După Staatsoper Viena, Metropolitan Opera New York sau Mexico City, a venit momentul să colaborăm şi pe o scenă din România, în celebra şi iubita operă Carmen, de Bizet. Mă bucur enorm să am prilejul de a cânta la Opera Naţională Bucureşti cu Ramon Vargas, unul dintre cei mai apreciaţi tenori din lume. Ne propunem să creăm momente de teatru şi de muzică însufleţită de dramatism, cu anvergura marilor scene pe care ne-am mai întâlnit, iar eu personal de-abia aştept să cânt cel mai celebru rol de mezzosoprană, Carmen, pentru iubitorii de operă din România. Pe 1 martie, se adaugă bucuria şi onoarea de a dedica această seară memoriei Elenei Cernei, la 100 de ani de la naştere.”

Tenorul Ramon Vargas aşteaptă cu nerăbdare întâlnirea cu publicul din România: „Sunt încântat să vă anunţ că voi fi pe scenă în rolul lui Don Jose în producţia viitoare a operei Carmende la impresionanta Opera Naţională din Bucureşti, în luna martie. Alăturaţi-vă nouă, senzaţionalei Ruxandra Donose în rolul Carmen şi captivantului Mihai Damian în rolul lui Escamillo, pentru o interpretare de neuitat plină de dragoste, pasiune şi multe altele. Notaţi-vă în calendar datele de 1 şi 3 martie. Abia aştept să împărtăşesc această experienţă minunată cu voi toţi!”.

Ruxandra Donose

Printre cele mai cunoscute şi apreciate mezzosoprane din generaţia sa, Ruxandra Donose a capturat atenţia publicului şi a criticii de specialitate în teatre de operă şi săli de concerte în întreaga lume. Asociată iniţial mai mult cu Belcanto, muzica lui Mozart sau muzica franceză, în ultimii ani a făcut trecerea spre repertoriul dramatic german şi italian, bucurându-se de un enorm succes în rolul Kundry din opera Parsifal de Wagner cu Filarmonica din Berlin sub bagheta lui Sir Simon Rattle, ca Elektra în opera „Orest” de Manfred Trojahn la Opera din Zürich, sau Sieglinde în Walkiria de Wagner la Londra, sub bagheta lui Vladimir Jurowski. Rolul Fricka în Inelul Nibelungilor de la Grand Theatre de Geneve a apărut de curând integral pe DVD.

Într-o carieră care se desfăşoară de peste 30 de ani la nivel internaţional, Ruxandra a cântat pe cele mai mari scene de operă ale lumii, de la Royal Opera Covent Garden, Londra până la Metropolitan New York, trecând prin Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Paris Bastille, Theatre de Chatelet Paris, Opera de Lyon, Teatro Real Madrid, Oprenhaus Zuˆrich, Grand Theatre de Geneve, Deutsche Oper Berlin, Bayerischer Staatsoper Munchen, Teatro la Fenice Venezia, Grande Teatro di Torino, Opera Bolshoi din Moscova, Opera din Beijing, Opera din Shanghai, ca si Toronto Opera Company, San Francisco Opera, Los Angeles Opera, Chicago Opera, Philadelphia Opera, San Paolo Opera, Opera din Copenhaga, Opera in Helsinki, Glyndebourne Festival, Ravinia Festival, Festivalul de la Salzburg şi multe altele.

A cântat concerte sau recitaluri în cele mai reputate săli de concert de la Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Barbican Theatre din Londra, la Carnegie Hall din New York, trecând prin Konzerthaus Viena, Musikverein Viena, Salle Pleyel Paris, Bunka Kaikan in Tokio, Ceaikovski Hall din Moscova, Sala Gasteig din Muˆnchen, Tonhalle Zurich, si altele, cu orchestre ca Filarmonica din Viena, Filarmonica din Muˆnchen, Filarmonica din Berlin, Filarmonica din Londra, Orchestre de Paris, New York Philarmonic, Boston Symphony, Chicago Symphony, San Francisco Symphony, Japan Philarmonic, Shanghai Symphoy, Orchestre de la Suisse Romande, Staatskapelle Dresden si multe altele. A lucrat cu dirijori precum Sergiu Celibidache, Claudio Abbado, Mariss Jansons, Pierre Boulez, Sir Colin Davis, Zubin Mehta, Charles Dutoit, Teodor Currentzis şi alţii.

