Aproape 2.000 de probleme în secțiile ATI din țară, după un control IGSU

Aproape 2.000 de probleme în domeniul apărării împotriva incendiilor au fost identificate la nivel naționat în secțiile de terapie intensivă din țară, în urma unui amplu control demarat de Inspectoratele pentru Situații de urgență.

Din 17.11.2020, echipele mixte de specialişti ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, DSP şi/sau ISCIR au derulat 292 controale de prevenire la secţiile ATI din cadrul unităţilor sanitare existente la nivel naţional şi au identificat 1.921 deficienţe în domeniul apărării împotriva incendiilor, 138 dintre acestea fiind remediate pe timpul verificărilor.

Pentru neconformităţile identificate în teren, personalul specializat a aplicat 1.493 sancţiuni contravenţionale, dintre care 1.402 avertismente şi 91 amenzi, în cuantum de 448.401 lei.

”În vederea prevenirii şi reducerii riscului de manifestare a unor situaţii de urgenţă, similare incendiului din data de 14.11.2020 produs la secţia de Anestezie şi Terapie Intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ, inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov au efectuat controale de specialitate la secţiile ATI din cadrul unităţilor sanitare de la nivelul zonei de competenţă, alături de reprezentanţi ai DSP şi ISCIR”, a transmis IGSU.

Aspectele avute în vedere, premergător şi pe timpul executării controalelor, au vizat:
  • analizarea situaţiei din punct de vedere al avizării-autorizării clădirilor în care se află secţiile ATI;
  • modul de îndeplinire a obligaţiilor stabilite prin Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, pentru conducătorul unităţii/administrator şi a celorlalte atribuţii pe linia apărării împotriva incendiilor cuprinse în reglementările specifice referitoare la organizarea apărării împotriva incendiilor la locul de muncă, asigurarea evacuării utilizatorilor în cazul producerii unei situaţii de urgenţă, a modului de acţiune a personalului propriu în cazul producerii unui incendiu, precum şi a instruirii salariaţilor în domeniul situaţiilor de urgenţă;
  • funcţionarea şi exploatarea instalaţiilor de detectare, semnalizare, alarmare şi stingere a incendiilor;
  • dotarea cu stingătoare de incendiu a secţiilor ATI, precum şi modul de verificare a acestora, potrivit prevederilor legale;
  • verificarea documentelor care să ateste funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor electrice şi a instalaţiilor şi echipamentelor specifice activităţii din secţia ATI (substanţe anestezice inflamabile, butelii de oxigen, instalaţii aferente staţiilor de oxigen etc.).

Aproape 2.000 de probleme în secțiile ATI din țară, după un control IGSU

Din 17 noiembrie, echipele mixte de specialişti ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, DSP şi/sau ISCIR au derulat 292 controale de prevenire la secţiile ATI din cadrul unităţilor sanitare existente la nivel naţional şi au identificat 1.921 deficienţe în domeniul apărării împotriva incendiilor, 138 dintre acestea fiind remediate pe timpul verificărilor.

De asemenea, pentru neconformităţile identificate în teren, personalul specializat a aplicat 1.493 sancţiuni contravenţionale, dintre care 1.402 avertismente şi 91 amenzi, în cuantum de 448.401 lei, a mai transmis IGSU.

Ce probleme au găsit pompierii ISU

Principalele deficienţe identificate din domeniul apărării împotriva incendiilor au constat în:

  • nefuncţionarea, neasigurarea mentenanţei instalaţiilor de detectie, semnalizare şi avertizare a incendiilor ori neasigurarea echipării construcţiilor cu astfel de sisteme de protecţie la incendiu;
  • funcţionarea fără deţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu;
  • lipsa dotării, neasigurarea mentenanţei ori nefuncţionarea instalaţiilor de hidranţi interiori/exteriori de incendiu;
  • nedotarea sau neasigurarea verificării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor (stingătoare de incendiu);
  • neverificarea instalaţiilor electrice cu personal atestat/autorizat, utilizarea instalalaţiilor electrice cu defecţiuni sau improvizaţii ori suprasolicitarea acestora;
  • marcarea necorespunzătoare a căilor de evacuare sau lipsa instalaţiilor de iluminat corespunzătoare, precum şi neasigurarea condiţiilor de evacuare în cazul producerii situaţiilor de urgenţă.

În Capitală încă se fac controale

Totodată, la nivelul municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov acţiunile de control sunt încă în desfăşurare, având în vedere numărul mare al unităţilor sanitare în care funcţionează secţii de terapie intensivă.

Potrivit IGSU, din punct de vedere al avizării-autorizării privind securitatea la incendiu a unităţilor sanitare, la data de 16.11.2020, la nivel naţional, funcţionau 1.392 de clădiri ale unităţilor sanitare şi private, cu paturi.

Din totalul acestora, 310 deţin autorizaţia de securitate la incendiu, iar 52 sunt autorizate parţial. Totodată, 728 dintre clădirile unităţilor sanitare nu necesită obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu. De asemenea, dintre clădirile care nu deţin autorizaţie (302), pentru 120 clădiri au fost eliberate avize de securitate la incendiu.

Avizul/autorizaţia de securitate la incendiu trebuie obţinute atât pentru construcţii existente, atunci când se schimbă funcţiunile unui spaţiu şi/sau se execută lucrări de modificare, cât şi pentru construcţii noi. Pentru unităţile sanitare, această obligaţie a fost instituită începând cu anul 1992 şi subzistă până la acest moment.

Astfel, o clădire se poate afla în una din următoarele situaţii:

  • deţine autorizaţie de securitate la incendiu;
  • funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu – în condiţiile în care a fost edificată după anul 1992 sau a fost construită anterior acestui an şi asupra ei s-au executat lucrări de modificare şi/sau schimbare a destinaţiei;
  • nu necesită autorizaţie de securitate la incendiu întrucât nu s-a schimbat destinaţia şi/sau nu s-au executat lucrări de modificare;
  • autorizate parţial – în sensul în care autorizaţia a fost emisă pentru un etaj sau o secţie din interiorul clădirii.

Construcţiile existente intră în procesul de avizare/autorizare doar în condiţiile în care asupra lor se execută lucrări de modificare şi/sau schimbare a destinaţiei. Principala problemă a fondului construit existent este generată de exploatarea, chiar de zeci de ani pentru unele categorii de construcţii, fără intervenţii de reabilitare a instalaţiilor utilitare existente sau lucrări de modificare care să vizeze îmbunătăţirea tuturor cerinţelor de calitate faţă de momentul edificării lor.

URMĂREȘTE-NE PE

Articole similare

Noutati