Ruxandra Donose a cântat, de asemenea, şi a înregistrat mult repertoriu baroc, a înregistrat opere integrale baroce, pentru EMI, Deusche Gramphone, Decca, Naive şi altele, cu orchestre ca Armonia Atenea, La Cetra, Concerto Koln, I Barrochisti. Înregistrările sale mai cuprind şi multe lucrări vocal-simfonice, sau lieduri.

Înregistrarea ei cu Stabat Mater de Dvorak, sub bagheta lui Giuseppe Sinopoli a fost nominalizată la cea de-a 44 ediţie a premiilor Grammy.

Printre proiectele din viitorul apropiat, menţionăm recitaluri de Lied la Viena, opera „Tristan şi Isolda” de Wagner la Tokio, sub bagheta lui Marek Janowski, şi premiera americană a operei „Innocence” de Kaja Saariaho la opera din San Francisco.

Ramon Vargas

Ramon Vargas este unul dintre cei mai importanţi tenori ai generaţiei sale şi unul dintre cei mai renumiţi la nivel mondial. Născut în Ciudad de Mexico, a studiat la Instituto Cardenal Miranda din oraşul său natal, cu Antonio Lopez şi Ricardo Sanchez. În 1986, după ce a câştigat Competiţia Enrico Caruso din Milano, Italia, şi-a continuat pregătirea la Studioul de Operă din Viena sub îndrumarea lui Leo Muller şi ulterior în Milano sub îndrumarea lui Rodolfo Celletti.

Debutul lui Ramon Vargas la Metropolitan Opera din New York a avut loc în 1992, unde a interpretat rolul lui Edgardo înlocuindu-l pe Luciano Pavarotti în Lucia di Lammermoor alături de June Anderson. Curând după aceea, şi-a făcut debutul la Teatro alla Scala, în 1993, unde a jucat rolul lui Fenton în noua producţie a lui Giorgio Strehler care sărbătorea centenarul lui Falstaff, sub îndrumarea lui Riccardo Muti. De atunci a fost invitat în principalele teatre ale lumii: Opera Naţională din Paris, Covent Garden din Londra, Festivalul de la Salzburg, Opera de Stat din Viena, Munchen, Florenţa, Roma, Arena di Verona, Teatrul Colon din Buenos Aires, San Francisco, Madrid, Liceu din Barcelona, Tokyo, Moscova, Teatrul de Arte Frumoase şi multe altele.

Cu o discografie impresionantă, Ramon Vargas are numeroase înregistrări şi videoclipuri, printre care se remarcă operele Werther, La Favorita, Un Turco en Italia, precum şi diferite recitaluri cu arii de operă, cântece mexicane şi colinde de Crăciun. Înregistrările La Boheme de la Met din New York şi La Traviata de la La Scala din Milano sunt iconice.

Mihai Damian

Din anul 2019 îşi desfăşoară activitatea ca bariton în cadrul Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Sascha Goetzel (Austria), David Crescenzi (Italia), Mihnea Ignat (România), Cristian Spătaru (Republica Moldova), Ştefan Novak (România), Roland Borger (Chile) şi Cornel Groza (România).

Debutează cu rolul baritonului din „Carmina Burana” de Carl Orff alături de Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” în 26 mai 2022 urmând diverse colaborări cu mai multe filarmonici din ţară. În 30 septembrie 2022 debutează pe scena Operei Naţionale Române din Timişoara în rolul Contelui Almaviva din opera „Le Nozze di Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart iar pe 23 octombrie în rolul lui Belcore din opera „L’Elisir d’amore” de Gaetano Donizetti pe scena Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ şi de la Casa de Bilete a Operei Naţionale Bucureşti.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati